fot. AdobeStoc

Euforia związana z pojawieniem się szczepionki na COVID-19 (i to od trzech producentów) spowodowała kolejny problem. Tym razem chodzi o kolejność szczepień. W świetle ostatnich informacji może się okazać, że to kierowcy zawodowi będą mieli pierwszeństwo do szczepionki na wirusa.

Kierowcy zawodowi w czasie pandemii zostali uznani przez wiele państw za „pracowników kluczowych”. Nie ma się co dziwić, w końcu to od ich pracy zależy ciągłość dostaw towarów. Pierwszy europejski lockdown pokazał, że bez nich łańcuch dostaw nie istnieje. Z tego względu na świecie zaczęły się pojawiać pierwsze zalecenia od organów doradczych w kwestii kolejności szczepień. Jednym z przykładów mogą być Stany Zjednoczone, które sugerują, aby to właśnie kierowcy zawodowi jako jedna z pierwszych grup została poddana szczepieniom na COVID-19.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z wyprzedzaniem się TIR-ów na A2

Portal ttnews.com potwierdza zintensyfikowane działania na rzecz szczepień dla kierowców zawodowych. 1 grudnia American Trucking Associations wysłało cztery prawie identyczne listy do prezydenta Donalda Trumpa, prezydenta-elekta Joe Bidena, nowojorskiego gubernatora Andrew Cuomo, przewodniczącego National Governors Association oraz komitetu doradczego CDC ds. szczepień ochronnych, w którym wskazują, że w marcu Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencja Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni i Infrastruktury ogłosiły, iż kierowcy ciężarówek są uznawani za pracowników infrastruktury krytycznej.

fot. AdobeStock

„Ponieważ przemysł transportowy jest wezwany do dostarczania szczepionek na terenie całego kraju, konieczne jest, aby kierowcy ciężarówek nadali priorytet dostępowi do szczepionki, aby zminimalizować możliwość opóźnień i zakłóceń w łańcuchu dostaw” – powiedział Bill Sullivan, Wiceprzewodniczący ATA Executive Vice President for Advocacy. Głosy za zaszczepieniem kierowców zawodowych płynął również od ekspertów z Uniwersytetów. Ekonomista z Uniwersytetu Minnesota-Morris, profesor oraz ekspert w dziedzinie przemysłu transportowego, Stephen Burks zauważył, że „Personel medyczny opiekujący się pacjentami COVID byłby pierwszy w kolejce, a to miałoby całkowicie sens. (…) Są też niezbędni pracownicy, tacy jak kierowcy ciężarówek i pracownicy sklepów spożywczych, którzy muszą być w kontakcie z ludźmi, aby podstawy gospodarki mogły być kontynuowane, nawet gdy mamy blokadę. Kierowcy ciężarówek zaliczają się do grupy niezbędnych pracowników”.

CZYTAJ TAKŻE: Neuron EV Torq: Elektryczna ciężarówka amerykańskiego start-upu

Działania na rzecz zaszczepienia w pierwszej kolejności kierowców zawodowych są promowane również w Europie. Przykład może stanowić Hiszpania, gdzie rozpoczęła się kampania o jak najszybsze zaszczepienie tej grupy zawodowej, zorganizowana przez tamtejsze firmy transportowe Fenadismer. Jest jednak obawa, że nie wszyscy kierowcy będą chcieli się zaszczepić. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, jeden z głównych organów doradczych Unii Europejskiej stwierdził, że przedsiębiorcy będą mieli prawo odmowy zatrudnienia osoby (na stanowisko kierowcy), która nie podda się szczepieniu. Jeżeli ta retoryka zostanie przyjęta, to pola manewru dla pracownika w tym przypadku nie będzie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

FCA: Wielkie zmiany w Tychach, ale nie tylko

Po 46 latach pracy ze stanowiska dyrektora fabryki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach ...

Porsche oferuje krótkoterminową subskrypcję samochodu

Porsche wprowadza nowy model subskrypcji. Od teraz klienci mogą wypożyczać młode używane samochody oraz ...

Sprzedaż aut elektrycznych na świecie. Polska daleko w tyle

W pierwszej połowie roku Niemcy wysunęły się przed Norwegię na lidera sprzedaży aut elektrycznych ...

Oliver Blume, prezes Porsche AG: Elektromobilność do nas pasuje

W sportach motorowych notujemy sukcesy naszych silników elektrycznych. Więc nasz obecny krok nie wynikał ...

Skoda Kodiaq: Naszpikowana systemami bezpieczeństwa

Największy, flagowy SUV Skody potrafi zadziwić nie tylko w mieście, lecz również poza nim. ...

Czy drogie elektryki wystraszą klientów?

Niektóre prognozy wskazują na załamanie rynku sprzedaży nowych aut w Europie. Powód? Elektryfikacja na ...