Tak wygląda wnętrze Superba i Kodiaqa. Będą miały pokrętła od klimatyzacji

Kierowcy, którzy nie znoszą regulowania temperatury i siły nawiewu z poziomu ekranu dotykowego polubią nowe Skody. Zarówno Superb, jak i Kodiaq będą mieć fizyczne pokrętła. Na co jeszcze pozwala rozwiązanie o nazwie Smart Dials?

Publikacja: 04.09.2023 08:18

Tak wygląda wnętrze Superba i Kodiaqa. Będą miały pokrętła od klimatyzacji

Foto: mat. prasowe

Regulacja ustawień klimatyzacji z poziomu ekranu to coś, na co narzeka wielu kierowców. Aby zmienić siłę nawiewu albo ustawić odpowiednią temperaturę, trzeba odwrócić uwagę od drogi i trafić w małe ikonki, często poukrywane gdzieś w menu. Jeśli dodamy do tego konieczność obsługi wyświetlacza w rękawiczkach, powstaje scenariusz na naprawdę kiepski początek dnia. Klienci i dziennikarze wskazują na to w swoich opiniach, ale producenci nie zawsze słuchają. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Im więcej funkcji obsługuje się z poziomu ekranu, tym taniej. Przyciski i pokrętła kosztują więcej.

Czytaj więcej

Nowa Skoda Superb tuż przed premierą. Będzie jeszcze większa od obecnej

Pokrętła wracają do łask

Niektórzy przychylają się jednak do próśb i sugestii. Jedną z takich marek jest Skoda. W schodzących generacjach Superba i Kodiaqa klimatyzacja miała swój osobny panel, ale w Octavii IV całość regulowało się już przede wszystkim z poziomu ekranu. Wygląda na to, że Skoda wraca do korzeni. Na oficjalnych zdjęciach kokpitów nowych modeli – czyli właśnie Superba i Kodiaqa – widać pokrętła. Nie zabrakło oczywiście wielkich wyświetlaczy (ten za kierownicą ma 10 cali, a główny 13), ale będą one odpowiadać za inne elementy auta niż wentylacja.

mat. prasowe

Umieszczony pod nawiewami, „klasyczny” panel też będzie działać tak… jak ustawi go sobie kierowca. Rozwiązanie otrzymało nazwę Smart Dials. Wewnątrz pokręteł umieszczono małe, 32-milimetrowe wyświetlacze, które można wciskać, a obok nich – klasyczne przyciski. To wszystko sprawia, że te elementy będą mogły pełnić więcej niż jedną funkcję – przykładowo, boczne pokrętła mogą odpowiadać także za podgrzewanie i wentylacje foteli, a środkowe za przełączanie trybów jazdy, ustawianie wielkości mapy na ekranie czy nawet za zmianę głośności systemu audio. Do wyboru będzie sześć różnych funkcji, a pokrętło może jednocześnie obsługiwać cztery.

Dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy

Co jeszcze warto wiedzieć o wnętrzach nowych, dużych modeli Skody? Jeśli chodzi o stylistykę, obędzie się bez rewolucji. Ważną zmianą jest przeniesienie dźwigni wyboru kierunku jazdy z tunelu środkowego na miejsce przy kierownicy. Pozwoli to na wygospodarowanie dodatkowych schowków. Nie zabraknie ładowarki indukcyjnej 15 W (w Kodiaqu będą dwie, w dodatku z funkcją chłodzenia sprzętu) i gniazd USB-C z szybkim ładowaniem (również pod lusterkiem, co spodoba się użytkownikom rejestratorów jazdy). W opcji dostępne będą fotele komfortowe, dysponujące dziesięcioma poduszkami masującymi. Widoczna na zdjęciach brązowa kolorystyka jest miła dla oka – choć klienci i tak zapewne zwykle postawią na „klasykę”, czyli na czerń. Czekamy na oficjalne premiery obydwu modeli.

Czytaj więcej

Skody Kamiq i Scala po liftingu. Żegnajcie diesle, witajcie lepsze reflektory

Regulacja ustawień klimatyzacji z poziomu ekranu to coś, na co narzeka wielu kierowców. Aby zmienić siłę nawiewu albo ustawić odpowiednią temperaturę, trzeba odwrócić uwagę od drogi i trafić w małe ikonki, często poukrywane gdzieś w menu. Jeśli dodamy do tego konieczność obsługi wyświetlacza w rękawiczkach, powstaje scenariusz na naprawdę kiepski początek dnia. Klienci i dziennikarze wskazują na to w swoich opiniach, ale producenci nie zawsze słuchają. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Im więcej funkcji obsługuje się z poziomu ekranu, tym taniej. Przyciski i pokrętła kosztują więcej.

Pozostało 82% artykułu
Premiery
Dla tych, dla których Audi RS Q8 jest za wolne. Najmocniejszy model w dziejach Audi
Premiery
Polska premiera BMW M5 równocześnie ze światową
Premiery
Ford szykuje się na rajd Dakar. Pod maską V8, a za kierownicą legendy
Premiery
Alpine A290: Nowa era w dziejach francuskiej marki
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Premiery
Panda może żyć dalej. Kolejna modernizacja najmniejszego Fiata