Nowe rekordy Porsche, a ten rok ma być jeszcze lepszy

Przychody Porsche AG za 2022 sięgnęły 37,6 mld euro, czyli były wyższe o 13,6 proc. od odnotowanych rok wcześniej. Marża zysku, czyli 18 proc. i sam zysk — 6,8 mld euro też są rekordowe.

Publikacja: 17.03.2023 09:41

Nowe rekordy Porsche, a ten rok ma być jeszcze lepszy

Foto: mat. prasowe

Ale ten rok ma być jeszcze lepszy z prognozowanymi przychodami na poziomie 42 mld euro i zyskiem operacyjnym wahającym się na poziomie 17-19 proc. Skąd taki optymizm? Bo ten rok ma być rekordowy jeśli chodzi o dostawy, portfel zamówień jest już „dobrze zapełniony”, a ceny - obiecujące. To powinno pozwolić na zrównoważenia możliwych kłopotów z łańcuchami dostaw. A klienci Porsche nie odczuwają recesji, ani inflacji tak, jak jest to w sytuacji innych segmentów rynku motoryzacyjnego. To dlatego firma ze Stuttgartu jest najbardziej dochodowym producentem w Grupie Volkswagena, mogła zaproponować symboliczną kwotę : 911 mln euro na wypłatę dywidendy. Oznacza to, że na każdą akcję zwyczajną wypłacone zostanie 1 euro, a na preferencyjne 1,01 euro.

Porsche potwierdziło swoje zaangażowanie w produkcję aut elektrycznych, a prezes Oliver Blume, który jednocześnie kieruje całą Grupą Volkswagena, potwierdził plany ogłoszone w lipcu 2022, że wkrótce zobaczymy „bardzo sportową interpretację elektrycznego SUV-a”, który na razie nazywa się K1, będzie produkowany w Lipsku. Auto ma być pozycjonowane powyżej Cayenne. Stanie się również ważnym punktem strategii marki zakładającej, że w roku 2030 powyżej 80 proc. nowo wyprodukowanych samochodów będzie miało napęd elektryczny. A kalendarz wygląda tak: w 2024 pojawi się na rynku e-Macan, w połowie tej dekady w ofercie znajdą się w pełni elektryczne 718 Boxter i Cayman. Wtedy też, a być może dopiero w 2026, do kupienia będzie również e-Cayenne.

Porsche Taycan to pierwszy w pełni elektryczny model niemieckiego producenta.

Porsche Taycan to pierwszy w pełni elektryczny model niemieckiego producenta.

mat. prasowe

Ale skoro tak konkretne są plany produkcji aut BEV, to czemu Porsche tak silnie promuje paliwa syntetyczne? Czy nie ma w tym rozbieżności w strategii? Oliver Blume zapewnia, że nie ma. - Zacznijmy od tego, że jeśli e-paliwa zostaną oficjalnie zaakceptowane, to nasza strategia się nie zmieni. W Europie zdecydowaliśmy się na szybką elektryfikację w motoryzacji, ponieważ jest dostępna odpowiednia infrastruktura. Ale jeśli pomyślimy o takich kontynentach, jak Ameryka Południowa, Afryka, czy takich krajach, jak Indie to tam elektryfikacja nie pójdzie tak szybko. Tymczasem o ochronie klimatu musimy mówić w wymiarze globalnym, a nie lokalnym. Jeśli poważnie myślimy o ochronie klimatu, to wzorujmy się na schemacie według którego sprzątamy nasze domy. Przecież nie zostawiamy tam kątów, z których nie wymiatamy śmieci - mówił Oliver Blume na spotkaniu z grupą dziennikarzy po przedstawieniu wyników finansowych. - Naprawdę warto się na tym pochylić. Jestem pewien, że nie ma dzisiaj na rynku jakiejkolwiek alternatywy, aby doprowadzić do prawdziwej dekarbonizacji. Tymczasem parametry e-paliw są identyczne z tym, co dzisiaj wlewamy do baków. Więc można je stosować bez obaw - dodał Oliver Blume.

Czytaj więcej

Paliwo przyszłości może być z Patagonii

Czym są te e-paliwa? Tak samo , jak e-kerozyna, e-metan, czy e-metanol powstają z symtezy CO2 wychwytywanego z atmosfery i wodoru. Jeśli do produkcji wykorzystana zostanie energia odnawialna, to produktem jest ekologiczne paliwo. Oczywiście takie paliwo zatankowane do baku pozostawia spaliny, ale emisje są identyczne, jak ich wielkość pobrana z atmosfery i wykorzystana do produkcji. Czyli bilans wychodzi na zero, więc jest neutralna dla środowiska. A skoro jest taka możliwość, to Porsche np. nie planuje produkcji kultowego modelu 911 z silnikiem elektrycznym. - 911 będzie oferowany z silnikiem spalinowym tak długo, jak jest to możliwe - zaznaczył Blume. Jedynym ustępstwem ze strony marki w przypadku tego modelu są plany wyprodukowania wersji hybrydowej.

Porsche 911 Carrera4 GTS

Porsche 911 Carrera4 GTS

mat. prasowe

Gdzie w 2022 roku Porsche sprzedawały się najlepiej? Na całym świecie ta marka znalazła nabywców, na 309,884 tys. aut. O 3 proc. więcej, niż rok wcześniej. Największym rynkiem pozostają Chiny, gdzie znalazło się 93, 286 chętnych. Drugi rynek, to Europa - 92,197 sztuk, z czego prawie jedna trzecia zarejestrowana została w Niemczech. W Polsce - 2998 sztuk. To dobry wynik jak na kraj, który przecież bogaty nie jest. Co za nim stoi? - Dobre finansowanie. Ale zapewniam, że nie mamy specjalnych cen na polskim rynku - przekonywał Lutz Meschke, wiceprezes Porsche ds finansowych. Dopiero na trzecim roku znalazły się Stany Zjednoczone - 79,260 aut. Reszta świata, to 45,141 tys.

Czytaj więcej

Autem elektrycznym za koło podbiegunowe

Ale ten rok ma być jeszcze lepszy z prognozowanymi przychodami na poziomie 42 mld euro i zyskiem operacyjnym wahającym się na poziomie 17-19 proc. Skąd taki optymizm? Bo ten rok ma być rekordowy jeśli chodzi o dostawy, portfel zamówień jest już „dobrze zapełniony”, a ceny - obiecujące. To powinno pozwolić na zrównoważenia możliwych kłopotów z łańcuchami dostaw. A klienci Porsche nie odczuwają recesji, ani inflacji tak, jak jest to w sytuacji innych segmentów rynku motoryzacyjnego. To dlatego firma ze Stuttgartu jest najbardziej dochodowym producentem w Grupie Volkswagena, mogła zaproponować symboliczną kwotę : 911 mln euro na wypłatę dywidendy. Oznacza to, że na każdą akcję zwyczajną wypłacone zostanie 1 euro, a na preferencyjne 1,01 euro.

Pozostało 84% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny