Z linii produkcyjnej zakładów Fiat Chrysler Automobiles w Tychach 10 maja 2018 roku zjechał 2-milionowy samochód z rodziny Fiata 500
Z linii produkcyjnej zakładów Fiat Chrysler Automobiles w Tychach 10 maja 2018 roku zjechał 2-milionowy samochód z rodziny Fiata 500
fot, FCA

W ciągu dwóch lat branża pozostanie najbardziej perspektywicznym segmentem eksportu. Ale samochodów wysyłamy za granicę coraz mniej.

Motoryzacja wciąż jest kluczowa dla naszej wymiany z zagranicą. Tak wynika z rankingu „Top 10 polskich hitów eksportowych” przygotowanego przez Bank Zachodni WBK i firmę Exact Systems, do którego dotarła „Rzeczpospolita”. Podaje on, że w 2017 r. Polska najczęściej eksportowała produkty motoryzacyjne. Aż trzy wyroby z tej kategorii – części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe oraz ciężarówki – znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia. Łącznie odpowiadają za ponad 12 proc. polskiego eksportu. – W ciągu dwóch najbliższych lat sektor motoryzacyjny pozostanie najbardziej perspektywicznym działem w handlu z zagranicą – stwierdzają autorzy zestawienia.

To już kilkaset fabryk

Największy udział w ubiegłorocznym eksporcie miały części i komponenty motoryzacyjne – 5,5 proc. całości wszystkich towarów wyekspediowanych z Polski za granicę. Ich wartość sięgnęła 47,9 mld zł i w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyła się o 6,9 proc. – W 2007 r. udział części i akcesoriów samochodowych w eksporcie ogółem wynosił 4,9 proc. Wydaje się, że to niewielki wzrost, ale został osiągnięty przy ogromnej dynamice całej zagranicznej sprzedaży Polski. W ciągu 10 lat wzrosła ona aż o 225 proc. W przypadku eksportu części i akcesoriów do samochodów było to jeszcze więcej, bo 254 proc. w ujęciu wartościowym – podkreśla Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektorów w Banku Zachodnim WBK.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż dostawczaków w górę. Kto jest liderem?

Na drugim miejscu znalazły się samochody osobowe o wartości 29,1 mld zł i udziałem w eksporcie na poziomie 3,35 proc. Ta grupa produktów odnotowała jednak w porównaniu z poprzednim rokiem spadek – o 3,8 proc. Przy tym ich udział w całości eksportu 10 lat wcześniej był znacznie wyższy i wynosił 5,6 proc.

fot. mat.pras.

– Polska mapa motoryzacji liczy jedynie trzech producentów osobówek, podczas gdy części i akcesoria wytwarza w naszym kraju kilkaset fabryk dostawców i poddostawców – tłumaczy powód tej zmiany Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Z kolei niższy niż rok wcześniej eksport aut to efekt słabnącej dynamiki sprzedaży samochodów w całej Unii Europejskiej. – W ubiegłym roku wyniosła ona nieco ponad 3 proc., podczas gdy w 2016 r. – 7 proc., a w 2015 r. – ponad 9 proc. A jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, do krajów Wspólnoty eksportujemy niemal 84 proc. osobówek – dodaje Opala.

CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja bije rekordy, ale produkcja aut spada

Trzecie miejsce w rankingu przebojów eksportowych zajęły krzesła, fotele i meble tapicerowane (23,4 mld zł, 2,68 proc. udziału), na miejscu czwartym znalazły się pozostałe meble (17,4 mld zł, 2 proc.), a na piątym – telewizory, monitory i rzutniki (17,3 mld zł, 1,99 proc.). Na pozycji ósmej sklasyfikowano natomiast samochody ciężarowe: ich wartość zbliżyła się do 11,4 mld zł i urosła w porównaniu z rokiem 2016 o prawie 55 proc. To efekt wzrostu produkcji w Polsce, który w 2017 r. według GUS wyniósł 39,2 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W ubiegłym roku z polskich zakładów wyjechało prawie 170 tys. samochodów ciężarowych, w tym dostawczych i ciągników siodłowych, co jest najlepszym wynikiem w XXI w. Duży w tym udział miała nowa fabryka Volkswagena we Wrześni, skąd w ubiegłym roku wyjechało ponad 40 tys. pojazdów

Potrzebne nowe rynki

BZ WBK i Exact Systems podkreślają, że dla utrzymania tempa wzrostu motoryzacyjnego eksportu potrzebna będzie dywersyfikacja rynków zbytu. Zdaniem Opali pozwoli na zmniejszenie uzależnienia polskiej branży motoryzacyjnej od popytu unijnego. Drugim warunkiem jest zwiększanie innowacyjności tego przemysłu w Polsce. Z raportu MotoBarometr 2017 wynika, że co trzeci przedstawiciel fabryki motoryzacyjnej w Polsce uważa, że nowe technologie są największą szansą na rozwój branży w ciągu najbliższych trzech lat.

fot. mat.pras.

Eksportowy dystans pomiędzy motoryzacją a innymi branżami jest jednak coraz mniejszy. – Głównymi czynnikami takiej sytuacji są malejące udziały samochodów osobowych oraz silników spalinowych do samochodów w sprzedaży zagranicznej Polski – mówi Żuk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nie żyje Niki Lauda

W wieku 70 lat zmarł trzykrotny mistrz świata Formuły 1 Niki Lauda – poinformowały ...

Szefowie niemieckich marek na dywaniku u Trumpa?

Jak donosi niemiecki Handelsblatt, szefowie niemieckich marek zostali zaproszeni do Białego Domu w celu ...

Nissan Leaf może już sprzedawać prąd do sieci

Model Leaf Nissana otrzymał jako pierwszy e-samochód w Niemczech zezwolenie na podłączanie się do ...

Jak działa leasing samochodowy i kiedy warto z niego skorzystać?

Prowadzisz działalność gospodarczą, ale nie stać cię na zakup wszystkich potrzebnych sprzętów? Możesz zdecydować ...

Tesla Semi Truck: Rewolucja w transporcie

Na początku 2018 roku Tesla pokazała produkcyjną wersję ciężarówki Truck Semi. Elektryczna ciężarówka może ...

Poczta amerykańska testuje autonomiczne ciężarówki

Poczta amerykańska – United States Postal Service – testuje transport paczek i listów pomiędzy ...