Polska branża moto łapie zadyszkę

Słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno co do jej przyszłości jak i co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Polsce – wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Publikacja: 14.01.2019 14:15

Polska branża moto łapie zadyszkę

Foto: Fot. Buddhika Weerasinghe/Bloomberg

Przed tygodniem „Rzeczpospolita” informowała o spadku eksportu i zmniejszającej się wartości produkcji sprzedanej sektora za rok 2018. Teraz badanie KPMG i PZPM pokazuje, że może być jeszcze gorzej – takiej sytuacji w perspektywie najbliższych 12 miesięcy spodziewają się menedżerowie w firmach produkcyjnych. W firmach zajmujących się dystrybucją jedynie 18 proc. ich przedstawicieli zakłada w tym roku poprawę. W firmach produkcyjnych – 20 proc. Zarazem w tych ostatnich aż 40 proc. menedżerów zakłada, że sytuacja pogorszy się lub zdecydowanie się pogorszy. – W obu grupach wskaźnik przyszłej sytuacji branży spadł poniżej 50 punktów, co oznacza przewagę nastrojów pesymistycznych nad optymistycznymi – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Do największych problemów branży motoryzacyjnej w Polsce należy wzrost kosztów pracy i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników

Według Jakuba Farysia, prezesa PZPM, tak wyraźny spadek nastrojów oceny przyszłości branży i ogólnej sytuacji gospodarczej jest niepokojący. – Może on być również powiązany ze pojawiającymi się coraz częściej zapowiedziami spodziewanego ochłodzenia na rynku, do którego nasz sektor zaczyna się już mentalnie przygotowywać – uważa Faryś. Jednak, mimo pogarszających się nastrojów, połowa przedstawicieli producentów jak i dystrybutorów zakłada zwiększenie sprzedaży w najbliższych 6 miesiącach, a 43 proc. planuje wzrost zatrudnienia.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz mniej aut z polskich fabryk, za to silników będzie więcej

Do największych problemów branży motoryzacyjnej w Polsce należy wzrost kosztów pracy i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Już od kilkudziesięciu miesięcy zakłady mają z tym kłopoty. A potrzeby kadrowe rosną: 98 proc. pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na pracowników produkcyjnych, co czwarty szuka pracowników średniego szczebla. Problemem okazują się także niekorzystne regulacje prawne, m.in. te ograniczające możliwości rozliczania kosztów podatkowych związanych z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Według analiz carsmile.pl, niekorzystne zmiany będą miały negatywny wpływ zwłaszcza na leasing i wynajem samochodów o wartości przekraczającej 150 tys. zł.

""

moto.rp.pl

Pogorszenie sytuacji jest tym bardziej bolesne, że jeszcze rok temu polski przemysł motoryzacyjny pędził jak szalony. Wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnęła w 2017 r. nienotowanego dotąd poziomu 148,4 mld zł. W porównaniu z rokiem 2016 był to wzrost o 7,8 proc, a w okresie ostatnich 5 lat produkcja zwiększyła się o 44 proc. Rekordowy był także eksport, który w 2017 r. sięgnął poziomu 25,2 mld euro. Jednak w ubiegłym roku dynamika wzrostu w pierwszych 9 miesiącach słabła, a ostatnie trzy miesiące najprawdopodobniej przyniosły regres. W roku 2019 także należy spodziewać się spadku. – Trudno jeszcze prognozować, jak dużego. Czy eksport za cały 2018 rok zmaleje o kilka proc., a za obecny o kilka czy kilkanaście procent, nie da się dziś przewidzieć – mówi Rafał Orłowski, partner w branżowej firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.

Przed tygodniem „Rzeczpospolita” informowała o spadku eksportu i zmniejszającej się wartości produkcji sprzedanej sektora za rok 2018. Teraz badanie KPMG i PZPM pokazuje, że może być jeszcze gorzej – takiej sytuacji w perspektywie najbliższych 12 miesięcy spodziewają się menedżerowie w firmach produkcyjnych. W firmach zajmujących się dystrybucją jedynie 18 proc. ich przedstawicieli zakłada w tym roku poprawę. W firmach produkcyjnych – 20 proc. Zarazem w tych ostatnich aż 40 proc. menedżerów zakłada, że sytuacja pogorszy się lub zdecydowanie się pogorszy. – W obu grupach wskaźnik przyszłej sytuacji branży spadł poniżej 50 punktów, co oznacza przewagę nastrojów pesymistycznych nad optymistycznymi – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Tu i Teraz
Kiełbasy Volkswagena z rekordową sprzedażą
Tu i Teraz
Elon Musk chce powiększyć fabrykę pod Berlinem. W planach produkcja taniej Tesli
Tu i Teraz
Nie ma chętnych na zakup legendarnej polskiej firmy. Nie wpłynęła żadna oferta
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka firma motoryzacyjna ogłosiła upadłość
Tu i Teraz
Uwaga na nowy system RedLight. Rejestruje przejazd na czerwonym świetle i nie tylko