Unijna batalia o baterie z wrocławskiej fabryki

Komisja Europejska ma w ostatniej chwili odblokować kredyt na wielką fabrykę akumulatorów koreańskiego koncernu LG Chem we Wrocławiu – dowiedziała się nieoficjalnie „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 11.12.2019 21:21

Unijna batalia o baterie z wrocławskiej fabryki

Foto: moto.rp.pl

W czwartek w Luksemburgu zbiera się Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), która ma wydać zgodę na pół miliarda euro pożyczki na kluczową dla rozwoju samochodów elektrycznych w Europie inwestycję we Wrocławiu. Fakt, że wniosek o jej zaakceptowanie idzie na Radę Dyrektorów, oznacza, że eksperci EBI uważają projekt za wiarygodny i zgodny z jego celami statutowymi.

""

moto.rp.pl

Z naszych nieoficjalnych informacji z dwóch niezależnych źródeł wynika, że do ostatniej chwili odmienne stanowisko w tej sprawie miała Komisja Europejska (KE). Zgodnie z artykułem 19. statutu EBI musi ona wydać opinię na temat każdego finansowanego przez ten unijny bank projektu i w przypadku inwestycji LG Chem do środy po południu takiej opinii nie było. W praktyce nie zdarzyło się, żeby EBI finansował projekt, którego KE nie oceniła pozytywnie – mówi nieoficjalnie jeden z naszych rozmówców. Inny wyjaśnia, że w akcję przeciwko finansowaniu dla LG Chem w poprzedniej Komisji Europejskiej zaangażował się osobiście Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE. – Miał argumentować, że unijny bank nie powinien finansować koreańskich inwestycji, tylko europejskie – mówi nasze źródło.

""

Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE.

moto.rp.pl

Problem jednak w tym, że europejskich fabryk baterii jeszcze nie ma. Dopiero kilka dni temu Komisja Europejska zatwierdziła finansowany z pieniędzy publicznych projekt siedmiu państw, w tym Polski, w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczący łańcucha wartości baterii elektrycznych. Jednak w ostatniej chwili blokada dla kredytu na fabrykę we Wrocławiu została zdjęta. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, bardzo aktywnie zabiegał o to w KE polski rząd. W chwili zamykania tego wydania „Rzeczpospolitej” opinia Komisji jeszcze do siedziby EBI w Luksemburgu nie dotarła, ale pojawiły się zapowiedzi, że będzie ona pozytywna.

""

Akumulatory samochodu elektrycznego.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów

Decyzja ma zapaść w dniu, w którym unijny szczyt chce zgody Polski na neutralność klimatyczną do 2050 r. A elementem tej neutralności ma być właśnie przejście na zeroemisyjne samochody, dla których niezbędne są baterie elektryczne. Zakład we Wrocławiu ma produkować akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Po zakończeniu budowy w 2022 r. osiągnąłby zdolność produkcji akumulatorów o łącznej pojemności 65–70 GWh rocznie. To wystarczyłoby do wyposażenia w baterie ok. miliona samochodów. Byłaby to największa fabryka baterii w Europie.

W czwartek w Luksemburgu zbiera się Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), która ma wydać zgodę na pół miliarda euro pożyczki na kluczową dla rozwoju samochodów elektrycznych w Europie inwestycję we Wrocławiu. Fakt, że wniosek o jej zaakceptowanie idzie na Radę Dyrektorów, oznacza, że eksperci EBI uważają projekt za wiarygodny i zgodny z jego celami statutowymi.

Z naszych nieoficjalnych informacji z dwóch niezależnych źródeł wynika, że do ostatniej chwili odmienne stanowisko w tej sprawie miała Komisja Europejska (KE). Zgodnie z artykułem 19. statutu EBI musi ona wydać opinię na temat każdego finansowanego przez ten unijny bank projektu i w przypadku inwestycji LG Chem do środy po południu takiej opinii nie było. W praktyce nie zdarzyło się, żeby EBI finansował projekt, którego KE nie oceniła pozytywnie – mówi nieoficjalnie jeden z naszych rozmówców. Inny wyjaśnia, że w akcję przeciwko finansowaniu dla LG Chem w poprzedniej Komisji Europejskiej zaangażował się osobiście Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE. – Miał argumentować, że unijny bank nie powinien finansować koreańskich inwestycji, tylko europejskie – mówi nasze źródło.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?