Dziedziniec kamienicy przy Placu Bankowym 1 w Warszawie od kilku miesięcy gości klasyki motoryzacji. Tym razem – prawdziwą ikonę rajdów: Lancię Deltę Integrale.

Delta jest kanciasta i niepozorna. Niewtajemniczonym przypomina pierwsze serie VW Golfa i z zewnątrz nie wygląda na maszynę do zwyciężania. Tymczasem niewiele aut budzi tak silne emocje w miłośnikach czterech kółek. Lancia Delta Integrale w latach 1987-92 sześć razy z rzędu wywalczył tytuł rajdowego mistrza świata producentów. Zasiadający za jego kierownicą zawodnicy 49 stawali na najwyższym stopniu podium, a czterokrotnie zwyciężyli w klasyfikacji generalnej.

Lancia Delta HF Integrale Sedici.

Delta lubiła sięgać po laury. Krótko po premierze została wybrana europejskim samochodem roku 1980. Za projekt karoserii odpowiadało studio Italdesign kierowane przez Giorgetto Giugiaro, który wcześniej projektował m.in. dla Alfa Romeo, Fiata, Maserati, Audi i Volkswagena. To on opracował zaprezentowanego w 1974 VW Golfa pierwszej generacji, z którym w rynkowe szranki miała stanąć nowa Lancia.

Delta początkowo była oferowana z silnikami benzynowymi 1,3 l oraz 1,5 l, pochodzącymi z Fiata Ritmo. W kolejnych latach dołączały do nich nowe jednostki napędowe. W 1986 roku zapadła decyzja o wystawieniu Delty do rajdowych mistrzostw świata. W związku z tym opracowano wersję wyposażoną w napęd na cztery koła. Zastosowano w niej turbodoładowany silnik o pojemności 2 l i mocy 165 KM z większego modelu Thema.

W kolejnym roku zaprezentowano mocniejszą wersję tego modelu. Dwulitrowy silnik miał moc 185 KM, a auto otrzymało nazwę Integrale. Każdy rok przynosił modyfikacje w sportowej palecie Delty. Nowe elementy wyposażenia miały za zadanie poprawiać z jednej strony osiągi a z drugiej – bezpieczeństwo. W specyfikacji Delty pojawiły się między innymi katalizator oraz ABS.

CZYTAJ TAKŻE: Klasyki motoryzacji na Placu Bankowym: Ferrari Testarossa

Na początku lat osiemdziesiątych Delta była oferowana na rynkach skandynawskich jako Saab 600. Szwedzka marka potrzebowała w swojej ofercie kompaktowego auta z przednim napędem. Włosi i Szwedzi współpracowali również przy opracowaniu większego modelu. Warto pamiętać, że zaprezentowany w 1984 roku Saab 9000 dzielił płytę podłogową z Fiatem Cromą, Alfą Romeo 164 oraz Lancią Themą. Tą samą, która woziła polskich polityków w latach dziewięćdziesiątych.

Model prezentowany aktualnie na Placu Bankowym 1 to Lancia Delta HF Integrale Sedici, egzemplarz z 1994 roku. Słowo Sedici oznacza po prostu „szesnaście”, czyli silnik szesnastozaworowy. Rozwija moc maksymalną 205 KM przy pojemności skokowej 1995 cm sześciennych. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Posiada sportowe fotele włoskiej marki Recaro tapicerowane kremową alkantarą oraz trójramienną kierownicę innej legendarnej włoskiej marki – MOMO. Auto jest w 100% oryginalne, a jego licznik wskazuje niewiele ponad 38 tys. km przebiegu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dealerzy dodają do elektrycznych aut domowe ładowarki

Im bardziej rośnie popyt na samochody z napędem elektrycznym, tym większą popularność zyskują domowe ...

Szumne otwarcie ogryzka autostrady A1

33-kilometrowy fragment autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami został otwarty w piątek tuż przed ...

Połączenie FCA i Renault: Fuzji nie będzie…

Problemy polityczne we Francji i odmowa wsparcia ze strony prezesa Nissana Hiroto Saikawy były ...

Brexit straszy polską motoryzację

Blisko 40 proc. firm w polskim przemyśle motoryzacyjnym obawia się skutków brexitu. To największy ...

Startuje Poznań Motor Show 2019: 60 premier i inne atrakcje

Poznań Motor Show 2019 przez ostatnie lata urósł do rangi jednej z najważniejszych w ...

Poczta Polska stawia na elektromobilność. Wybrała elektryczne Nissany e-NV200

Pracownicy Poczty Polskiej od połowy listopada br. będą doręczać paczki przy pomocy elektrycznych Nissanów ...