Pół wieku z Ładą: Auto dla sowieckich mas

Dziś mija 50 lat od dnia, w którym z taśmy z ZSRR zjechało pierwsze auto dla sowieckich mas. Nazywało się Żiguli i był to pierwszy model samochodu Łada, produkowanego w Rosji do dziś. Projekt pierwszej Łady Rosjanie kupili u włoskiego Fiata.

Publikacja: 19.04.2020 14:37

Pół wieku z Ładą: Auto dla sowieckich mas

Foto: moto.rp.pl

„Pierwszy model Łady (Żiguli) stał się najbardziej masowym w historii koncernu AwtoWAZ, a także w historii całej rosyjskiej motoryzacji. Od 1970 r do 1988 r wyprodukowano 4,8 miliona WAZ-2101 (Żiguli) i jego modyfikacji” – informuje producent w specjalnym komunikacie. Sowieci kupili licencję włoskiego Fiata-124, który w 1967 r został okrzyknięty „samochodem roku w Europie. Rosjanie podkreślają, że w ZSRR do konstrukcji Fiata zostało wprowadzonych ok. 800 zmian. „W wyniku tego WAZ-2101 otrzymał wysoką ocenę tak rodzimego jak i zagranicznego rynku, gdzie trafił po raz pierwszy w 1971 r” – podkreśla AwtoWAZ. Po Żiguli pojawiły się Sputniki (modele linii Samara), terenowe Łada-Niva, lepiej wyposażone Łada-Samara i Nadieżda. Były to już rozwiązania czysto sowieckie, awaryjne, słabej jakości, do których brakowało części zamiennych.

""

Pierwsza generacja Lady.

moto.rp.pl

Zakłady w Togliatti do dziś produkują Łady (znane za granicą pod marką Lada). Agencja Prime podkreśla, że modele Lada do dziś pozostają liderem na rosyjskim rynku samochodów osobowych. W 2015 r sedan Łada-Vesta powstała już przy współpracy z grupą Renault-Nissan. Francuzi w 2014 r przejęli kontrolę nad zakładami. W 2019 r model Lada Granta (własny projekt) został najbardziej popularnym autem w Rosji. Tylko w pierwszym miesiącu minionego roku sprzedaż tego auta wzrosła o 44 proc. I to pomimo, że w latach wcześniejszych producent kilka razy musiał naprawiać wadliwe części konstrukcji, w tym system hamulcowy i paliwowy.

CZYTAJ TAKŻE: Top 20: Czym jeżdżą Rosjanie

""

Lada 2107.

moto.rp.pl

Kreml wielokrotnie wspierał koncern swoimi programami, np. dokładając się do kredytów dla kupujących nowe Lady z klasy aut ekonomicznych, w zamian za złomowanie ponad 10-letnich modeli. Dziś 100 proc. AwtoWAZ należy do Alliance Rostec Auto B.V. , który jest właścicielem 67,61 proc. – Renault (Francja). A 32,39 proc. do państwowego Rostech. Najwięcej – ponad 800 tys. aut, firma wyprodukowała w 2008 r, aby w skutek globalnego kryzysu spaść do 300 tys. rok później. Od 2017 r produkcja nie przekracza 0,5 mln. Od 2015 r naftowy koncern Rosneft produkuje olej silnikowy Ultra i Professional pod marką Lada.

CZYTAJ TAKŻE: Łada 4×4: Po 43 latach nareszcie z klimatyzacją

""

Lada Vesta.

moto.rp.pl

""

Lada 2110.

moto.rp.pl

„Pierwszy model Łady (Żiguli) stał się najbardziej masowym w historii koncernu AwtoWAZ, a także w historii całej rosyjskiej motoryzacji. Od 1970 r do 1988 r wyprodukowano 4,8 miliona WAZ-2101 (Żiguli) i jego modyfikacji” – informuje producent w specjalnym komunikacie. Sowieci kupili licencję włoskiego Fiata-124, który w 1967 r został okrzyknięty „samochodem roku w Europie. Rosjanie podkreślają, że w ZSRR do konstrukcji Fiata zostało wprowadzonych ok. 800 zmian. „W wyniku tego WAZ-2101 otrzymał wysoką ocenę tak rodzimego jak i zagranicznego rynku, gdzie trafił po raz pierwszy w 1971 r” – podkreśla AwtoWAZ. Po Żiguli pojawiły się Sputniki (modele linii Samara), terenowe Łada-Niva, lepiej wyposażone Łada-Samara i Nadieżda. Były to już rozwiązania czysto sowieckie, awaryjne, słabej jakości, do których brakowało części zamiennych.

Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech