Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej

Toyota GR86 w wersji specjalnej Rally Legacy nawiązuje do rajdowego dziedzictwa marki. Nie tylko wyglądem. Modyfikacje są imponujące, chociaż mamy też złe wiadomości.

Publikacja: 19.11.2024 05:08

Toyota GR86 Rally Concept zbudowana zostanie w jednym egzemplarzu

Toyota GR86 Rally Concept zbudowana zostanie w jednym egzemplarzu

Foto: mat. prasowe

Do niedawna Toyota nie budziła większych emocji. Produkty japońskiej firmy kojarzyły się z taksówkami lub po prostu z solidnymi autami do pokonywania kilometrów. Rzeczywiście – dawniej przeglądając gamę Toyoty można było po prostu… ziewnąć. Dziś składa się ona jednak – także w Europie – również z kilku bardziej emocjonujących modeli, z GR Yarisem na czele. Swoich fanów ma również mały, lekki samochód sportowy, jakim jest GR86. Obecnie nie można go już kupić na naszym rynku, za sprawą unijnych regulacji. Kto zdążył, zapewne się cieszy. Reszcie pozostaje rynek wtórny oraz wzdychanie podczas lektury takich artykułów, jak ten.

Toyota GR86 Rally Concept

Toyota GR86 Rally Concept

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota chce wprowadzić na rynek rewolucyjne silniki spalinowe

GR86 kojarzy się głównie z jazdą po asfalcie oraz z nauką driftu. Ze względu na swoją charakterystykę, wprowadzenie go w poślizg nie jest trudne, a nieprzesadnie wielka moc gwarantuje, że auto jest łatwe do opanowania również wtedy, gdy jedzie slajdem. Co z rajdowym charakterem? Toyota ma duże tradycje także na tym polu - i postanowiła do tego nawiązać. Zaprezentowany na tegorocznych targach SEMA w Las Vegach koncept GR86 Rally Legacy nawiązuje do dawnych, rajdowych wyjątków w nieciekawej gamie - czyli do modelu Celica GT-Four czy do Corolli WRC. Jak wygląda GR86 Rally Legacy? Kto pamięta dawne nagrania z rajdów, na widok tego auta z pewnością się uśmiechnie. Lakier Halo White został połączony z zielonymi i czerwonymi akcentami. Nie zabrakło czerwonych chlapaczy, a felgi są oczywiście białe. Dodajmy do tego centralnie umieszczony wydech z dwoma końcówkami. Jest rajdowo!

Toyota GR86 Rally Concept

Toyota GR86 Rally Concept

Foto: mat. prasowe

Toyota GR86 z napędem na cztery koła

Czy twórcy tego projekty poprzestali na modyfikacjach wizualnych? Nawet wtedy takie GR86 zasługiwałoby na uznanie, tu jednak zmiany sięgają znacznie głębiej. Zadbano o to, by samochód również jeździł tak, jak na rajdówkę przystało. Pod maską zamiast 2,4-litrowego boksera zamontowano silnik 1.6 turbo z trzema cylindrami. Brzmi znajomo? Owszem - to ta sama jednostka, którą znamy ze wspomnianego GR Yarisa. Jako że mówimy o projekcie amerykańskim, tutaj została pozyskana z GR Corolli. Rozwija 300 KM i 370 Nm. O ile seryjny GR86 to samochód tylnonapędowy, tutaj z „dawcy” pozyskano także napęd na cztery koła GR-Four. Czy tak poważne zmiany przeprowadzono łatwo? Niekoniecznie - mówimy bowiem o silniku, który jest większy i wyższy od „kompaktowego” boksera, a poza tym jest zamontowany poprzednie, a nie wzdłużnie, a także o zupełnie innym napędzie. Konstruktorzy musieli m.in. przeprojektować ramę pomocniczą auta, poszerzyć przednie zawieszenie, zmienić tylny most, a także zastosować inne amortyzatory i wahacze.

Toyota GR86 Rally Concept

Toyota GR86 Rally Concept

Foto: mat. prasowe

Rajdowa Toyota GR86 powstanie tylko w jednym egzemplarzu

W stosunku do seryjnego GR86, zmieniono także wnętrze. Teraz to kabina auta wyczynowego - bez zbędnych wygłuszeń i elementów wyposażenia, za to z klatką bezpieczeństwa, sześciopunktowymi pasami w kubełkowych fotelach i z sekwencyjnym przełącznikiem zmiany biegów umieszczonym jak najbliżej dłoni kierowcy. Możecie sobie zadać tylko jedno pytanie - kiedy tak interesujący samochód wejdzie na rynek, choćby nawet tylko na amerykański? Nie mamy dobrych wieści. Toyota nie ma planów uruchomienia produkcji GR86 Rally Legacy. Powstał tylko jeden egzemplarz, jako targowa atrakcja stoiska na SEMA. To się nazywa „rozbudzenie apetytu”…

Toyota GR86 Rally Concept

Toyota GR86 Rally Concept

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Auta nie do zdarcia. Te wytrzymają dystans 400 tys. km. Jedna marka miażdży konkurencję

Do niedawna Toyota nie budziła większych emocji. Produkty japońskiej firmy kojarzyły się z taksówkami lub po prostu z solidnymi autami do pokonywania kilometrów. Rzeczywiście – dawniej przeglądając gamę Toyoty można było po prostu… ziewnąć. Dziś składa się ona jednak – także w Europie – również z kilku bardziej emocjonujących modeli, z GR Yarisem na czele. Swoich fanów ma również mały, lekki samochód sportowy, jakim jest GR86. Obecnie nie można go już kupić na naszym rynku, za sprawą unijnych regulacji. Kto zdążył, zapewne się cieszy. Reszcie pozostaje rynek wtórny oraz wzdychanie podczas lektury takich artykułów, jak ten.

Pozostało 83% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Suzuki pokazało nową Vitarę. Ma świetny wygląd i zaskakujący napęd