Elektromobilność rośnie w siłę. Ranking po ośmiu miesiącach 2020 roku

IBRM Samar podsumował sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych w okresie od stycznia do sierpnia tego roku. Z udostępnionych danych wynika, że największą grupę nadal stanowią samochody wyposażone w klasyczny układ hybrydowy.

Publikacja: 14.09.2020 15:39

Elektromobilność rośnie w siłę. Ranking po ośmiu miesiącach 2020 roku

Foto: moto.rp.pl

Samochody zelektryfikowane stanowią coraz większą grupę sprzedawanych aut. Taka sytuacja bez wątpienia cieszy producentów, którym łatwiej będzie spełnić ustanowione limity średniej emisji dwutlenku węgla (CO2) z floty sprzedanych pojazdów. Jak donosi IBRM Samar, w okresie od stycznia do sierpnia tego roku, zarejestrowano w kraju 38 151 sztuk aut hybrydowych i elektrycznych. Jest to o 52 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemia odmłodziła auta

Klasyczna hybryda
Najwięcej sprzedaje się klasycznych hybryd (HEV). Są to układy nie wymagające zewnętrznego ładowania. Tego typu aut w samym sierpniu zarejestrowano 2863 sztuk. To wynik o 18 proc. większy niż w lipcu i o 16 proc. lepszy niż w sierpniu roku ubiegłego. W zestawieniu 8-miesięcznym Polacy łącznie zakupili 18 965 hybryd HEV, co daje o 7,3 proc. lepszy wynik niż przed rokiem. W tej kategorii liderzy są tylko jedni – Toyota oraz Lexus. Od stycznia do sierpnia 2020 r. zarejestrowanych zostało odpowiednio 15 704 i 1735 sztuk, co stanowi 91,95 proc. całego rynku HEV. Trzecie miejsce przypadło dla marki KIA.

""

Hybrydowa Toyota Corolla.

moto.rp.pl

Miękka hybryda
Drugą pod względem wielkości grupą są samochody z elektrycznym wspomaganiem, zwane też Mild Hybrid (MHEV). Są to pojazdy, w których silnik elektryczny pełni głównie rolę wspomagającą dla napędu spalinowego. W sierpniu takich aut zarejestrowano 2293 sztuk. Jest to o 105 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W przypadku wyników z 8-miesięcy roku wygląda to jeszcze lepiej, gdyż przyrost wyniósł 173 proc. (zarejestrowano 15 536 sztuk). Liderem tej kategorii zostało Audi z wynikiem 4729 rejestracji. Tuż za nim znalazło się Suzuki (2164 szt.) i Mazda (2110 szt.).

""

Suzuki Vitara z miękką hybrydą.

moto.rp.pl

Hybryda PHEV
Trzecią siłą okazały się hybrydy typu plug-in, czyli te które można ładować. W sierpniu wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 291 tego typu samochodów. Jest to przyrost o 283 proc. w stosunku do sierpnia zeszłego roku. Dobrze wygląda też wynik z okresu od stycznia do sierpnia – 1922 sztuki. Jest to wzrost o 224 proc. w porównaniu do 2019 roku. Trzema najpopularniejszymi markami wśród PHEVów są: BMW (414 szt.), Skoda (264 szt.) oraz Volvo (262 szt.).

""

BMW X3 PHEV.

moto.rp.pl

W pełni elektryczne
Samochody w pełni elektryczne stanowią nadal najmniejszą grupę aut o napędzie alternatywnym. W sierpniu zarejestrowano jedynie 294 egz. Choć nie jest to dużo, to w porównaniu do 8 miesiąca zeszłego roku, przyrost wynosi 314 proc. Łącznie od stycznia do sierpnia sprzedano 1728 sztuk pojazdów zasilanych wyłącznie prądem. Jest to o 58 proc. więcej niż rok wcześniej. Trzy najpopularniejsze marki elektryków na koniec ósmego miesiąca roku to: Nissan (333 sztuki), Skoda (237 egz.) oraz Renault (154 szt.).

CZYTAJ TAKŻE: Audi, BMW czy Mercedes – która marka sprzedaje najwięcej sportowych modeli

""

Nissan Leaf.

moto.rp.pl

Samochody zelektryfikowane stanowią coraz większą grupę sprzedawanych aut. Taka sytuacja bez wątpienia cieszy producentów, którym łatwiej będzie spełnić ustanowione limity średniej emisji dwutlenku węgla (CO2) z floty sprzedanych pojazdów. Jak donosi IBRM Samar, w okresie od stycznia do sierpnia tego roku, zarejestrowano w kraju 38 151 sztuk aut hybrydowych i elektrycznych. Jest to o 52 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemia odmłodziła auta

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?