Rolls-Royce Spectre: Spotkanie luksusu z elektromobilnością

Testy elektrycznego Rolls-Royce'a Spectre o mocy 585 KM stopniowo dobiegają końca. Brytyjska marka szykuje się na wielką premierę, tego wyjątkowego coupe.

Publikacja: 09.02.2023 15:49

Rolls-Royce Spectre: Spotkanie luksusu z elektromobilnością

Foto: mat. prasowe

To ma być wyjątkowe auto, model jakiego Rolls-Royce jeszcze nie miał. To ma też być początek elektrycznej historii brytyjskiej marki. Spectre ma duży akumulator o pojemności 100 kWh. Mihar Ayoubi, szef rozwoju Rolls-Royce'a chętnie widzi taką baterię jako „700 kilogramów dodatkowej izolacji akustycznej”. Brzmi świetnie, bo w końcu Rolls-Royce chce być absolutnym wyznacznikiem w ciszy i spokoju w aucie. Jednak tak duża bateria wpływa też ma masę własną - Spectre waży 2975 kg, o 555 kg od benzynowego coupe Writh.

mat. prasowe

Coupé ma 5,45 m długości i jest pełnoprawnym czteroosobowym samochodem. W Rollsie dokładnie sprawdzili jakie nadwozie sprawdzi się z napędem elektrycznym. Wyniki wyraźnie pokazywały, że nie może to być SUV. Ponadto klienci chcą samochodu, który pozostawi ich w spokoju, i to nie tylko pod względem komfortu akustycznego. Nie chcą żadnych trybów jazdy, skomplikowanych elementów sterujących, czy ogromnych wyświetlaczy. W końcu około 80 procent kupujących jeździ samemu swoim Rolls-Roycem. Spectre posiada dwa silniki elektryczne, które rozwijają 900 Nm momentu obrotowego. Coupe przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,5 sekundy, ale nikomu nie zależy tu na eksplozji przyspieszeń. Szczególnie tych od 0 do 100 km/h. Tu liczy się o wiele bardziej harmonijne nabieranie prędkości.

Czytaj więcej

Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Łapacz momentów

mat. prasowe

Wyboje są filtrowane przez jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne. Są też aktywne stabilizatory, które redukują przechyły nadwozia na zakrętach i nie pozwalają nurkować karoserii przy hamowaniu. Układ kierowniczy ma stałe przełożenie, to pozwala uzyskać lepsze wyczucie auta na drodze. Do tego Spectre ma być zwinniejszy od modeli z silnikiem V12, bo masa układu napędowego jest rozłożona bardziej równomiernie: po jednym silniku na przednią i tylną oś, a pomiędzy nimi akumulator. Ze względu na sporą tendencję do indywidualizacji, Rolls-Royce spodziewa się cen sprzedaży Spectre pomiędzy 450 000 a 500 000 euro – i już rozważa zwiększenie produkcji ze względu na wysoki popyt.

mat. prasowe

mat. prasowe

mat. prasowe

Czytaj więcej

Rolls-Royce Phantom: Król i cesarz w jednym

To ma być wyjątkowe auto, model jakiego Rolls-Royce jeszcze nie miał. To ma też być początek elektrycznej historii brytyjskiej marki. Spectre ma duży akumulator o pojemności 100 kWh. Mihar Ayoubi, szef rozwoju Rolls-Royce'a chętnie widzi taką baterię jako „700 kilogramów dodatkowej izolacji akustycznej”. Brzmi świetnie, bo w końcu Rolls-Royce chce być absolutnym wyznacznikiem w ciszy i spokoju w aucie. Jednak tak duża bateria wpływa też ma masę własną - Spectre waży 2975 kg, o 555 kg od benzynowego coupe Writh.

Pozostało 80% artykułu
Premiery
Aston Martin Vanquish. Powstanie tylko 1000 sztuk najlepszego Gran Turismo
Premiery
To trzecie takie Porsche w historii. 911 Speedster na specjalne zamówienie
Premiery
Nowe Audi RS3: Bez zastrzyku mocy, ale i tak jeszcze bardziej na sportowo
Premiery
Tak buduje się dzisiaj prawdziwe auta terenowe. Sześć pomysłów Ineosa
Premiery
Tak wygląda nowe Volvo XC90. Szwedzi idą na rekord
Premiery
Volkswagen Caddy po modernizacji z hybrydą plug-in z zaskakującym zasięgiem