fot. viatoll

Zwiększenie łącznej długości płatnych dróg w systemie viaToll o ponad połowę może zwiększyć wpływy z poboru opłat o miliard złotych w ciągu roku. Każdy dodatkowy kilometr objęty opłatami to pół miliona złotych rocznie więcej.

 

Rozszerzenie odpłatności oznaczałoby na przykład, że zbędna byłaby opłata paliwowa w wysokości 10 gr na litrze. A mając na uwadze potrzeby Krajowego Funduszu Drogowego, opłatami za korzystanie z nowo wybudowanych dróg należy objąć przewoźników zagranicznych – takie wnioski wysuwa raport Instytutu Staszica „Krajowy system poboru opłat: czy nastąpiła dobra zmiana?”, opublikowany w środę.

CZYTAJ TAKŻE: Za dwa lata na państwowych autostradach znikną bramki?

Dziś gotowych do objęciem opłatami jest ponad 800 km dróg, do połowy przyszłego roku będzie to ponad 1100 km. Według analiz ekspertów instytutu, tempo rozszerzania systemu viaToll jest za wolne: do 2018 r. opłatami miało być objętych 7 tys. km dróg, jednak obecnie system obejmuje ok. 3,6 tys. km. W dodatku ostatnie rozszerzenie viaToll miało miejsce w 2017 r. – Wolne tempo obejmowania opłatami kolejnych dróg zostało całkowicie wyhamowane po przejęciu e-myta przez państwowy Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), mimo rozpisania i rozstrzygnięcia przetargu na podmiot odpowiedzialny za rozbudowę – podkreślają autorzy raportu.

|Ostatnie rozszerzenie viaToll miało miejsce w 2017 r.

Wprowadzony w 2011 r. viaToll zastąpił mało efektywne winiety. Od tego momentu samochody ciężarowe płacą za przejazd drogami krajowymi oraz autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sposób elektroniczny. Do jesieni 2018 r. system zarządzała austriacka firma Kapsch Telematic Services, która go wdrożyła. W tym czasie przychody z opłat przekroczyły 10 mld zł, które zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy. Jednak w listopadzie 2018 r. zarządzanie systemem przejął GITD. Miało to być spowodowane przedłużaniem się przetargu na nowego zarządcę e-myta. Zdaniem Instytutu Staszica przejęcie przebiegało chaotycznie i nie przyniosło korzyści, którymi rząd uzasadniał swoją decyzję. – Stworzono kuriozalną prywatno-państwową hybrydę, której efektywność nie wzrosła, a koszty niestety tak, co wykazuje m.in. NIK – podkreśla raport.

CZYTAJ TAKŻE: Dymisja w NASK przez system e-myta

Z analiz instytutu wynika, że rozszerzenie sieci dróg objętych systemem poboru opłat powinno być priorytetem, niezależnie czy obecny system będzie zmieniany, czy nie. Konieczna jest także zmiana podejścia do projektowania nowego systemu – z centralnie sterowanego na rynkowy: państwo nie dysponuje „mocami przerobowymi” i kompetencjami, aby taki system samodzielnie zbudować w sposób efektywny ekonomicznie i czasowo – stwierdza raport instytutu.

fot. viatoll

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ruszyła produkcja pierwszego elektrycznego Volvo

W belgijskiej fabryce Volvo Cars ruszyła produkcja w pełni elektrycznego Volvo XC40 Recharge. To ...

W niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracę może stracić nawet 100 tys. osób

Pandemia koronawirusa może zebrać żniwo tego co dzieje się obecnie na rynkach. W niemieckim ...

Budowa obwodnic nabiera tempa

Ubiegły tydzień przyniósł duży ruch wokół budowy obwodnic. Chodzi nie tylko o kończone inwestycje, ...

Nissan Leaf: Tydzień pod prądem

Są coraz lepsze, mają coraz większy zasięg i pod prawie każdym względem już  dorównują ...

Ten model Jeepa znika na co najmniej rok z oferty

Jeep Grand Cherokee to jeden z bardziej rozpoznawalnych modeli włoskiej grupy PSA. W Polsce ...

Czy w dużych miastach więcej płacimy za OC?

Eksperci Ubea.pl sprawdzili, jak na terenie aglomeracji warszawskiej, krakowskiej oraz trójmiejskiej kształtują się średnie ...