Firmy w Polsce inwestują w samochody z alternatywnym napędem. Z badania Barometr Flotowy opublikowanego przez Arval Service Lease Polska wynika, że 19 proc. krajowych firm włączyło lub planuje włączyć w ciągu najbliższych 3 lat do swoich flot pojazdy elektryczne, hybrydowe typu plug-in lub hybrydowe.

Napędy alternatywne cieszą się największą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, zatrudniających co najmniej 500 osób. Już od pojawiania się na polskim rynku pojazdów niskoemisyjnych, zdecydowana ich większość kupują przedsiębiorcy. – Przykładem inwestycji w zeroemisyjną flotę jest m.in. przetarg ogłoszony przez Krakowski Holding Komunalny, dotyczący długoterminowego wynajmu samochodów z napędem elektrycznym. – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych. Wśród innych podmiotów inwestujących w ekologiczny transport można wymienić m.in. Pocztę Polską, Orlen czy InPost.

Elektryczna flota Orlenu.

Według licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec sierpnia po polskich drogach poruszało się ponad 7 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Dwie trzecie z nich stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV).

Elektryczne BMW i3 to częsty widok na warszawskich ulicach.

To jednak bardzo mało w porównaniu zarówno do planów rządu jak i udziału samochodów elektrycznych w rejestracjach na największych rynkach europejskich. Według raportu brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E), w 2020 r. łączna sprzedaż aut z napędem elektrycznym w krajach Unii Europejskiej sięgnie miliona sztuk. W Niemczech tylko w pierwszym półroczu zarejestrowano ich 31,2 tys. Tymczasem według opublikowanego w końcu października raportu Stowarzyszenia Europejskich producentów Pojazdów ACEA, Polska w 2018 r. miała najniższy w Unii Europejskiej, zaledwie 0,2-procentowy udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnym lub hybrydowym plug-in) w całości rejestrowanych nowych aut.

Zanim na europejskim rynku pojawiła się Tesla Model 3 to Renault Zoe był nr 1wśród samochodów elektrycznych.

Hamulcem w rozwoju rynku jest brak zachęt. Obecnie Polska jest jednym z czterech unijnych krajów, gdzie państwo nie wspiera finansowo zakupu osobowych samochodów elektrycznych. Tymczasem w Niemczech dopłata do auta bateryjnego wynosi 4 tys. euro, we Francji 6 tys. euro, w Wielkiej Brytanii sięga 3,5 tys. funtów. Więcej oferuje Rumunia: równowartość 9,5 tys., euro plus ok. 1,4 tys. euro za zamianę starego samochodu konwencjonalnego w wieku powyżej 8 lat na elektryczny. Austria dopłaca 3 tys. euro do elektryków i aut wodorowych, Finlandia 2 tys. euro do aut elektrycznych nie droższych niż 50 tys. euro. Dodatkową bariera jest także brak rozbudowanej infrastruktury ładowania. W końcu sierpnia w Polsce działało tylko 888 ogólnodostępnych stacji ładowania. Najbardziej brakuje stacji przy trasach tranzytowych.

Niebieski Szlak Lotosu ciągnie się z Warszawy do Gdańska. / Fot. Tomasz Bambot.

Według opublikowanego wiosną tego roku raportu firmy doradczej Frost & Sullivan oraz PSPA, wprowadzenie dopłat ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia popytu na samochody elektryczne. Bez programu wsparcia w postaci bezpośrednich dopłat do zakupu możemy liczyć na 63 tys. aut na prąd w roku 2025 oraz niespełna 229 tys. w roku 2030. Z dopłatami w roku 2025 mielibyśmy na drogach prawie 299 tys. aut na prąd, a w roku 2030 – blisko 682 tys.

CZYTAJ TAKŻE: Spada światowa sprzedaż samochodów elektrycznych

Tesla Model 3.

Mogą Ci się również spodobać

Sergio Marchionne już nie jest szefem Fiata.

Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Prezes FCA Sergio Marchionne przedstawił w Balocco pod Turynem swój ostatni, pięcioletni plan dla ...

Nowa Corvette C8 Stingray: Z centralnym silnikiem i bez turbo

GM dokonał największej rewolucji w 60-letniej historii Corvetty. Nowy model C8 Stingray będzie miał ...

Bateriomaty (i inne atrakcje) wkrótce na naszych ulicach

Auta, rowery, skutery, hulajnogi... Na tym nie koniec. Operatorzy systemów sharingowych, czyli usług mobilności ...

Seat eXS: Pierwszy w pełni elektryczny

W salonach Seata w całej Polsce można już zamówić... hulajnogę elektryczną Seat eXS. To ...

Kia Optima: Póki co nie dla Europy

Kia przedstawiała pierwsze zdjęcia modelu Optima nazwanego na koreańskim rynku K5. Ta miła dla ...

Oszczędności i zmiany w Fordzie. Koniec z KA+, za to więcej SUV-ów

Mniej modeli benzynowych, ale więcej elektrycznych, współpraca z Volkswagenem, koniec Forda Ka+. Ford Europe ...