FCA: Wielkie zmiany w Tychach, ale nie tylko

Po 46 latach pracy ze stanowiska dyrektora fabryki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach odchodzi na emeryturę Antoni Greń. Jego miejsce zajmie Tomasz Gębka, doświadczony pracownik FCA. Ostatnio był on dyrektorem fabryki FCA w Belvidere w Illinois w USA, gdzie produkowane są Jeepy.

Publikacja: 29.08.2020 15:38

FCA: Wielkie zmiany w Tychach, ale nie tylko

Foto: fot. Toru Hanai/Bloomberg

Ta zmiana oznacza jednocześnie nowe plany dla tyskiego zakładu, jakie ma dla niego FCA. Zostanie tam wprowadzone nowa płyta podłogowa i zapewne nowe modele. Prasa włoska pisze o dużym zwiększeniu produkcji, nawet o ponad jedna czwartą. Odchodzący na emeryturę Antoni Greń jest absolwentem Politechniki Łódzkiej. Rozpoczął pracę w Zakładzie Mechaniki Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w 1974 r. W 1997 r. wyjechał do Włoch, gdzie w Fiat Auto w turyńskim Mirafiori Meccanica zarządzał koordynacją prac w dziale kontroli jakości. Po dwóch latach wrócił do Fiat Auto Poland jako kierownik działu jakości Fiat Auto Poland Tychy. W 2004 r. ponownie pojechał do Włoch, gdzie pracował w centralnej kontroli jakości we Fiat Auto w Turynie, później w fabryce w Melfi. Do Polski wrócił w 2007 roku, ponownie do działu kontroli jakości. Pięć lat później został kierownikiem produkcji i logistyki. We wrześniu 2012 został dyrektorem tyskiej fabryki. W nieco ponad rok później 6 grudnia 2013 r. zakład otrzymał złoty poziom WCM.

""

Stary i nowy szef: Antoni Greń (po lewej) i Tomasz Gębka.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Stellantis: nazwa dla sojuszu grup FCA i PSA

Tomasz Gębka jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Pracę w FCA Poland rozpoczął w tyskiej fabryce 15 lat temu. Pierwsze doświadczenie międzynarodowe zdobył w latach 2007-2008 w WCM Development Center w Turynie, gdzie współpracował z działami centralnymi i zakładami produkcyjnymi koncernu we Włoszech, Turcji i innych krajach. W 2008 r. wrócił do Tychów na stanowisko kierownika utrzymania ruchu spawalni. W tych latach tyska fabryka pozyskała dwa tytuły w WCM – Bronze Level w 2007 r. i Silver Level dwa lata później. Z Tychów Tomasz Gębka został oddelegowany do Włoch na stanowisko szefa spawalni fabryki w Pomigliano d’Arco, dokąd w 2010 roku została przeniesiona została produkcja Pandy. W latach 2014-2015 był szefem montażu w zakładzie Avv. Giovanni Agnelli w Grugliasco pod Turynem, produkującego Maserati Quattroporte i Ghibli. W 2015 r. już jako dyrektor wrócił do Pomigliano d’Arco, a rok później przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, bo został szefem zakładu FCA w Belvidere w stanie Illinois. Zreorganizował tam strukturę zakładu i przygotował go do uruchomienia nowego produktu – produkcji Jeepa Cherokee w 2017 r. oraz nowego modelu w 2018 r.

""

Zakład FCA w Belvidere w stanie Illinois (USA).

moto.rp.pl

Tyska fabryka FCA, zatrudniająca ok 2,5 tys. osób pozostaje jednym z największych zakładów koncernu FCA. Zajmuje powierzchnię 2,4 mln m², z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m². Na terenie zakładu znajduje się 56 firm świadczących usługi na rzecz fabryki. Z jego linii montażowych co ok. 1 minutę zjeżdża nowy samochód. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, w tym: 179 689 szt. Fiata 500, 21 015 szt. Abartha 595 oraz 62 472 szt. Lancii Ypsilon. To o 3 728 sztuk więcej niż rok wcześniej. 99 proc. produkcji jest eksportowana do 58 krajów. W 2019 roku FCA Poland obchodziła wyprodukowanie 12-milionowego samochodu oraz 70. urodziny marki Abarth. Dla uczczenia tej rocznicy powstała w Tychach nowa wersja – Abarth 695 70° Anniversario.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat 500e „la Prima”: Elektryczny, limitowany, drogi

