Dacia chce wygrać rajd Dakar. Za kierownicą usiądzie Sebastian Loeb

Dacia Sandrider to model, którym marka zawalczy już 2025 roku w Rajdzie Dakar i Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. Wystartuje w klasie Ultimate T1+ i będzie napędzany paliwem syntetycznym.

Publikacja: 13.02.2024 05:56

Dacia Sandrider Concept to auto, które ma zostać wystawione do walki w rajdzie Dakar

Dacia Sandrider Concept to auto, które ma zostać wystawione do walki w rajdzie Dakar

Foto: mat. prasowe

Dziewięciokrotny zwycięzca rajdowych mistrzostw świata, od 2016 roku startujący w Dakarze. Pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, a także zawodniczka, która mimo młodego wieku (ma 32 lata) już ośmiokrotnie startowała w Dakarze i została drugą w historii kobietą, która zwyciężyła w jednej z kategorii tej imprezy. Oto Sebastian Loeb, Naser Al-Attiyah i Cristina Gutierrez Herrero, czyli prawdziwe legendy walki w pustynnym piachu. Wygląda na to, że nie będą mieli w najbliższym czasie zbyt wiele czasu wolnego. Wszystko za sprawą Dacii.

Dacia Sandrider Concept

Dacia Sandrider Concept

mat. prasowe

Dacia chce do motorsportu

Ta rumuńsko-francuska marka nie kojarzy się zbyt mocno z motorsportem. To wkrótce ma się jednak zmienić. Pokazany kilka dni temu Sandrider (nie mylić z Sandero!) to pojazd, który ma doprowadzić Dacię i wspomnianych członków oficjalnego teamu The Dacia Sandriders,, do zwycięstwa w Dakarze. I to już w 2025 roku. Firma zamierza wziąć udział nie tylko w Rajdzie Dakar, ale i w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych (W2RC). Co wiadomo o nowej, sportowej broni Dacii? To model wzorowany na modelu koncepcyjnym Manifesto. Będzie homologowany w klasie Ultimate T1+. Jego zadaniem jest „działanie na rzecz dekarbonizacji za przystępną cenę”. Czy będzie to pojazd elektryczny? Nie tym razem. Będzie napędzany syntetycznym paliwem produkowanym przez koncern Aramco.

Dacia Sandrider Concept

Dacia Sandrider Concept

mat. prasowe

Jest moc — Dacia Sandrider ma silnik V6 i 360 KM

Mierzący nieco ponad 4,1 m Sandrider otrzyma silnik 3.0 biturbo V6 o mocy 360 KM przy 5000 obrotów na minutę. Moment obrotowy wyniesie 539 Nm. Lekka konstrukcja z ramą rurową i nadwoziem z włókna węglowego została zaprojektowana w sposób minimalistyczny, bez zbędnych elementów. Dopracowano aerodynamikę, a karoserię pokryto antyodblaskowym lakierem, korzystając z technologii znanej z lotnictwa. Aby w kabinie temperatura nie rosła zbyt mocno, zastosowano nowoopatentowaną technologię – czyli pigmenty redukujące pochłanianie promieni UV wtopione bezpośrednio w karbonowe elementy auta. Głównymi zaletami Dacii mają być zwinność i lekkość. Zachowanie w terenie poprawią 37-calowe opony BF Goodrich nowej generacji, odporne na przebicie i zapewniające świetną przyczepność na luźnych nawierzchniach. Skok zawieszenia wyniesie 35 cm.

Dacia Sandrider Concept

Dacia Sandrider Concept

mat. prasowe

Sandrider – tworzony przy współpracy Grupy Renault i konstruktorów znanej, brytyjskiej firmy Prodrive, kojarzonej m.in. z rajdowymi Subaru – ma mieć także proste w obsłudze (przede wszystkim podczas szybkiej jazdy po wydmach) wnętrze. Jego poszczególne elementy załogi będą mogły konfigurować i ustawiać według własnego uznania i potrzeb. Pierwszym sprawdzianem dla Dacii będzie Rajd Maroka 2024 stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC). Odbędzie się w dniach 5–11 października br.

Dacia Sandrider Concept

Dacia Sandrider Concept

mat. prasowe

Dacia Sandrider Concept

Dacia Sandrider Concept

mat. prasowe

Dziewięciokrotny zwycięzca rajdowych mistrzostw świata, od 2016 roku startujący w Dakarze. Pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, a także zawodniczka, która mimo młodego wieku (ma 32 lata) już ośmiokrotnie startowała w Dakarze i została drugą w historii kobietą, która zwyciężyła w jednej z kategorii tej imprezy. Oto Sebastian Loeb, Naser Al-Attiyah i Cristina Gutierrez Herrero, czyli prawdziwe legendy walki w pustynnym piachu. Wygląda na to, że nie będą mieli w najbliższym czasie zbyt wiele czasu wolnego. Wszystko za sprawą Dacii.

Pozostało 80% artykułu
Samochód Jutra
Jest szansa na odrodzenie Volkswagena Scirocco. Wyprodukowano 1,4 mln egz. tego coupe
Samochód Jutra
Nadjeżdża najmocniejszy Abarth w historii. Wyjedzie z polskiej fabryki
Samochód Jutra
Renault Twingo powraca. Będzie elektryczne i w stylu lat 90.
Samochód Jutra
Tak wygląda Volkswagen Golf po modernizacji. Ma być bardziej ergonomiczny
Samochód Jutra
Skoda odświeży swój bestseller. Pierwsze zdjęcia nowej Octavii
Samochód Jutra
Nowe Porsche 911 pojawi się w 2025 r. Nadchodzi rewolucja w gamie silnikowej