fot. Magneti Marelli

Fiat Chrysler Automobiles pozbywa się Magneti Marelli, jednego z najbardziej zaawansowanych technologicznie producentów komponentów  motoryzacyjnych. W pakiecie są także polskie fabryki.

Kwota transakcji, jaką zgodził się zapłacić amerykański fundusz KKR&Co Calsonic Kansei, to 6,2 mld euro. Amerykanie wcześniej przejęli japoński Calsonic Kansei. Nowa firma ma nazywać się Magneti Marelli CK Holdings, a część europejska ma być połączona z częścią japońską.

Jedna z fabryk Magnetti Marelli w Corbetta pod Mediolanem / fot. Magnetu Marelli

Obecna w Polsce od 1992 roku. Firma weszła do naszego kraju po nabyciu zakładu w Tychach przez ówczesne Fiat Auto. Dzisiaj ma w Polsce pięć zakładów, w których zatrudnia 3,2 tys. osób, oraz Centrum Szkoleniowe. W czterech fabrykach w Sosnowcu  powstają elementy oświetlenia, przewody paliwowe oraz elementy plastykowe . W Automotive Lighting produkuje się głównie lampy i reflektory samochodowe, a w Plastic Components Fuel Systems , Plastic Components and Modules Poland – systemy wydechowe, deski rozdzielcze i zderzaki oraz systemy zasilania paliwem i zbiorniki. Z zakładu w Bielsku Białej pochodzą z kolei elementy zawieszenia i amortyzatory. Wszystkie produkty Magneti Marelli Polska  są wykorzystywane przy produkcji różnych modeli Fiata, Lancii Ypsylon, Jeepa Renegade, Maserati Levante i dostawczego  Fiata Ducato. 42 proc. produkcji, to komponenty kupowane przez firmy spoza Grupy FCA. MM ma również rozbudowany dział handlowy  zajmujący  się sprzedażą części zamiennych oraz urządzeń diagnostycznych – Magneti Marelli Aftermarket.

Magneti Marelli produkuje m.in. reflektory do wielu modeli samochodów / fot. Magneti Marelli

Dzisiaj firmy produkujące komponenty stały się dla koncernów samochodowych kurami znoszącymi złote jajka. Wyraźnie jednak nowy dyrektor generalny FCA, Mike Manley szuka pieniędzy niezbędnych dla naprawy Fiata w Europie. Środki ze sprzedaży Magneti Marelli są pewne, w przeciwieństwie do tych które dałoby się uzyskać dzięki wprowadzeniu spółki na giełdę, co w przeszłości rozważał zmarły niedawno szef FCA Sergio Marchionne. Nie ukrywał on jednak, że FCA w Europie przydałby się „tłuściutki czek”. Rozmowy z Japończykami rozpoczął sam Marchionne. Po jego śmierci kontynuował je Manley, ale na początku września  informowano, że doszło do impasu w negocjacjach, ponieważ strony „oddalone były od siebie o miliard euro”. Wcześniej FCA negocjował sprzedaż z Apollo Global Management, Bain Capital, firmami chińskimi i koreańskim Samsungiem.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

We wstępnej umowie sprzedaży FCA zastrzegła sobie  wieloletni kontrakt na dostawy komponentów i utrzymanie bez zmian obecności Magneti Marelli we Włoszech, co obejmuje także kwestie zatrudnienia. Magneti Marelli ma roczne obroty w wysokości 17 mld dol. i na świecie zatrudnia 65 tys. pracowników. Firmy japońskie są dzisiaj największymi nabywcami producentów komponentów. Na przejęcie firm podobnych do Magneti Marelli wydały od początku 2018 roku ok  200 mld dol., o 60 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2017 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lime na ulicach San Francisco

Elektryczne hulajnogi opanują Wrocław

Lime, wart na ponad 1 mld dol. startup z Kalifornii, wspierany przez Google'a i ...

Trzecia sportowa Toyota. Następca MR2

Toyota Supra i GT86 to nie koniec sportowych Toyot. Jak zdradza Tesuya Tada, szef ...

Przewoźnicy narzekają, ale kupują ciężarówki na potęgę

Wysoki popyt na przewozy rozgrzał rynek ciężarówek. Po rekordowym październiku, w którym rejestracje sięgnęły ...

Toyota sprzedała udziały w Tesli

Toyota Motor sprzedała wszystkie udziały w koncernie Tesla - poinformował japoński producent samochodów. Do ...

Skoda Karoq Scout: W teren z lepszym wyposażeniem

Skoda poszerza portfolio modelu Karoq. W ofercie pojawi się nowa wersja o offroadowych atrybutach ...

Fabryka BMW w Greer w Karolinie Południowej. Tylko część modeli europejskich koncernów jest produkowana w USA.

Cła na auta, czyli nowa zagrywka Trumpa

Dochodzenie w sprawie importu samochodów może służyć zarówno naciskom na Kanadę i Meksyk, jak ...