„Pierwszy model Łady (Żiguli) stał się najbardziej masowym w historii koncernu AwtoWAZ, a także w historii całej rosyjskiej motoryzacji. Od 1970 r do 1988 r wyprodukowano 4,8 miliona WAZ-2101 (Żiguli) i jego modyfikacji” – informuje producent w specjalnym komunikacie. Sowieci kupili licencję włoskiego Fiata-124, który w 1967 r został okrzyknięty „samochodem roku w Europie. Rosjanie podkreślają, że w ZSRR do konstrukcji Fiata zostało wprowadzonych ok. 800 zmian. „W wyniku tego WAZ-2101 otrzymał wysoką ocenę tak rodzimego jak i zagranicznego rynku, gdzie trafił po raz pierwszy w 1971 r” – podkreśla AwtoWAZ. Po Żiguli pojawiły się Sputniki (modele linii Samara), terenowe Łada-Niva, lepiej wyposażone Łada-Samara i Nadieżda. Były to już rozwiązania czysto sowieckie, awaryjne, słabej jakości, do których brakowało części zamiennych.
Pierwsza generacja Lady.
Zakłady w Togliatti do dziś produkują Łady (znane za granicą pod marką Lada). Agencja Prime podkreśla, że modele Lada do dziś pozostają liderem na rosyjskim rynku samochodów osobowych. W 2015 r sedan Łada-Vesta powstała już przy współpracy z grupą Renault-Nissan. Francuzi w 2014 r przejęli kontrolę nad zakładami. W 2019 r model Lada Granta (własny projekt) został najbardziej popularnym autem w Rosji. Tylko w pierwszym miesiącu minionego roku sprzedaż tego auta wzrosła o 44 proc. I to pomimo, że w latach wcześniejszych producent kilka razy musiał naprawiać wadliwe części konstrukcji, w tym system hamulcowy i paliwowy.
CZYTAJ TAKŻE: Top 20: Czym jeżdżą Rosjanie
Lada 2107.