Fot. Buddhika Weerasinghe/Bloomberg

Słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno co do jej przyszłości jak i co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Polsce – wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Przed tygodniem „Rzeczpospolita” informowała o spadku eksportu i zmniejszającej się wartości produkcji sprzedanej sektora za rok 2018. Teraz badanie KPMG i PZPM pokazuje, że może być jeszcze gorzej – takiej sytuacji w perspektywie najbliższych 12 miesięcy spodziewają się menedżerowie w firmach produkcyjnych. W firmach zajmujących się dystrybucją jedynie 18 proc. ich przedstawicieli zakłada w tym roku poprawę. W firmach produkcyjnych – 20 proc. Zarazem w tych ostatnich aż 40 proc. menedżerów zakłada, że sytuacja pogorszy się lub zdecydowanie się pogorszy. – W obu grupach wskaźnik przyszłej sytuacji branży spadł poniżej 50 punktów, co oznacza przewagę nastrojów pesymistycznych nad optymistycznymi – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Do największych problemów branży motoryzacyjnej w Polsce należy wzrost kosztów pracy i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników

Według Jakuba Farysia, prezesa PZPM, tak wyraźny spadek nastrojów oceny przyszłości branży i ogólnej sytuacji gospodarczej jest niepokojący. – Może on być również powiązany ze pojawiającymi się coraz częściej zapowiedziami spodziewanego ochłodzenia na rynku, do którego nasz sektor zaczyna się już mentalnie przygotowywać – uważa Faryś. Jednak, mimo pogarszających się nastrojów, połowa przedstawicieli producentów jak i dystrybutorów zakłada zwiększenie sprzedaży w najbliższych 6 miesiącach, a 43 proc. planuje wzrost zatrudnienia.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz mniej aut z polskich fabryk, za to silników będzie więcej

Do największych problemów branży motoryzacyjnej w Polsce należy wzrost kosztów pracy i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Już od kilkudziesięciu miesięcy zakłady mają z tym kłopoty. A potrzeby kadrowe rosną: 98 proc. pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na pracowników produkcyjnych, co czwarty szuka pracowników średniego szczebla. Problemem okazują się także niekorzystne regulacje prawne, m.in. te ograniczające możliwości rozliczania kosztów podatkowych związanych z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Według analiz carsmile.pl, niekorzystne zmiany będą miały negatywny wpływ zwłaszcza na leasing i wynajem samochodów o wartości przekraczającej 150 tys. zł.

Pogorszenie sytuacji jest tym bardziej bolesne, że jeszcze rok temu polski przemysł motoryzacyjny pędził jak szalony. Wartość produkcji sprzedanej sektora sięgnęła w 2017 r. nienotowanego dotąd poziomu 148,4 mld zł. W porównaniu z rokiem 2016 był to wzrost o 7,8 proc, a w okresie ostatnich 5 lat produkcja zwiększyła się o 44 proc. Rekordowy był także eksport, który w 2017 r. sięgnął poziomu 25,2 mld euro. Jednak w ubiegłym roku dynamika wzrostu w pierwszych 9 miesiącach słabła, a ostatnie trzy miesiące najprawdopodobniej przyniosły regres. W roku 2019 także należy spodziewać się spadku. – Trudno jeszcze prognozować, jak dużego. Czy eksport za cały 2018 rok zmaleje o kilka proc., a za obecny o kilka czy kilkanaście procent, nie da się dziś przewidzieć – mówi Rafał Orłowski, partner w branżowej firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowe BMW serii 5: Więcej hybryd plug-in, poprawiona elektronika

BMW serii 5 wchodzi w drugą połowę swojego życia modelowego. "Piątka" otrzymała gruntowny face ...

Audi Q8: Nowa forma, nowy styl

Audi wchodzi do segmentu SUV Coupe. Nowe Q8 będzie konkurowało z BMW X6 i ...

Toyota Rav4: Zupełnie nowa

Piąta generacja Toyoty Rav4 właśnie wjeżdża do salonów. Mieliśmy okazję przyjrzeć się jej nieco ...

Wniosek o upadłość producenta felg BBS

Znana niemiecka firma produkująca alufelgi – BBS, założona w 1970 roku zmaga się z ...

Szwedzi inwestują 200 mln dol. w fabrykę baterii w Gdańsku

Blisko 200 mln dolarów będzie warta inwestycja szwedzkiej firmy Northvolt w Gdańsku. Powstanie tam ...

Ceny | Mazda 6: Po prostu naj…

Aktualna, trzecia generacja Mazdy 6 doczekała się drugiej modernizacji. W ofercie pojawiła się nowa, ...