Przyjście nowego dyrektora do tyskiej fabryki oznacza zmiany. Zakład od dawna czeka na nowy model, ale na razie Tomasz Gębka będzie musiał zająć się wprowadzeniem nowej płyty podłogowej „zaimportowanej” z PSA. Wcześniej najmniejsze modele FCA – Fiat, Lancia, Alfa Romeo i Jeep były produkowane na płycie przygotowanej specjalnie dla tego segmentu. Ale jak informuje „Automotive News Europe” w lipcu dostawcy FCA otrzymali polecenie z centrali, aby wstrzymać wszelkie przygotowania do modyfikacji tego komponentu przeznaczonego dla segmentu B. W związku z planami fuzji FCA i PSA, która ma nastąpić pod koniec tego roku FCA Tychy przejdą na płytę Common Modular Platform (CMP) na której już są budowane Peugeoty 208 i 2008, Corsa oraz nowa Mokka i DS3 Crossback. Wszystkie te modele są produkowane w wersji z silnikami tradycyjnymi oraz elektrycznymi. Jak donosi włoska prasa FCA , po wprowadzeniu nowej płyty planuje zwiększenie produkcji w Tychach do 400 tys aut rocznie z niespełna 300 tys. obecnie.

""

Fabryka FCA w Tychach.

moto.rp.pl

Ta zmiana oznacza, że w Tychach pojawi się nowy model, ponieważ FCA już informowała,że zamierza odejść od produkcji najmniejszych aut, mimo że w Europie jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Prezes koncernu Mike Manley już informował o tym w październiku 2019. Jako powód podał wysokie nakłady na R&D, bo nawet najmniejsze auta muszą spełniać wyśrubowane normy emisji spalin oraz niską marżę na sprzedaży. Ale to nie oznacza zejścia z rynku kultowej „500” . Ma być ona produkowana jednak wyłącznie w fabryce Mirafiori w Turynie. Tam, skąd dzisiaj wyjeżdża elektryczny model tego auta.

""

Nowy elektryczny Fiat 500.

moto.rp.pl

Teraz FCA zamierza zdobywać klientów w segmencie B, z którego zrezygnował w 2018 roku decydując się na zakończenie produkcji Punto. Tę decyzję podjął jeszcze Sergio Marchionne, który uznał, że sprzedaż Punto – europejskiego lidera w tym segmencie nie jest wystarczająca, aby utrzymywać jego produkcję. Według nieoficjalnych informacji produkcja aut z segmentu A ma zakończyć się definitywnie w roku 2024. Ale plany korzystania z płyty CMP są ogromne, bo już w roku 2025 ma być na niej zbudowanych 2,6 mln aut — jak wynika ze wspólnej prezentacji FCA/PSA z grudnia 2019.

Ta zmiana oznacza jednocześnie nowe plany dla tyskiego zakładu, jakie ma dla niego FCA. Zostanie tam wprowadzone nowa płyta podłogowa i zapewne nowe modele. Prasa włoska pisze o dużym zwiększeniu produkcji, nawet o ponad jedna czwartą. Odchodzący na emeryturę Antoni Greń jest absolwentem Politechniki Łódzkiej. Rozpoczął pracę w Zakładzie Mechaniki Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w 1974 r. W 1997 r. wyjechał do Włoch, gdzie w Fiat Auto w turyńskim Mirafiori Meccanica zarządzał koordynacją prac w dziale kontroli jakości. Po dwóch latach wrócił do Fiat Auto Poland jako kierownik działu jakości Fiat Auto Poland Tychy. W 2004 r. ponownie pojechał do Włoch, gdzie pracował w centralnej kontroli jakości we Fiat Auto w Turynie, później w fabryce w Melfi. Do Polski wrócił w 2007 roku, ponownie do działu kontroli jakości. Pięć lat później został kierownikiem produkcji i logistyki. We wrześniu 2012 został dyrektorem tyskiej fabryki. W nieco ponad rok później 6 grudnia 2013 r. zakład otrzymał złoty poziom WCM.

Pozostało 81% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał