Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Nowy Ford Focus ST idzie pod prąd. Otrzyma mocniejszy silnik z większą pojemnością skokową, wróci nawet wersja z silnikiem diesla. Teraz Ford pokazał model kombi.

Fani sportowych modeli Forda mogą zacierać ręce. Model ST otrzyma w swojej nowej wersji silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra. To ta sama jednostka napędowa, która była w Focusie RS, a obecnie używana jest w Mustangu. Jednak inżynierowie w modelu ST nieco odjeli mocy. Silnik osiąga 280 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd wędruje na przednie koła. Dla porównania: czterocylindrowy Mustang 2.3 Ecoboost osiąga moc 290 KM i 440 Nm. Niemniej jednak to wystarczy aby był to najmocniejszy Focus ST wszech czasów.

Nowością turbodoładowanej benzynowej jednostki jest funkcja „Anti-Lag“, która pierwotnie pochodzi z rajdowej Fiesty WRC, a została użyta w modelu GT i F-150 Raptor. Sztuczka polega na tym, że silnik podtrzymuje ciśnienie doładowania przy zmianie biegów. ST otrzyma o 20 procent sztywniejsze zawieszenie, zmiany pojawiły się też w układzie kierowniczym, który ma być bardziej bezpośredni – pomiędzy skrajnymi położeniami kierownicy są dwa obroty. Wersja z silnikiem benzynowym w standardzie będzie wyposażona w elektroniczną szperę.

Alternatywą do jednostki benzynowej będzie wersja z silnikiem wysokoprężnym. ST z dieslem przejmuje silnik od poprzednika, ale w zmodernizowanej wersji. Ford zoptymalizował proces spalania poprzez zmienną geometrię turbiny i teraz silnik wysokoprężny spełnia standard emisji spalin Euro 6d. Przybyło mocy – jest 190 KM (poprzednik miał 185 KM). Maksymalny moment obrotowy 400 Nm pozostaje bez zmian.

W obydwóch wersjach silnikowych seryjnie montowana jest sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów. Opcjonalnie silnik benzynowy można połączyć z siedmiobiegową, automatyczną przekładnią. Zawieszenie zostało przyjęte od zwykłych modeli Focusa tyle, że z małymi poprawkami. Jest obniżone o 10 mm, amortyzatory z przodu są 20 procent, a tylne o 13 procent sztywniejsze. Elektroniczny mechanizm różnicowy pochodzi od firmy Borg Warner i wykorzystywany jest tylko w silnikach benzynowych. Ford chwali się bardziej bezpośrednim układem wspomagania, które ma być bardziej czułe niż w Fieście ST.

ST w wersji kombi (Turnier) oferuje bagażnik o pojemności 608 litrów, który można dodatkowo powiększyć do 1635 litrów. Z zewnątrz ST wyróżnia się nowym wzorem wlotu powietrza, spojlerami (na przednim zderzaku i na tylnej krawędzi dachu), dwoma końcówkami rury wydechowe oraz, po raz pierwszy może być również wyposażony hak holowniczy. Standardowo felgi mają rozmiar 18-cali (19-calowe są oferowane opcjonalnie). Na wyposażeniu standardowym są opony Michelin Pilot Sport 4S. Dostępnych jest siedem kolorów nadwozia: Performance Blue, Tropical Orange, Frost White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red i Iridium Black.

Ceny Forda Focusa ST:

Kombi wersja wyposażenia ST-2

2.3 l (benz. 280 KM, man6): od 137 400 zł
2.3 l (benz. 280 KM, aut7): od 147 350 zł
2.0 l (diesel 190 KM, man6): od 120 200 zł

Kombi wersja wyposażenia ST-3

2.3 l (benz. 280 KM, man6): od 148 700 zł
2.3 l (benz. 280 KM, aut7): od 158 650 zł
2.0 l (diesel 190 KM, man6): od 131 500 zł

Hatchback wersja wyposażenia ST-2

2.3 l (benz. 280 KM, man6): od 133 400 zł
2.3 l (benz. 280 KM, aut7): od 143 350 zł
2.0 l (diesel 190 KM, man6): od 116 200 zł

CENY KONKURENCJI:
Audi S3 (2,0 l, 300 KM): od 189 200 zł
Honda Civic Type R (2,0 l, 320 KM): od 151 500 zł
Hyundai i30N (2,0 l, 275 KM): od 148 400 zł
Mercedes A35 AMG (2,0 l, 306 KM): od 189 900 zł
Mini John Cooper Works (2,0 l, 231 KM): od 134 300 zł
Peugeot 308 GTi (1,6 l, 262 KM): od 142 200 zł
Renault Megane R.S. (1,8 l, 280 KM): od 131 900 zł
Seat Leon Cupra (2,0 l, 290 KM): od 144 800 zł (ST-Kombi od 148 400 zł)
VW Golf GTI TCR (2,0 l, 290 KM): od 155 400 zł
VW Golf R (2,0 l, 300 KM): od 165 500 zł (Kombi od 178 290 zł)

Pod względem dynamiki jazdy Focus ST był zawsze na szczycie. Biorąc pod uwagę poczynione w tym kierunku wysiłki Forda w nowej edycji, tak samo powinno być w przypadku tej generacji modelu. Za Focusem ST przemawiają jeszcze dwa punkty: atrakcyjna cena i wersja nadwoziowa kombi. Jeśli wziąć pod uwagę model z silnikiem benzynowym to Ford jest droższy tylko od Renault. Za to z nadwoziem kombi jest pod tym względem absolutnie bezkonkurencyjny.

ZOBACZ TAKŻE: Oszczędności i zmiany w Fordzie. Koniec z KA+, za to więcej SUV-ów

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wodór i prąd na europejskich drogach

Unijne koncerny motoryzacyjne muszą znacząco zmniejszyć emisję CO2 w nowo produkowanych samochodach. Na europejskich ...

Suzuki Vitara 2019: Pochwała prostoty

Ofensywa modelowa Suzuki trwa w najlepsze. W tym roku ofertę uzupełnił Swift Sport, niedawno ...

Porsche musi zacząć oszczędzać

Żeby rozwijać linię samochodów elektrycznych, w najbliższych latach Porsche potrzebuje ogromnej ilości gotówki. Nie ...

Uber dostanie miliard dolarów od Japończyków. Najwięcej zainwestuje Toyota

Toyota, japoński koncern produkujący części samochodowe Denso i fundacja SoftBank Vision Fund japońskiego przedsiębiorstwa ...

Ustawa o transporcie: taksówkarze sparaliżują stolicę?

Rząd przyjął kontrowersyjny projekt ustawy o transporcie. Uderza on w biznes Ubera, ale to ...

Lexus ES: Z przednim napędem

Przez sześć generacji Lexus ES nie był dostępny dla europejskich klientów. Za to nr ...