Rolls-Royce Spectre: Spotkanie luksusu z elektromobilnością

Testy elektrycznego Rolls-Royce'a Spectre o mocy 585 KM stopniowo dobiegają końca. Brytyjska marka szykuje się na wielką premierę, tego wyjątkowego coupe.

Publikacja: 09.02.2023 15:49

Rolls-Royce Spectre: Spotkanie luksusu z elektromobilnością

Foto: mat. prasowe

To ma być wyjątkowe auto, model jakiego Rolls-Royce jeszcze nie miał. To ma też być początek elektrycznej historii brytyjskiej marki. Spectre ma duży akumulator o pojemności 100 kWh. Mihar Ayoubi, szef rozwoju Rolls-Royce'a chętnie widzi taką baterię jako „700 kilogramów dodatkowej izolacji akustycznej”. Brzmi świetnie, bo w końcu Rolls-Royce chce być absolutnym wyznacznikiem w ciszy i spokoju w aucie. Jednak tak duża bateria wpływa też ma masę własną - Spectre waży 2975 kg, o 555 kg od benzynowego coupe Writh.

Foto: mat. prasowe

Coupé ma 5,45 m długości i jest pełnoprawnym czteroosobowym samochodem. W Rollsie dokładnie sprawdzili jakie nadwozie sprawdzi się z napędem elektrycznym. Wyniki wyraźnie pokazywały, że nie może to być SUV. Ponadto klienci chcą samochodu, który pozostawi ich w spokoju, i to nie tylko pod względem komfortu akustycznego. Nie chcą żadnych trybów jazdy, skomplikowanych elementów sterujących, czy ogromnych wyświetlaczy. W końcu około 80 procent kupujących jeździ samemu swoim Rolls-Roycem. Spectre posiada dwa silniki elektryczne, które rozwijają 900 Nm momentu obrotowego. Coupe przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,5 sekundy, ale nikomu nie zależy tu na eksplozji przyspieszeń. Szczególnie tych od 0 do 100 km/h. Tu liczy się o wiele bardziej harmonijne nabieranie prędkości.

Czytaj więcej

Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Łapacz momentów

Foto: mat. prasowe

Wyboje są filtrowane przez jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne. Są też aktywne stabilizatory, które redukują przechyły nadwozia na zakrętach i nie pozwalają nurkować karoserii przy hamowaniu. Układ kierowniczy ma stałe przełożenie, to pozwala uzyskać lepsze wyczucie auta na drodze. Do tego Spectre ma być zwinniejszy od modeli z silnikiem V12, bo masa układu napędowego jest rozłożona bardziej równomiernie: po jednym silniku na przednią i tylną oś, a pomiędzy nimi akumulator. Ze względu na sporą tendencję do indywidualizacji, Rolls-Royce spodziewa się cen sprzedaży Spectre pomiędzy 450 000 a 500 000 euro – i już rozważa zwiększenie produkcji ze względu na wysoki popyt.

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Rolls-Royce Phantom: Król i cesarz w jednym

To ma być wyjątkowe auto, model jakiego Rolls-Royce jeszcze nie miał. To ma też być początek elektrycznej historii brytyjskiej marki. Spectre ma duży akumulator o pojemności 100 kWh. Mihar Ayoubi, szef rozwoju Rolls-Royce'a chętnie widzi taką baterię jako „700 kilogramów dodatkowej izolacji akustycznej”. Brzmi świetnie, bo w końcu Rolls-Royce chce być absolutnym wyznacznikiem w ciszy i spokoju w aucie. Jednak tak duża bateria wpływa też ma masę własną - Spectre waży 2975 kg, o 555 kg od benzynowego coupe Writh.

Premiery
Citroen C5 Aircross: Uskrzydlona francuska rewolucja
Premiery
Elektryczny pick-up Bezosa kosztuje 94 tys. zł. Auto staje się hitem
Premiery
Najmniejszy elektryk Skody jest szybszy niż jakikolwiek inny seryjny model Skody
Premiery
Polska to dobry rynek na rozpoczęcie ekspansji. Chiński gigant wjeżdża nad Wisłę
Premiery
Wyjątkowy restomod Porsche dla wybranych. Powstanie tylko 100 egzemplarzy