Wiosenna nowość od Dacii jest wyjątkowo elektryzująca. Spring – bo taką nazwę otrzymał najmniejszy przedstawiciel rumuńskiej marki – jest najtańszym elektrykiem na rynku. Choć pierwsze auta dla klientów indywidualnych dostępne będą za parę miesięcy, niemal 200 sztuk trafiło już teraz do carsharingu.

Pierwszy elektryczne auto Dacii produkowane jest w Chinach i początkowo nie miało być oferowane w Europie. Stało się jednak inaczej. Od 14 kwietnia, klienci mogą składać zamówienia na najtańszy samochód elektryczny na rynku. Bazowa wersja Dacii Spring wyceniona została na kwotę 76 900 zł. Wersja Comfort posiada m.in. seryjnie montowaną manualną klimatyzację, radio z Bluetooth, światła dzienne LED, 14-calowe stalowe felgi, tapicerkę ze skóry ekologicznej oraz przewód do ładowania z gniazdka domowego. Opcjonalnie dokupić będzie można koło zapasowe (700 zł), przewód do ładowania (1500 zł) z publicznych punktów (Wallbox) i lakier metalizowany (2000 zł).

CZYTAJ TAKŻE: Dacia Duster w odmianie pick-up

Za kwotę 83 400 zł otrzymamy bogatszą wersję Comfort Plus z seryjnie montowaną kamerą cofania, systemem multimedialnym z 7-calowym ekranem, nawigacją i funkcją duplikowania ekranu smartfona, gniazdem USB, kołem zapasowym, lakierem metalizowanym. Za dopłatą można zamówić wejście do ładowania prądem stałym (2500 zł) czy przewód do ładowania z publicznych punktów (Wallbox) za 1500 zł.

Jest jeszcze trzecia wersja wyposażenia o nazwie Business, która kosztuje tyle samo co bazowy wariant Comfort – 76 900 zł. To model stworzono na potrzeby flot, operatorów carsharingu czy wypożyczalniach pojazdów. Na początek 195 egzemplarzy takich Dacii trafi do carsharingu Traficar. W tej wersji wyposażenia jest m.in. manualna klimatyzacja, radio z Bluetooth, światła dzienne LED, 14-calowe felgi, tapicerka ze skóry ekologicznej, czujniki parkowania z tyłu, osłony na progi drzwi i bagażnika, przewód do ładowania trybu 2.

Ceny Dacii Spring
– Spring Comfort – od 76 900 zł
– Spring Business – od 76 900 zł
– Spring Comfort Plus – od 83 400 zł

W późniejszym czasie pojawi się również Dacia Spring Cargo, która trafi na rynek w 2022 roku. To model z homologacją katergorii N1, co oznacza, że jest dwuosobowa (brak tylnej kanapy) z kratą za przednimi siedzeniami. Przestrzeń ładunkowa będzie mieć 1033 mm długości, 1100 litrów pojemności i 325 kilogramów ładowności. Dacia chce zainteresować tym modelem np. firmy kurierskie.

Dacia Spring ma 373 cm długości, 177 cm szerokości i 151 cm wysokości. Przez zwiększenie kąta skrętu kół jej promień skrętu wynosi 4,8 metra. We wnętrzu znalazło się miejsce na schowki o łącznej pojemności 23 litrów. Bagażnik ma pojemność 270 litrów (290 litrów z wnęką na opcjonalne koło zapasowe), a po złożeniu oparć drugiego rzędu siedzeń, zwiększa się do 620 litrów. Do jej napędu Springa posłużył silnik elektryczny o mocy 44 KM, generujący 125 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna do jakiej rozpędzi się najtańszy elektryk na rynku to 125 km/h. Setkę osiąga po ok. 19 sekundach, a 50 km/h po 5,8 sekundy. Bateria o pojemności 27,4 kWh ma zapewnić zasięg do 230 km według procedury WLTP. Przy jeździe wyłącznie miejskiej producent deklaruje, że zasięg wzrasta do 305 km.

Dacia zaproponuje klientom możliwość dokupienia opcji szybkiego ładowania. Oznacza to, że baterię można ładować z mocą do 30 kW. Napełnianie jej do 80 proc. pojemności ma zająć 1,5 godziny. Natomiast przy wykorzystaniu domowego WallBoxa (7,4 kW) czas ładowania wydłuża się do 5 godzin, a do 14 godzin w przypadku podłączenia do gniazdka (240 V). Auto posiada gwarancję na 3 lata lub 100 tysięcy kilometrów. Akumulator trakcyjny został objęty ochroną producencką na 8 lat lub 120 tys. km.

Obecnie na rynku nie ma samochodu elektrycznego z tak niską ceną. Najbliżej do niego mają modele Smarta oraz Fiat 500, których ceny oscylują ok. 100 tysięcy złotych.

Ceny konkurencji
Fiat 500e (95 KM) – od 95 000 zł
Smart fortwo (82 KM) – od 96 900 zł
Smart forfour (82 kM) – od 98 400 zł

CZYTAJ TAKŻE: Dacia zdominuje rynek pojazdów elektrycznych?

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Renault Talisman Grandtour: Nowoczesny konserwatysta

Kombi nie musi wyglądać nudno – to już wiemy od kilku lat. Ale mało ...

Lexus LS 500 – Luksus na pierwszym planie

Lubicie podróżować w pierwszej klasie i niekoniecznie w niemieckim wydaniu? Odpowiedzią jest Lexus LS. ...

Wszystko o elektrycznym Porsche Taycan: ceny, zasięg, dane techniczne

Porsche zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód. Żeby nieco się wyróżnić z tłumu nowości, jego ...

Zdjęcie tygodnia: Bunt maszyn jeszcze się nie rozpoczął

Wojna robotów, bunt maszyn, Tesla zabiła robota - to tylko niektóre komentarze do wypadku, ...

Hyundai: Aplikacja na smartfona zastąpi tradycyjny kluczyk

Już w tym roku aplikacja na smartfona powinna zastąpić tradycyjny kluczyk w nowych modelach ...

Główna siedziba FCA w Turynie

Fiat zaniżał podatki, musi oddać 30 mln euro

Spółka zależna Fiata będzie musiała zwrócić 30 mln euro rządowi Luksemburga tytułem nielegalnych ulg ...