Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce utrzymuje dotychczasową dynamikę rozwoju i na koniec czerwca osiągnął dwucyfrowy wzrost 11,7 procent r/r. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w pierwszym półroczu 2019 roku o 3,6 procent więcej nowych aut osobowych niż rok wcześniej i wyróżniała się pod tym względem na polskim rynku. Całkowita sprzedaż nowych samochodów do firm pozostawała w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku na poziomie niemalże identycznym, co w porównywalnym okresie rok temu. Z kolei, w przypadku konkurencyjnych form finansowania aut służbowych łącznie, czyli zakupu, kredytu i leasingu finansowego sprzedaż była nieznacznie niższa. Branża Rent a Car odnotowała na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku wzrost o 7,8 procent r/r.

""

Sprzedaz nowych aut w Polsce – I polrocze 2019

moto.rp.pl

Podobnie jak po pierwszym kwartale roku, dane na koniec czerwca 2019 r. również wskazują na wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży nowych aut w polskich salonach, które było do tej pory napędzane niemalże całkowicie przez zakupy dokonywane przez firmy. Bardzo wysoki poziom sprzedaży ustanowiony w rekordowym pod tym względem zeszłym roku, pozostawał w pierwszych miesiącach 2019 roku trudny do pokonania. Za obroty w salonach nadal w zdecydowanej większości, bo aż 68,5 procentach przypadków, odpowiadały firmy. Ich udział w sprzedaży nowych aut osobowych, choć bardzo wysoki, to jednak nieznacznie, o 0,9 procent, zmniejszył się w pierwszym półroczu 2019 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Firmy nabyły blisko 191 tys. nowych samochodów osobowych, podczas gdy klienci indywidualni odpowiadali za sprzedaż ponad 87 tys. aut.

CZYTAJ TAKŻE: Ekologia pomoże autokomisom

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

W pierwszych 6 miesiącach roku firmy zakupiły niemalże tą samą ilość nowych aut osobowych (wzrost wyniósł jedynie 0,6 procent), co w tym samym okresie rok wcześniej. Oznacza to, że w tym obszarze rynku nastała stagnacja. Należy jednak zaznaczyć, że poziom, na którym zatrzymała się sprzedaż nowych samochodów do firm, jest bardzo wysoki.

CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja coraz bardziej drży przed twardym brexitem

Analizując bardziej szczegółowo dane w zakresie zakupu nowych samochodów przez firmy, a więc w podziale na różne formy finansowania pojazdów dostępne na polskim rynku, zauważalne są już jednak wyraźne różnice w popularności poszczególnych rozwiązań. Stagnacja widoczna w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych do firm nie dotyczyła bowiem wynajmu długoterminowego, w przypadku którego odnotowany został wzrost. W pierwszym półroczu branża wynajmu długoterminowego zakupiła łącznie 40,4 tys. nowych aut osobowych, czyli o 3,6 procent więcej niż w porównywalnym okresie rok temu. Jeśli zaś chodzi o nowe samochody osobowe nabywane poprzez zakup ze środków własnych, w kredycie i z wykorzystaniem klasycznego leasingu finansowego łącznie, to w pierwszym półroczu 2019 r. zakupiono niemalże identyczną liczbę aut ( – 0,13 procent) w porównaniu z analogicznym czasem rok wcześniej.

ZOBACZ TAKŻE: Wynajem zmienia myślenie Polaków o samochodach

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl