Volkswagen, największa w Europie grupa samochodowa zwiększyła w III kwartale sprzedaż o 10,6 proc. do 2,236 mln pojazdów. To pozwoliło poprawić obroty o 24,2 proc. do 70,7 mld euro i potwierdzić planowany wyniki całego roku. Roczna marża operacyjna znajdzie się w górnej części widełek 7-8,5 proc. (po 3 kwartałach wyniosła 8,6 proc.). VW spodziewa się wzrostu obrotów o 8-13 proc., sprzedaż samochodów osobowych będzie na poziomie 2021 r., jeszcze w II kwartale grupa spodziewała się ich wzrostu o 5-10 proc. Grupa jest zadowolona ze sprzedaży w Europie mimo powszechnej inflacji, szczególnie cieszy ożywienie o 26 proc. rynku w Chinach. Dostawy elektrycznych aut wzrosły ponad dwukrotnie. W III kwartale VW sprzedał 149 300 egzemplarzy (+22,3 proc.).

Czytaj więcej

Niemiecki moto biznes jedzie do Chin. Pierwsza taka wizyta od pandemii

Mimo tych dobrych danych zysk netto grupy zmalał w III kwartale o 26,5 proc. do 2,13 mld euro na skutek deprecjacji aktywów po zawieszeniu działalności w Rosji i z powodu kosztów debiutu giełdowego Porsche (1,6 mld euro). Po 9 miesiącach wyniki są lepsze: VW sprzedał 6,056 mln pojazdów (-12,9 proc.), zwiększył obroty o 8,8 proc. do prawie 203 mld euro i zysk netto o 12,4 proc. do 12,77 mld. - Wyzwania w naszym łańcuchu dostaw staną się regułą nie wyjątkiem z powodu barier w transferze technologii między Wschodem i Zachodem — stwierdził prezes Oliver Blume. Wszystkie marki grupy osiągnęły postęp w przygotowaniach do wejścia na giełdę. Ich mocne i słabe strony zostaną przedstawione rynkom w przyszłym roku. Żadna z nich nie jest konkretnie gotowa do IPO — dodał prezes. Dyrektor finansowy Arno Antlitz dodał, że brak półprzewodników i innych ważnych podzespołów uniemożliwił dokończenie montażu 150 tys. samochodów, grupa gromadzi zapasy, aby zimą nie mieć braku części.

Ostatni debiutant, Porsche zwiększył po 9 miesiącach zysk operacyjny o 40,6 proc. do 5,05 mld euro i obroty o 15,7 proc., w III kwartale zwiększył marżę operacyjną do 17,8 proc. z 15,5 rok wcześniej. Marka dostarczyła dotąd 221 500 aut (+2 proc.). — Trzeci kwartał był mocno chwiejny i trudny politycznie, gospodarczo i społecznie. Mimo tego udało nam się dobrze wprowadzić Porsche na giełdę — stwierdzał dyrektor finansowy Lutz Meschke. Według Olivera Blume, ten debiut zwiększy marce swobodę działania, a Volkswagenowi zapewni fundusze na elektryfikację napędu. Nie doszło tylko do spodziewanego wzrostu kapitalizacji Volkswagena na skutek IPO Porsche, akcje firmy matki straciły dotąd 28 proc., Porsche wyprzedził ją swą kapitalizacją. Odrębnie VW zapowiedział zainwestowanie w latach 2022-25 763,5 mln dolarów w swym kombinacie produkcyjnym w Puebli (Meksyk) w budowę nowej lakierni i uruchomienie produkcji nowego samochodu benzynowego. Powstają tam już Jetta, Taos i Tiguan.

Czytaj więcej

Cupra Formentor VZ5: Taka właśnie powinna być Cupra