W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie dotyczące ograniczeń wprowadzanych w związku z pandemią COVID-19. Zapisy w niej zawarte budzą kontrowersje, zwłaszcza w przypadku obowiązku zakrywania ust i nosa podczas jazdy prywatnym samochodem.

Wątpliwości dotyczą paragrafu 27. W rozporządzeniu z dnia 9 października zapisano „do odwołania nakłada się obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego (…) w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. W obowiązku zakrywania w pojeździe prywatnym ust i nosa są osoby przebywające w samochodzie same albo z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat) lub osoby zamieszkujące/gospodarujące wspólnie. Ponadto w pierwotnym rozporządzeniu (z 9 października) wskazano również inne środki komunikacji w tym transport zbiorowy, statki pasażerskie w żegludze krajowej, jak też statki żeglugi śródlądowej przeznaczone i używane do przewozu osób.

CZYTAJ TAKŻE: Pozytywny wpływ koronawirusa na jakość powietrza

16 października wprowadzono zmiany w przepisach. We wspomnianym paragrafie 27 rozporządzenia, wykreślono „w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. Nie usunięto natomiast wyjątku związanego z poruszaniem się w pojeździe samochodowym co najmniej jednej osoby albo jednej osoby z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat).

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus kosi etaty w motoryzacji

Zmiana jaka nastąpiła wzbudza kontrowersje oraz niejasność interpretacyjną. Można zakładać, że na chwilę obecną zniknęła reguła dotycząca zasłaniania ust i nosa w pojeździe. Potwierdza to TVN24, który poddaje pod wątpliwość obowiązek zakrywania nosa i ust, bez względu na to, czy podróżujemy z osobą z gospodarstwa domowego czy kimś obcy (spoza niego). Jak na razie nie ma jasnego stanowiska resortu zdrowia w tej kwestii. TVN24 poprosił o wyjaśnienia rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowe Porsche 911 Targa. Lato może się rozpocząć

Około sześć lat temu Porsche powróciło w modelu Targa do oryginalnej koncepcji z 1965 ...

Ursus zatapiany przez elektryczne autobusy

Miasta chcą kupować więcej elektrobusów, ale zaangażowanie się producenta traktorów w rządowy program elektromobilności ...

Największy rynek samochodowy na świecie zaczyna wstawać z kolan

Chiński rynek samochodowy pozostaje na drodze ożywienia i we wrześniu odnotował dwucyfrowy wzrost. Skorzystają ...

Zakłady Volkswagena w Bratysławie

To nie ludzie, to roboty!

333 automatycznie sterowane, elektryczne wózki bez ingerencji ludzi dostarczają do tysiąca wybranych stanowisk samochodowe ...

Audi S3: Hot hatch premium w nowym wydaniu

Ponad dwadzieścia lat temu, Audi po raz pierwszy pokazało model S3 i w ten ...

Seat Tarraco: Trzeci, największy

Nowy SUV Seata będzie największym modelem w ofercie hiszpańskiego producenta. Oto Seat Tarraco. Tarraco ...