Na zorganizowanej konferencji podano również, że sojusz z Renault ma się doskonale i obie marki mają ważne plany na przyszłość. Wyraźnie widać, że objęcie kierownictwa w Renaulcie przez Lukę de Meo i uspokojenie atmosfery w Japonii po odejściu Hiroto Saikawy protegowanego Carlosa Ghosna. W Sunderland Nissan zamierza produkować elektrycznego crossovera i zbudować tam ze swoim partnerem Envision AESC fabrykę baterii do aut elektrycznych. Dzięki temu ma powstać centrum produkcyjne pojazdów z e-napędem, co zgodne jest ze strategią uzgodnioną z rządem Borisa Johnsona.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy Nissan Qashqai oficjalnie zaprezentowany
Projekt przygotowania całkowicie nowego elektrycznego crossovera ma kosztować 423 mln funtów. Auto powstanie na płycie CMF-EV, na która będzie wykorzystywana także w przypadku dwóch innych elektrycznych modeli – Ayriya Nissana i Renault Megane. Plany na początek produkcji, to 100 tys. nowego modelu rocznie, o którym tylko wiadomo, że ma bardziej przypominać Juke, niż Qashqaia. Z kolei Envision AESC wyda 450 mln funtów na fabrykę baterii w tej samej lokalizacji — wynika z oświadczenia opublikowanego 1 lipca. Do tych biznesowych partnerów przyłączyło się jeszcze miasto Sunderland wykładając 80 mln funtów. „To jest ogromny dowód zaufania wobec Wielkiej Brytanii i naszych wyszkolonych pracowników z północno-wschodniej części kraju. Pojawia się w momencie rozpoczęcia naszej rewolucji motoryzacyjnej i zapewnia pracę na przyszłe dziesięciolecia ” — napisał z kolei premier Johnson.
Nissan Ariya
Fabryka Envision będzie miała wydajność wielkości 9 gigawatogodzin, wobec 1,7 gigawatogodzin obecnie. Na razie Nissan nie podaje kiedy produkcja miałaby zostać uruchomiona. Ten projekt także jest jednym z dowodów ponownego zbliżenia Renaulta i Nissana. Bo, jak poinformowała chińska firma matka Envision Group, Envision AESC zamierza wydać 2 mld euro na budowę w Douai w północnej Francji fabryki baterii do aut elektrycznych produkowanych przez Renaulta. Fabryka w Douai będzie miała początkowe moce produkcyjne w 2024 roku na poziomie 9 gigawatogodzin i — podobnie jak jest to w przypadku zakładu w Sunderland — mają one zostać zwiększone do 24 gigawatogodzin w 2030. Obydwie fabryki będą w przyszłości produkować baterie także dla innych odbiorców, niż Renault i Nissan.