Ma ponad pięć metrów długości i jest pierwszym samochodem opracowanym we własnym zakresie przez M GmbH od czasu modelu M1, który skonstruowany był 44 lat temu. Po tych dwóch autach widać jak w motoryzacji bardzo zmieniły się czasy. M1 to supersportowy, lekki i był najszybszym produkcyjnym samochodem BMW. Nowy SUV jest ponad dwukrotnie cięższy od M1, dużo większy, ma złote wstawki na karoserii, a w dodatku to pierwsze auto od M GmbH ze zelektryfikowanym napędem. Na szczęście ma silnik V8-, a to w dzisiejszych czasach rzadkość. XM to też swojego rodzaju prezent urodzinowy, bo sportowy oddział BMW M GmbH obchodzi w tym roku swoje 50-te urodziny.

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

4,4-litrowy V8 z podwójnym turbo został opracowany na nowo dla BMW XM i osiąga moc 489 KM. Do tego dochodzi silnik elektryczny o mocy 197 KM. Systemowo daje to moc 653 KM i tym samym XM staje najmocniejszym modelem oferowanym przez BMW. XM odbiera koronę BMW M5 CS (F90), które miało silnik 4.4 V8 o mocy 635 KM. Co do osiągów nowego SUV to do 100 km/h rozpędza się w 4,3 sekundy, a granicę 200 km/h osiąga w 14,3 sekundy. Prędkość maksymalna jak zwykle jest elektronicznie zablokowana przy 250 km/h, ale można ją zwiększyć do 270 km/h dzięki pakietowi M Drivers.

Czytaj więcej

Dlaczego Alpina sprzedała prawa do marki BMW
BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

To nie jest jednak ostatnie słowo BMW M GmbH. Wersja BMW XM Label Red zadebiutuje jesienią 2023 roku. Przy niezmienionej mocy napędu elektrycznego, V8 dostaje odpowiedni zastrzyk mocy, około 100 KM więcej niż standardowa jednostka. Łączna moc systemu wynosi będzie 748 KM, co według BMW jest "najmocniejszym pojazdem produkcyjnym, jaki kiedykolwiek został dopuszczony do ruchu drogowego przez M GmbH".

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

Pod względem wymiarów nowe BMW XM oscyluje w okolicach modelu X7. Przy długości 5110 mm XM jest tylko o siedem centymetrów krótszy od X7 i o pięć milimetrów od niego szerszy. Za to karoserie jest wyraźnie bardziej sportowa i aż o 8 cm niższa. To będzie najlepiej wyglądający SUV z Monachium. Ma wyraziste, agresywne kształty, które będą się mocno wyróżniać się na drodze. To auto będzie wpadać w oko. Z przodu, z boku i z tyłu XM wygląda po prostu dobrze. Do tego ma mnóstwo stylistycznych smaczków.

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

XM to plug-in. Bateria litowo-jonowa magazynuje 29,5 kWh (brutto) energii elektrycznej. Dla porównania, pierwszy Nissan Leaf miał na pokładzie akumulator o pojemności 24 kWh. Tak duży rezerwuar mocy oznacza przyzwoity zasięg elektryczny, który ma wynieść 88 km. Dostępne są różne tryby pracy - w trybie hybrydowym V8 i silnik elektryczny dzielą się pracą w zależności od sytuacji. W trybie elektrycznym silnik elektryczny przejmuje całe zadanie rozpędzania auta do prędkości maksymalnej 140 km/h. W trybie eControl silnik elektryczny uzyskuje priorytet nad silnikiem spalinowym, który pracuje jako generator i doładowuje akumulator. Dostępne są również dwa tryby sportowe, w których V8 jest głównym bohaterem akcji. Akumulator napędowy może być ładowany z mocą do 7,4 kW, a jego naładowanie od zera do 100 proc. zajmie nieco ponad cztery godziny. W trybie elektrycznym brzmienie BMW XM generowane przy przyspieszaniu czy hamowaniu przez specjalne syntezatory zostało stworzone przez znanego kompozytora Hansa Zimmera.

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

Nowy model nie należy do lekkich. Jego masa własna wynosi 2.710 kg, a ładowność to 590 kg. BMW XM jest standardowo wyposażony w adaptacyjny układ jezdny M Chassis Professional z aktywną stabilizacją przechyłu i elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. Po raz pierwszy w modelu BMW M zastosowano system Integral Active Steering, czyli skrętne tylne koła. Zamontowano też dużo różnych systemów wspomagania. Oprócz standardowych asystentów zintegrowanych z Driving Assistant, dostępny za dodatkową opłatą Driving Assistant Plus oferuje dodatkowe wsparcie z docelowo autonomicznymi funkcjami jazdy np. asystent parkowania. Ponadto na pokładzie jest BMW Drive Recorder, który umożliwia utworzenie nagrań wideo o długości do 60 sekund.

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

Wprowadzenie na rynek BMW XM planowane jest na kwiecień 2023 roku. Polska cena BMW XM rozpoczyna się od kwoty 935 tys. zł. Jednak lista opcjonalnych dodatków jest sporo także przekroczenie kwoty miliona złotych nie będzie jakimkolwiek problemem.

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

BMW XM

BMW XM

mat. prasowe

Czytaj więcej

Cupra Formentor VZ5: Taka właśnie powinna być Cupra