Nową strategię dla Mercedesa-Benza przedstawił Ola Kalenius, prezes Daimlera i jego najbliżsi współpracownicy. Najwięcej czasu zajęło wystąpienie Markusa Schaeffera, który odpowiada w Mercedesie za badania i rozwój i mówił wyłącznie o elektryfikacji. Wcześniej Markus Schaeffer stał za budową fabryki w Jaworze. Te ponad 40 miliardów euro Mercedes planuje wydać na przygotowanie do produkcji aut elektrycznych. Z tym, że ma to być program bardzo dynamiczny, wręcz ofensywa. Bo w sytuacji, kiedy dzisiaj oferuje 5 e-modeli, to tylko w przyszłym roku ma być ich osiem. Docelowo, w roku 2030 cała oferta Mercedesa ma być już wyłącznie pod prądem.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje luksus? Polskie ceny Mercedesa-Maybach Klasy S

– Będziemy gotowi z naszą w pełni elektryczną ofertą pod koniec tej dekady, tam gdzie pozwolą na to warunki rynkowe – mówił Ola Kalenius. I nie ukrywał, że przyszłość Mercedesa, to auta elektryczne. Co w takim razie z silnikami spalinowymi ? Tego podczas czwartkowe prezentacji się nie dowiedzieliśmy. – Musimy jak najszybciej zakończyć dyskusję o tym kiedy wyprodukujemy ostatni silnik spalinowy, bo to w tej chwili nie ma znaczenia. Dzisiaj ważne jest to jak szybko można dojść do momentu, aby osiągnąć w produkcji jak najbliżej 100 proc. aut elektrycznych – powiedział Ola Kalenius.

""

Mercedes EQA

moto.rp.pl

W nowej strategii zapisano, że w roku 2025 połowę sprzedaży Mercedesa będą stanowiły auta elektryczne i z napędem hybrydowym. To o pięć lat wcześniej, niż wynikało ze strategii ogłoszonej w październiku 2020. W tym samym roku Mercedes przedstawi trzy nowe płyty : MB.EA — dla aut średnich i dużych, które będą stanowiły „elektryczny szkielet” dla przyszłej oferty elektrycznej; AMG.EA przeznaczone specjalnie dla Mercedesów AMG, oraz VAN.EA dla lekkich furgonetek i małych aut dostawczych.

""

Mercedes klasy S Plug-in hybrid

moto.rp.pl

Prawdziwym hitem była informacja o budowie (do spółki z partnerami) ośmiu fabryk baterii. Cztery z nich będą w Europie, jedna w Stanach Zjednoczonych. Lokalizacja trzech pozostałych jeszcze nie jest oficjalnie znana. W każdym razie jedno jest oczywiste: żeby ambitny program elektryfikacji się powiódł potrzebne będzie ponad 200 gigawatogodzin. Europejskich partnerów Mercedesa do tego przedsięwzięcia mamy poznać w niedługim czasie. A ponieważ elektryfikacja w Daimlerze jest programem kompletnym, to wiadomo, że w niemieckim Kuppenheim, zostanie zbudowany zakład zajmujący się recyklingiem baterii i zacznie działalność w 2023 roku. Z kolei do produkcji silników elektrycznych Niemcy wybrali brytyjską YASA, co jest także dowodem, że europejska motoryzacja nadal inwestycje w Wielkiej Brytanii.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes sprzedaje salony sprzedaży

Nowa strategia Mercedesa została ujawniona w tydzień po tym, jak Unia Europejska ogłosiła wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi (benzynowymi i diesla) od 2035 roku. Jest to część pakietu przeciwdziałania zmianom klimatu i walki z globalnym ociepleniem. Większość europejskich producentów samochodów swoje e-strategie przedstawiło jeszcze zanim swoje warunki opublikowała Bruksela. Na przykład Stellantis niedawno informował, że planuje inwestycje wielkości 30 mld euro do roku 2025 właśnie w auta elektryczne.