Volkswagen ID concept - protoplasta VW I.D., który wyjedzie na drogi w 2020 r. Baterie do całej rodziny tego modelu będą powstawały w zakładach LG Chem w Polsce
Volkswagen ID concept - protoplasta VW I.D., który wyjedzie na drogi w 2020 r. Baterie do całej rodziny tego modelu będą powstawały w zakładach LG Chem w Polsce
fot. David Paul Morris/Bloomberg

W najbliższych latach najwięcej w elektromobilność zainwestuje Volkswagen. Czy to oznacza, że najbardziej skorzysta na tym Europa, walcząca o jak najniższą emisję? Bynajmniej. Pulę zgarną… Chińczycy.

Obecnie najwięcej w w kwestii elektrycznych samochodów mają do powiedzenia Chińczycy i Amerykanie. Tak wynika z opracowania instytutu Center of Automotive Management (CAM). 95 procent elektrycznych aut sprzedawanych w Chinach jest również tam produkowanych. W USA koniem pociągowym jest za to Tesla. Tymczasem największy europejski rynek samochodowy, czyli Niemcy, póki co nie mogą się zaprzyjaźnić z elektrycznymi samochodami. Przyrosty są niewielkie, a ciekawych modeli z własnej produkcji jest bardzo niewiele.

Tesla Model 3

I właśnie to ma się zmienić. Niemcy planują ogromne inwestycje w elektromobilność. Z analiz wynika, że w następnych pięciu-dziesięciu latach to Volkswagen wyłoży najwięcej na te technologie. 29 koncernów motoryzacyjnych opisanych w opracowaniu zainwestuje w tym czasie 300 miliardów dolarów w rozwój samochodów elektrycznych. Prawie jedna trzecia z tego budżetu, czyli 91 miliardów dolarów, przypada na Volkswagena. Dla porównania Daimler wyda na ten cel „tylko” 42 miliardy, BMW – 6,5 miliarda, a General Motors osiem miliardów dolarów. Za Volkswagenem i Daimlerem znalazła się Kia (20 mld dol.), na czwartym chiński producent Changan (15 mld dol.), dalej plasuje się Toyota (13,5 mld dol.) i Ford (11 mld dol.). Dość daleko z tyłu jest Tesla z 10 mld dol.

Volkswagen wyda na elektromobilność 91 mld USD.

Tym samym niemieccy producenci wydadzą najwięcej – 139,5 miliarda dolarów. Chińczycy – 57 miliardów dol., USA 39 mld dol., Japonia 24,3 mld dol., Korea Południowa 20 mld dol. a Francja 10,8 mld dol. Tyle, że połowa wydanych przez Volkswagena pieniędzy, czyli 45 mld dolarów, trafi do Chin. Tam niemiecki koncern może liczyć na duże wsparcie Republiki Chińskiej. Już teraz VW współpracuje z miejscowymi producentami SAIC i FAW. Stąd też z pieniędzy przeznaczonych na elektromobilność Chińczycy zgarną najwięcej. Gdyby zliczyć wszystkie zapowiedziane inwestycje koncernów, to aż 45 procent trafi właśnie do Chin.

To nie są elektryczne Smarty tylko chińska kopia o nazwie Baojun E100.

ZOBACZ TAKŻE: Elektryczne Volkswageny mają być tańsze od Tesli

W Europie to politycy zmuszają koncerny motoryzacyjne do elektryfikacji swojej oferty. Tu działa to nie na zasadzie wsparcia, a zakazów. Firmy będą musiały od 2021 roku osiągnąć flotowe wydzielanie dwutlenku węgla na poziomie 95 g/km. W 2030 roku ta wartość będzie musiała być zredukowana o kolejne 37,5 procent. Patrząc na te działania można śmiało powiedzieć, że Unia Europejska pomoże stać się Chinom najważniejszym graczem w elektromobilności.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Genewa 2019 | Motoryzacyjna fiesta [galeria, dzień pierwszy]

89. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie oficjalnie otwarty. Na razie po halach kręcą się ...

Tesla oddaje się w ręce hakerom

Elon Musk chce wykryć słabe strony Tesli Model 3 i wystawia ją na turnieju ...

W wakacje zatrzymano 1215 więcej pijanych kierowców niż rok wcześniej

Bilans tegorocznego lata nie wygląda optymistycznie. Od 21 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku ...

Rozgrzebany fragment autostrady A1 pod Częstochową

GDDKiA wkracza do gry na budowie autostrady A1

Firmy budujące autostradę A1 pod Częstochową będą dostawać zapłatę bezpośrednio od GDDKiA, z pominięciem ...

Toyota Camry: Powrót do Europy i Polski

Ósma generacja Toyoty Camry wraca do Europy i Polski. Zbudowana na platformie TNGA (Toyota ...

Fatalny początek roku dla elektrycznych aut

Elektryczne samochody nie tanieją, jak oczekiwano, wprowadzenie dopłat się opóźnia, a prąd w ładowarkach ...