fot. AdobeStock

Europejskie pojazdy będą obowiązkowo wyposażane w kolejne systemy bezpieczeństwa. UE osiągnęła właśnie wstępne porozumienie polityczne dotyczące zmiany rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego. Jeśli propozycje zostaną zatwierdzone, zaczną obowiązywać od 2022 r.

Nowe technologie dostępne na rynku mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na drogach, za które w 90 proc. odpowiada błąd człowieka. W maju 2018 r. Komisja zaproponowała, aby wybrane z dostępnych obecnie systemów poprawiających bezpieczeństwo stały się obowiązkowe. Dotyczy to m.in. asystentów martwego pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz systemów, które ostrzega kierowcę w przypadku senności lub rozproszenia uwagi.

Komisarz Elżbieta Bieńkowska / fot. mat.pras.

– Co roku na naszych drogach ginie 25 tys. osób. Ogromna większość wypadków powodowana jest błędem człowieka. Możemy i musimy działać, aby to zmienić. Nowe zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe, mogą wprowadzić taką poprawę sytuacji, jak wprowadzenie pasów bezpieczeństwa – komentuje porozumienie Elżbieta Bieńkowska, komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości. – Wiele spośród tych rozwiązań jest już dostępnych w samochodach wyższych klas. Teraz zwiększamy poziom bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach i torujemy drogę dla przyszłej, zautomatyzowanej mobilności.

CZYTAJ TAKŻE: Unia chce za szybko nacisnąć na hamulec

Od 2022 wszystkie nowe samochody osobowe, dostawcze, a także ciężarowe i autobusy będą musiały mieć na pokładzie systemy ostrzegające o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy (np. korzystaniu ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu), inteligentne ograniczniki prędkości, kamery lub czujniki cofania oraz rejestrator danych, pomocny przy ustalaniu przyczyn wypadku („czarna skrzynka”).Dodatkowo auta osobowe i lekkie dostawcze zyskają asystenta utrzymywania na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa. Z kolei w ciężarówkach i autobusach mają się obligatoryjnie pojawić systemy poprawiające widoczność i usuwające martwe pola, a także rozwiązania mające na celu wykrywanie i ostrzeganie o innych użytkownikach dróg, co jest szczególnie istotne przy zakręcaniu.

Dzięki nowym, obowiązkowym system na drogach UE ma być bezpieczniej / fot. AdobeStock

Komisja przekonuje, że proponowane środki pomogą w realizacji długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do niemal zera liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2050 r.

CZYTAJ TAKŻE: Unia Europejska chce automatycznych ograniczeń prędkości

Porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w ramach tzw. negocjacji trójstronnych wymaga obecnie formalnego zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. Nowe elementy bezpieczeństwa staną się obowiązkowe od 2022 r., z wyjątkiem bezpośredniej widoczności i systemu martwego pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz powiększonej strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową w samochodach osobowych i dostawczych. Staną się one obowiązkowe później ze względu na konieczne zmiany konstrukcyjne w autach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tesla jeszcze w tym roku ogłosi gdzie wybuduje fabrykę w Europie

Tesla chce ogłosić pod koniec tego roku, w którym europejskim kraju ma powstać Gigafactory ...

Nowe BMW X3. Zupełnie nowa jakość

Na pierwszy rzut oka zmiany nie są wielkie. Najłatwiej nową generację odróżnić po kształcie ...

Audi A7 50 TDI quattro: Coupe z duszą

Zamiast zwykłego sedana – pięciodrzwiowe coupe za wyższą cenę. Ten pomysł na samochody dla ...

Francja wycofuje się z zaostrzonych limitów prędkości

Przez ograniczenie prędkości na pozamiejskich drogach Francja chciała zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych. Od 1 ...

Ukraina: Gwałtownie rośnie popyt na (używane) elektryki

Na Ukrainie jeździ już około 13 tysięcy samochodów elektrycznych. W ciągu 9 miesięcy sprzedaż ...

Nowa Corsa podczas testów na torze Rodgau-Dudehofen, kwiecieńl 2019

Opel katuje nową Corsę

Rozpoczęcie sprzedaży latem, dostawy pierwszych egzemplarzy już jesienią tego roku – przygotowania do najważniejszej ...