Zakład produkcji silników do Mercedesów ruszy w Jaworze w połowie roku
Zakład produkcji silników do Mercedesów ruszy w Jaworze w połowie roku
fot. Daimler

Niestety, nie będzie to fabryka aut, ale baterii, która powstanie w Jaworze na Dolnym Śląsku. Koncern w czerwcu uruchomi w tym mieście produkcję silników samochodowych. Widać, że ta lokalizacja przypadła Niemcom do gustu.

Niemiecki Mercedes-Benz Cars w fabryce silników w Jaworze, która ma ruszyć jeszcze w tym półroczu, zatrudnić ma docelowo 1000 osób. Zakład produkujący baterie do e-samochodów oznacza dodatkową pracę dla 300 kolejnych. Jak na razie Mercedes zainwestował w Polsce ok. 500 mln euro, czyli ponad 2 mld złotych. Koncern nie podał kwoty nowej inwestycji, ale wiadomo, że na produkcję baterii w dziewięciu nowych zakładach (w tym w Polsce) przeznaczono miliard euro.

Baterie do Mercedesa klasy S hybrid, wyprodukowane w zakładzie w Kamenz / fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

Fabryka w Jaworze jest elementem powstającej sieci dostawców baterii do aut elektrycznych. W niemieckim Kamenz produkcja akumulatorów zaczęła się już w 2012 roku. W budowie jest już drugi zakład w tym samym mieście, który ruszy wiosną 2019 roku. Kolejny ma powstać obok fabryki Mercedes-Benz w Untertürkheim, będzie dostarczał baterie do zakładów w Brühl i Hedelfingen. Daimler i jego chiński partner BAIC budują także fabrykę akumulatorów w istniejącym zakładzie produkcji aut w Yizhuang Industrial Park w Pekinie, a kolejna, już druga w tej lokalizacji, powstaje w pobliżu fabryki Mercedes-Benz w Tuscaloosa (USA). Z kolei z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant Mercedes-Benz Cars buduje podobny zakład w Bangkoku (Tajlandia). Nowa fabryka powstaje też w fabryce Mercedesa w Sindelfingen.

CZYTAJ TAKŻE: Nikt nie zainwestuje w elektromobilność tyle, co Volkswagen

Decyzja Mercedes-Benz Cars o rozpoczęciu produkcji baterii elektrycznych do nowego typu pojazdów w Jaworze pokazuje, że firmy, które rozpoczęły działalność w naszym kraju pozytywnie oceniają klimat inwestycyjny i chcą dalej się tu rozwijać. Jesteśmy świadkami rewolucji przemysłowej 4.0, w której Polska odgrywa wiodącą rolę. Tym bardziej cieszy fakt, że w Jaworze będą produkowane nie tylko tradycyjne silniki, ale także serca samochodów przyszłości, czyli baterie elektryczne – ocenił decyzję Mercedesa premier Mateusz Morawiecki.

Mercedes-Benz EQC to pierwszy model z nowej rodziny elektrycznych aut z gwiazdą na masce / fot. Daimler

Zdaniem Markusa Schaeffera, członka zarządu ds produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars taka fabryka jest koncernowi potrzebna, bo do roku 2022 zaplanowane jest zelektryfikowanie całego portfolio Mercedesa i w każdym segmencie dostępne będzie auto z e-napędem. – Baterie wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Zakład w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych, a teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówił Markus Schaeffer. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ ma się rozpocząć na początku kolejnej dekady. Pierwszy samochód z serii EQ – EGC został zaprezentowany przez Mercedesa w Sztokholmie we wrześniu 2018.

CZYTAJ TAKŻE: Polska branża moto łapie zadyszkę

Obie inwestycje w Jaworze będą ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Mamy obecnie dziewięć fabryk baterii na świecie, co zapewnia nam bezpieczeństwo produkcji aut z napędem elektrycznym. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników. Cieszymy się bardzo z rozwoju współpracy z regionem i polskimi koleżankami i kolegami – mówi Frank Deiss, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jak działa leasing samochodowy i kiedy warto z niego skorzystać?

Prowadzisz działalność gospodarczą, ale nie stać cię na zakup wszystkich potrzebnych sprzętów? Możesz zdecydować ...

Tesla chce zaoferować własne, tańsze ubezpieczenie

Drogie stawki ubezpieczeniowe dla kierowców Tesli są cierniem w oku Elona Muska. Dlatego producent ...

Dieselgate nie szkodzi Fiatowi

Fiat Chrysler (FCA) nie spodziewa się, by pozew złożony w USA w sprawie podobnej ...

Benelli Leoncino Trail: Rozdwojenie jaźni

Tytułowy motocykl ma pół litra pojemności, co przy cenie 23 790 zł daje mu bardzo ...

Awaryjne hamowanie sklepowego wózka

Pamiętacie psią budę, która pochłania dźwięki fajerwerków dzięki systemowi wyciszania wnętrza? A łóżko z ...

Inteligentne wyspy pod logo Renault

Grupa Renault wraz z firmami Morbihan Energie, Les Cars Bleus i Enedis będą realizować ...