Koniec z pieniędzmi dla Maserati. Stellantis anuluje miliardową inwestycję

Stellantis obcina Maserati inwestycje w wysokości 1,6 miliarda dolarów (ok. 6,3 mld zł). A to oznacza, że przyszłość włoskiej marki stoi pod znakiem zapytania.

Publikacja: 04.03.2025 10:24

Stellantis obciął Maserati inwestycje w wysokości 1,6 miliarda dolarów

Stellantis obciął Maserati inwestycje w wysokości 1,6 miliarda dolarów

Foto: mat. prasowe

Kiedy część magii marki skrywa się w silnikach benzynowych i ich dźwięku trudno jest przekształcić Maserati w markę elektryczną. Przynajmniej Stellantis póki co nie znalazł pomysłu na włoskiego producenta. Liczby wskazują jasno - Maserati cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem. W 2024 roku roczna sprzedaż zmniejszyła się praktycznie o połowę, z 26 600 samochodów w 2023 roku do zaledwie 11 300 w 2024 r.

Czytaj więcej

Maserati GranCabrio: Więcej klasy, prestiżu, emocji i włoskiego stylu

Teraz Stellantis wyciąga wnioski i ogranicza finansowanie Włochów o kwotę około 1,6 miliarda euro. Nie ma oficjalnego komunikatu, ale tym samym prawdopodobieństwo zobaczenia obiecanego elektrycznego MC20 i innych projektów bardzo się kurczy. Elektryczne wersje Levante i Quattroporte również są zagrożone. Jak podkreśla dyrektor finansowy Stellantis, Doug Ostermann, włoska marka powinna ma teraz ponownie ocenić potencjał planowanych nowych modeli.

Maserati GT2 Stradale to najnowszy model włoskiego producenta

Maserati GT2 Stradale to najnowszy model włoskiego producenta

Foto: mat. prasowe

Najwyraźniej rynek luksusowych samochodów elektrycznych, zwłaszcza w Chinach, nie rozwija się tak, jak oczekiwano. Włoskie stowarzyszenie handlowe FIM zarzuca grupie Stellantis błędy i zaniedbania w planowaniu strategii i marketingu Maserati. Następca byłego dyrektora generalnego Stellantis, Carlosa Tavaresa, będzie więc musiał zdecydować, które marki międzynarodowego koncernu mają przyszłość, a które nie. Niemal pewne jest, że na czarnej liście znajduje się Maserati, które po raz kolejny stoi na skraju upadku.

W swojej historii Maserati już kilka razy było w poważnych kłopotach

Maserati powstało w 1914 roku i w swojej historii szereg razy zmieniało właściciela. I tak np. w 1968 roku włoską firmę kupił Citroën. Takie modele jak Maserati Merak, Bora czy Khamsin posiadają wiele podzespołów z Citroëna. W 1974 roku Citroën zbankrutował, a nowo powstała korporacja PSA Peugeot Citroën zadecydowała o likwidacji Maserati. Rok później były argentyński kierowca wyścigowy Alejandro de Tomaso oraz firma Benelli odkupili od Citroëna akcje Maserati. W 1990 roku włoski koncern Fiat przejął od De Tomaso 49 proc. akcji Maserati, a trzy lata później pozostałe 51 proc. akcji. W 1997 roku Maserati w ramach koncernu Fiat zostało połączone z Ferrari i finalnie trafił pod skrzydła koncernu Stellantis.

Czytaj więcej

Maserati GranTurismo: Definicja GT

Kiedy część magii marki skrywa się w silnikach benzynowych i ich dźwięku trudno jest przekształcić Maserati w markę elektryczną. Przynajmniej Stellantis póki co nie znalazł pomysłu na włoskiego producenta. Liczby wskazują jasno - Maserati cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem. W 2024 roku roczna sprzedaż zmniejszyła się praktycznie o połowę, z 26 600 samochodów w 2023 roku do zaledwie 11 300 w 2024 r.

Teraz Stellantis wyciąga wnioski i ogranicza finansowanie Włochów o kwotę około 1,6 miliarda euro. Nie ma oficjalnego komunikatu, ale tym samym prawdopodobieństwo zobaczenia obiecanego elektrycznego MC20 i innych projektów bardzo się kurczy. Elektryczne wersje Levante i Quattroporte również są zagrożone. Jak podkreśla dyrektor finansowy Stellantis, Doug Ostermann, włoska marka powinna ma teraz ponownie ocenić potencjał planowanych nowych modeli.

Producenci
Volvo w Polsce z rekordową liczbą rejestracji w 2024 roku
Producenci
Byli dumą koncernu. Teraz 1900 pracowników Porsche może stracić pracę
Producenci
Ferrari z minimalnym wzrostem sprzedaży, ale miliardowym zyskiem
Producenci
Audi znów zmienia oznaczenia modeli. Ostatnie zmiany nie spodobały się klientom
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Producenci
Ta marka od pięciu lat jest najpopularniejszym producentem samochodów na świecie
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”