Celem Euro NCAP (ang. New Car Assessment Programme) są badania bezpieczeństwa każdego oferowanego w Europie pojazdu osobowego. Dzięki środkom finansowym (od organizacji rządowych czy niezależnych europejskich organizacji), organizacja od 1997 roku anonimowo dokonuje zakupu odpowiedniej liczby pojazdów (auta kupowane są od dealerów, aby uniknąć ich specjalnego przygotowania pod testy), aby następnie rozbijać je w ściśle określonych warunkach.
CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy ciężarówek częściej korzystają z ubezpieczenia OC niż kierowcy osobówek
Po co takie działania? Powodów jest kilka. Przede wszystkim celem jest określenie jaki poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez pojazdy sprzedawane w Europie. Druga kwestia to porównywalność. Producenci pojazdów mogliby sami takie próby wykonywać. Jednak mało kto wierzył w te wyniki, a do tego nie byłoby możliwości porównywania konkretnych aut ze sobą. Tutaj pojawia się Euro NCAP. Ich niezależność sprawia, że są o wiele bardziej wiarygodnym źródłem informacji.
Gwiazdki z okresem ważności
W testach zderzeniowych NCAP wystawia ocenę w postaci gwiazdek. Nie są one jednak dla danego modelu przyznawane dożywotnie. Po sześciu latach przedawniają się. – Należy założyć, że ewolucja w metodologii badań zderzeniowych zaowocuje jeszcze bardziej dopracowanymi konstrukcjami nowo produkowanych pojazdów. Pytanie, czy poprawa w zakresie bezpieczeństwa biernego nie odbije się na wzroście masy pojazdów, wszak jej redukcja jest jednym z głównych kierunków w motoryzacji – m.in. waga pojazdu przekłada się na zużycie paliwa oraz emisję zanieczyszczeń pochodzących ze spalin, która zgodnie z przyjętymi normami musi być coraz niższa – komentuje Mikołaj Krupiński, Rzecznik Prasowy Instytutu Transportu Samochodowego. To jednak nie wystarcza. Testy same w sobie muszą ewoluować.
Do tej pory przeprowadzano m.in.:
– Test uderzenia czołowego
– Test zderzenia bocznego
– Test ochrony pieszych
– Test systemów bezpieczeństwa dzieci
– Test whiplash
– Test asystentów prędkości i systemów przypominających o niezapiętych pasach
– Test systemów automatycznego hamowania
– Test systemów kontroli stabilizacji pojazdu