Sprzedaż rosyjskich samochodów marki Łada zmniejszyła się na terenie Wspólnoty dwukrotnie. W czerwcu Lada całkowicie zniknęła z rynku Unii. I to nie przez pandemię. Rosyjskie auta nie spełniają norm ekologicznych.

Europejska Asocjacja Producentów Samochodów (ACEA) poinformowała, że sprzedaż rosyjskich aut marki Lada na terenie Unii zmniejszyła się dwukrotnie. Rosyjskie samochody, niegdyś przedmiot pożądania w krajach bloku socjalistycznego, teraz miały niewielu chętnych i to głównie z tzw. Starej Unii – Włoch, Niemiec, Francji i Hiszpanii.

CZYTAJ TAKŻE: Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

W pierwszym półroczu nabywców znalazło 1150 sztuk, z czego w czerwcu sprzedano 308 Ład (o 11,7 proc. mniej niż rok temu). Więcej Łady na rynku Unii nie należy się podziwiać. Rosyjski gigant motoryzacyjny AwtoWAZ wycofał w czerwcu modele Lada z wspólnotowego rynku. Samochody nie spełniały unijnych norm czystości spalin.

Łada Vesta SW Cross.

– Już dawno ogłosiliśmy, że opuszczamy Europę. Wprowadzono tam nowe wymagania środowiskowe, a inwestowanie w dostosowanie do nich silnika jest dla nas niepraktyczne z ekonomicznego punktu widzenia, ze względu na małą sprzedaż. Jeśli chodzi o powrót na ten rynek, może to nastąpić w dłuższej perspektywie – powiedział Siergiej Iljinskij, dyrektor ds. komunikacji w AwtoWAZ dla Gazeta.ru

Od początku 2020 roku w UE obowiązują surowe normy emisji CO2 – dla pojazdów osobowych emisja nie może przekraczać 95 g/km. Żaden z produkowanych przez AwtoWAZ pojazdów nie spełnia tych wymagań. Samochody Łada sprowadzone do Unii w 2019 roku korzystały z wcześniej wydanych dokumentów certyfikacyjnych. Ostatni partia nowych Ład przyjechała do Niemiec w marcu.

Lada 4×4.

Sprzedaż Lada w Unii obejmowała modele Granta, Vesta i 4×4 (Niva). Samochody były na unijnym rynku najtańsze, podobnie jak chińskie modele. Na przykład Niva była sprzedawana w cenie 12-15 tysięcy euro. Pomimo to sprzedaż systematycznie spadała. W 2018 roku rosyjska firma sprzedała w Unii 5325 samochodów, głównie w Niemczech. Dla porównania w 2018 roku cały eksport Łady wyniósł 38 tys. samochodów. Trafiły głównie na rynki byłych sowieckich republik.

CZYTAJ TAKŻE: Pół wieku z Ładą: Auto dla sowieckich mas

– Teraz cała polityka AwtoWAZ jest kreowana przez ludzi z Renault (firma jest kontrolowana przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi-red) . Dlaczego mieliby promować w Europie produkty, które potencjalnie konkurują z Dacią i Renault – zwraca uwagę Sergey Burgazliew, niezależny konsultant w branży motoryzacyjnej. Spadek chętnych na Łady nie jest wyjątkiem w Unii, wyjątkowa jest natomiast wielkość. W I półroczu mieszkańcy Wspólnoty kupili 4,28 mln nowych aut, to o 38,1 proc. mniej w ujęciu rocznym. Najbardziej liczba nowych rejestracji spadła w Hiszpanii (-50,9 proc.), Włoszech (-46,1 proc.) – oba kraje były najmocniej dotknięte pandemią. A także we Francji (-38,6 proc.) i Niemczech (34,5 proc.).

Lada Vesta.

W czerwcu spadek zakupów aut z salonów spowolnił. A nawet w wypadku jednego kraju – okazał się na plusie. Tym rodzynkiem okazała się Francja (wzrost 1,2 proc. r/r). Co do prognozy na cały 2020 r, to ACEA spodziewa się spadku sprzedaży na rynku Unii o rekordowych 25 proc.. Przed pandemią prognoza ACEA mówiła o niższych zakupach nowych aut o 2 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Śmiertelny wypadek na hulajnodze

Rosnąca popularność elektrycznych jednośladów na minuty w europejskich miastach sprawia, że rośnie również liczba ...

USA uginają się pod nowymi, niesprzedanymi samochodami

W USA nie produkuje się aut pod zamówienia klientów, tylko pod dilera, który je ...

Nikt nie chce aut po carsharingu

Carsharing jest określany mianem przyszłości transportu osobistego. W połączeniu z elektromobilnością (pojazdy elektryczne) miał ...

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI Exclusive: Kuszenie menedżera

W klasie D, jednej z najważniejszych dla koncernów motoryzacyjnych, trudno być naj…, bo konkurencja ...

GDDKiA wybrała firmy na budowę dwóch odcinków S6

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejsze oferty na budowę dwóch odcinków drogi ...

Niemcy chcą ograniczyć swobodę ładowania aut elektrycznych

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki planuje wdrożyć przymusowe przerwy w dostawie prądu do ładowarek aut elektrycznych. ...