Wkrótce Toyota Motor Industries poszerzy także gamę silników, które powstają w jelczańskiej fabryce. W 2020 r., kosztem 400 mln zł, ruszy tu produkcja najnowszej generacji silnika o pojemności 1,5 l, zaprojektowanego w oparciu o nową, globalną platformę Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej. Do końca tej dekady łączne nakłady inwestycyjne Japończyków w naszym kraju przekroczą 4,5 mld złotych.
Zakłady Toyoty w jelczu-Laskowicach będą rozbudowywane / fot. Toyota
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach. Napędy hybrydowe stanowią obecnie 40 proc. sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział wzrasta gwałtownie. Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku – przekonuje Eiji Takeichi, prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland.
Europejskie centrum nowych technologii
Polska w szybkim tempie staje się europejskim centrum budowy silników. Oprócz rozbudowujących się zakładów Toyoty, w 2020 ruszy produkcja w zakładzie Daimlera w Jaworze. – Nowa fabryka Mercedes -Benz w Polsce to zwiększenie naszych możliwości produkcyjnych i dowód międzynarodowego charakteru współpracy w produkcji zespołów napędowych. Pozwoli to nam poprawić wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej -mówił podczas wmurowania kamienia węgielnego pod jaworską fabrykę 10 czerwca 2017 Markus Schaeffer, prezes Mercedes Benz Manufacturing.
Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze / fot. Daimler