Do tej pory najmocniejszą wersją Alfy Romeo Giulia była wersja Quadrifoglio o mocy 510 KM. Włochom to nie wystarczyło. Postanowili przywrócić do życia legendarną odmianę „GTA”, która jest jeszcze lżejsza i mocniejsza.

To dobra wiadomość jednak zaraz po niem mamy bardzo złą. Żeby cieszyć się z posiadania tej wersji będzie trzeba zapłacić ponad dwa razy więcej niż za Quadrifoglio. Alfa Romeo opublikowała cennik ekstremalnych odmian modelu Giulia. Topowa wersja sportowa GTA ostatni raz pojawiła się w przypadku Alfy Romeo 156 (dostępna w sedanie i kombi). Gdy wprowadzono następcę – model 159 – długo spekulowano o pojawieniu się odmiany GTA z silnikiem 3,2 BiTurbo lub V8 od Maserati. Jednak na plotkach się zakończyło. W ostatnim czasie Alfa Romeo wprowadziła na rynek Giulię od razu z mocną wersją Quadrifoglio, która ma tylny napęd, silnik 2,9-litra V6 o mocy 510 koni mechanicznych. Jednak to nie wystarczyło i włoski producent postanowił przywrócić do życia odmianę GTA.

Alfa Romeo Giulia GTAm.

Czym się wyróżnia?
Alfa Romeo Gula GTA jest o 100 kg lżejsza od odmiany Quadrifoglio. Ma ten sam silnik 2,9-litra V6, ale o zwiększonej mocy do 540-koni mechanicznych. Dzięki temu przyspieszenie do 100 km/h zmniejszyło się z 3,9 do 3,6 sekundy. Wśród innych zmian można wymienić zwiększony rozstaw kół z przodu i z tyłu o 5 cm, zmienione sprężyny oraz amortyzatory, a układ wydechowy opracował Akrapovic. Natomiast stylistycznie wersja GTA wyróżnia się karbonowymi wstawkami w masce, dachu, przednim i tylnym zderzaku oraz na nadkolach. Pikanterii całości dodają seryjne, 20-calowe alufelgi. Auto dostępne jest tylko w trzech kolorach – czerwonym, zielonym i białym. Kto chce może sobie TU skonfigurować swój własny egzemplarz. Powstanie tylko 500 egzemplarzy GTA i GTAm.

Alfa Romeo Giulia GTAm.
Alfa Romeo Giulia GTA.

Jaka jest różnica pomiędzy GTA i GTAm?
Model GTAm jest jeszcze bardziej ekstremalny. Dla jeszcze większej redukcji masy usunięto w nim tylną kanapę, a w jej miejsce zabudowano klatkę bezpieczeństwa. Zrezygnowano też z niepotrzebnych elementów jak np.: wewnętrzne klamki, które zastąpiono paskami. GTAm jest dwumiejscowym, czterodrzwiowym sedanem z gigantycznym skrzydłem na tylnej klapie.

Wnętrze Alfy Romeo Giulia GTAm.

Ile kosztuje?
Włosi zaszaleli. Klasyczna odmiana Quadrifoglio w Polsce kosztuje od 390 800 zł. Jednak GTA została wyceniona na bagatela 176 500 euro, a wariant GTAm – bez tylnej kanapy – na 181 500 euro. Po przeliczeniu po obecnym kursie (4,56 zł – stan na 1 maja 2020) wychodzi odpowiednio 805 722,02 zł oraz 828 547,01 zł za GTAm.

CZYTAJ TAKŻE: Ciężarówka Alfy Romeo z napędem elektrycznym. Niestety to tylko wizja

Ile kosztuje konkurencja?
Na wstępie trzeba się zastanowić jaki samochód jest konkurencją dla ekstremalnych wersji Giulii. Czy to np. Mercedes-AMG C63S (577 700 zł/571 KM)? Być może, ale mimo dużej mocy niemiecki konkurent nich nie oferuje tak ekstremalnego stylu. To raczej konkurencja dla tradycyjnej Quadrifoglio. Tak więc jaki model byłby odpowiedni dla wersji GTA i GTAm? Za podobne pieniądze możemy kupić np. Astona Martina Vantage (od 866 567 zł/510 KM), Audi R8 (od 822 000 zł/570 KM), Jaguara F-Type (od 661 100 zł/V8, 575 KM), dowolny model Maserati, dobrze wyposażone Porsche 911 lub Panamerę Turbo (od 779 000 zł/550 KM). Jednak żaden z nich nie jest tak ekstremalny, wyjątkowy czy limitowany. Najbliżej Alfy jest chyba Mercedes AMG 4-Door Coupe 63S (639 KM), którego cena startuje od 812 600 zł, a wersję z silnikiem o mocy 585 KM możemy go nabyć od 753 400 zł. Mimo całej sympatii dla Włochów Alfa Romeo przesadziła z ceną Giulii GTA i GTAm. Ekstremalna wersja za ekstremalnie dużo kasy. Po włosku mówią na to follia.

CZYTAJ TAKŻE: Cięcie kosztów w Alfie Romeo. Nie będzie planowanych modeli

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Carlos Ghosn

Nissan definitywnie skończył z Carlosem Ghosnem

Kwiecień zaczął się fatalnie dla Carlosa Ghosna: został aresztowany po raz czwarty, sąd odrzucił ...

Nissan e-NV200: Ekologiczna Nyska

Umówmy się na odbiór jutro, bo on dziś wraca na kołach z Poznania, a ...

Auta na prąd przyspieszają, a rząd zdejmuje ręce z kierownicy

W kwestii rozwoju elektromobilności administracja zrobiła już wszystko, co mogła. Teraz czas, by pałeczkę ...

Polski kierowca postrachem Europy. Nowy rekord liczby wypadków

Z roku na rok liczba kolizji spowodowanych przez Polaków za granicą wzrasta. Polski kierowca ...

Test | Lexus UX 250h: Debiut z przytupem

Oficjalnie na polskich drogach pojawił się w połowie zeszłego roku. To pierwszy kompaktowy model ...

Honda Civic Type R: Techno impreza

Są dwie szkoły projektowania najmocniejszych wersji cywilnych samochodów. Pierwsza z nich głosi, że nie ...