Unia nie chce rosyjskich Ład, bo trują środowisko

Sprzedaż rosyjskich samochodów marki Łada zmniejszyła się na terenie Wspólnoty dwukrotnie. W czerwcu Lada całkowicie zniknęła z rynku Unii. I to nie przez pandemię. Rosyjskie auta nie spełniają norm ekologicznych.

Publikacja: 19.07.2020 17:35

Unia nie chce rosyjskich Ład, bo trują środowisko

Foto: moto.rp.pl

Europejska Asocjacja Producentów Samochodów (ACEA) poinformowała, że sprzedaż rosyjskich aut marki Lada na terenie Unii zmniejszyła się dwukrotnie. Rosyjskie samochody, niegdyś przedmiot pożądania w krajach bloku socjalistycznego, teraz miały niewielu chętnych i to głównie z tzw. Starej Unii – Włoch, Niemiec, Francji i Hiszpanii.

CZYTAJ TAKŻE: Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

W pierwszym półroczu nabywców znalazło 1150 sztuk, z czego w czerwcu sprzedano 308 Ład (o 11,7 proc. mniej niż rok temu). Więcej Łady na rynku Unii nie należy się podziwiać. Rosyjski gigant motoryzacyjny AwtoWAZ wycofał w czerwcu modele Lada z wspólnotowego rynku. Samochody nie spełniały unijnych norm czystości spalin.

""

Łada Vesta SW Cross.

Foto: moto.rp.pl

– Już dawno ogłosiliśmy, że opuszczamy Europę. Wprowadzono tam nowe wymagania środowiskowe, a inwestowanie w dostosowanie do nich silnika jest dla nas niepraktyczne z ekonomicznego punktu widzenia, ze względu na małą sprzedaż. Jeśli chodzi o powrót na ten rynek, może to nastąpić w dłuższej perspektywie – powiedział Siergiej Iljinskij, dyrektor ds. komunikacji w AwtoWAZ dla Gazeta.ru

Od początku 2020 roku w UE obowiązują surowe normy emisji CO2 – dla pojazdów osobowych emisja nie może przekraczać 95 g/km. Żaden z produkowanych przez AwtoWAZ pojazdów nie spełnia tych wymagań. Samochody Łada sprowadzone do Unii w 2019 roku korzystały z wcześniej wydanych dokumentów certyfikacyjnych. Ostatni partia nowych Ład przyjechała do Niemiec w marcu.

""

Lada 4×4.

Foto: moto.rp.pl

Sprzedaż Lada w Unii obejmowała modele Granta, Vesta i 4×4 (Niva). Samochody były na unijnym rynku najtańsze, podobnie jak chińskie modele. Na przykład Niva była sprzedawana w cenie 12-15 tysięcy euro. Pomimo to sprzedaż systematycznie spadała. W 2018 roku rosyjska firma sprzedała w Unii 5325 samochodów, głównie w Niemczech. Dla porównania w 2018 roku cały eksport Łady wyniósł 38 tys. samochodów. Trafiły głównie na rynki byłych sowieckich republik.

CZYTAJ TAKŻE: Pół wieku z Ładą: Auto dla sowieckich mas

– Teraz cała polityka AwtoWAZ jest kreowana przez ludzi z Renault (firma jest kontrolowana przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi-red) . Dlaczego mieliby promować w Europie produkty, które potencjalnie konkurują z Dacią i Renault – zwraca uwagę Sergey Burgazliew, niezależny konsultant w branży motoryzacyjnej. Spadek chętnych na Łady nie jest wyjątkiem w Unii, wyjątkowa jest natomiast wielkość. W I półroczu mieszkańcy Wspólnoty kupili 4,28 mln nowych aut, to o 38,1 proc. mniej w ujęciu rocznym. Najbardziej liczba nowych rejestracji spadła w Hiszpanii (-50,9 proc.), Włoszech (-46,1 proc.) – oba kraje były najmocniej dotknięte pandemią. A także we Francji (-38,6 proc.) i Niemczech (34,5 proc.).

""

Lada Vesta.

Foto: moto.rp.pl

W czerwcu spadek zakupów aut z salonów spowolnił. A nawet w wypadku jednego kraju – okazał się na plusie. Tym rodzynkiem okazała się Francja (wzrost 1,2 proc. r/r). Co do prognozy na cały 2020 r, to ACEA spodziewa się spadku sprzedaży na rynku Unii o rekordowych 25 proc.. Przed pandemią prognoza ACEA mówiła o niższych zakupach nowych aut o 2 proc.

Europejska Asocjacja Producentów Samochodów (ACEA) poinformowała, że sprzedaż rosyjskich aut marki Lada na terenie Unii zmniejszyła się dwukrotnie. Rosyjskie samochody, niegdyś przedmiot pożądania w krajach bloku socjalistycznego, teraz miały niewielu chętnych i to głównie z tzw. Starej Unii – Włoch, Niemiec, Francji i Hiszpanii.

CZYTAJ TAKŻE: Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

Pozostało 88% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii