Dzięki nowym inwestycjom Polska stanie się najważniejszym europejskim graczem w tym sektorze. Największym przedsięwzięciem jest rozbudowywana fabryka LG Energy Solutions w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Koreańczycy realizują teraz czwarty etap rozbudowy zakładów. Celem jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej baterii na poziomie 100 GWh rocznie. Cała inwestycja warta będzie przeszło 3,2 mld euro. Fabryka już teraz jest największym producentem baterii do e-aut w Europie. Kolejne dwie linie produkcyjne baterii uruchomiono w tym roku w fabryce Daimlera w Jaworze. Obecnie produkowane są tam trzy rodzaje baterii do hybryd plug-in oraz samochodów czysto elektrycznych, m.in. do nowego elektrycznego Mercedesa EQA. Docelowa wielkość produkcji ma przekroczyć 100 tys. baterii rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Chiński inwestor otwiera zakład produkcyjny w Poznaniu

Jak podaje branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, większą niż początkowo planowano rozbudowę zapowiedział także dostawca komponentów do baterii do aut elektrycznych – koreańska firma SK IE Technology, która w Dąbrowie Górniczej ma produkować separatory wykorzystywane w akumulatorach. Jesienią ub. roku zarząd firmy informował o planach budowy drugiego zakładu. Tymczasem w marcu tego roku zdecydowano o budowie jeszcze trzeciego i czwartego. W ubiegłym miesiącu spółka SK hi-tech battery materials Poland kupiła w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej ponad 30 hektarów gruntu, na którym staną zakłady nr 3 i 4. Ich uruchomienie zaplanowano na koniec 2023 roku i na II kwartał 2024 roku. Koreańczycy zatrudnią tam co najmniej 800 pracowników.

""

moto.rp.pl

Blisko 200 mln dolarów będzie warta inwestycja szwedzkiej firmy Northvolt w Gdańsku. Powstanie tam fabryka baterii do pojazdów z napędem elektrycznym oraz systemów magazynowania energii, a także centrum badawczo-rozwojowe. W zakładzie powstanie ok. 500 miejsc pracy. Produkcja ma ruszyć w przyszłym roku, a zdolności zakładu mają w pierwszym etapie wynieść 5 GWh. W perspektywie miałby zostać zwiększone do 12 GWh. Byłby to wówczas jeden z największych tego typu zakładów na terenie Europy. Jeszcze w tym półroczu ma ruszyć produkcja w zakładach belgijskiej firmy Umicore, które w Radzikowicach na Opolszczyźnie będą produkować materiały katodowe do akumulatorów. Obecnie jest tam zatrudnionych 100 osób, docelowo będzie ich czterokrotnie więcej.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen w Polsce zatrzyma produkcję samochodów

Według AutomotiveSuppliers.pl, eksport baterii i komponentów do ich produkcji w 2020 r. sięgnął rekordowej wartości prawie 4 miliardów euro. Do blisko dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Dzięki takiej dynamice wzrostu akumulatory litowo-jonowe stały się trzecim produktem motoryzacyjnym wysyłanym za granicę (13,98 proc. całości eksportu branży). Jego wartość okazała się w ub. roku wyższa niż samochodów osobowych i dostawczych, zajmujących wcześniej drugie miejsce.