Reklama

Największy kontrakt w Polsce. Elektryczne autobusy trafią do Białegostoku

Stolica Podlasia podpisała największy w Polsce kontrakt na dostawę chińskich autobusów elektrycznych. Trzydzieści elektrycznych autobusów Yutong U12 wkrótce wyjedzie na ulice Białegostoku, wzmacniając pozycję miasta jako krajowego lidera elektromobilności w komunikacji publicznej.

Publikacja: 21.07.2025 11:08

Yutong działa w Polsce od pięciu lat i w tym czasie zakontraktował 253 autobusy dla 28 samorządów z

Yutong działa w Polsce od pięciu lat i w tym czasie zakontraktował 253 autobusy dla 28 samorządów z 11 województw

Foto: mat. prasowe

Umowa nie jest pierwszym przypadkiem współpracy Białegostoku z chińskim producentem. Już we wrześniu 2022 roku miasto zamówiło 20 zeroemisyjnych autobusów Yutong E12, które od drugiej połowy 2023 roku obsługują lokalne trasy. Najnowszy kontrakt rozszerza białostocką flotę autobusów o 30 egzemplarzy najnowszego modelu U12. – To już drugi tak duży kontrakt podpisany z miastem Białystok – podkreśla Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, oficjalnego przedstawiciela marki Yutong w Polsce. Firma działa na krajowym rynku od pięciu lat i w tym czasie zakontraktowała łącznie 253 autobusy dla 28 samorządów z 11 województw.

Czytaj więcej

Duży kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów. Rekordowa umowa w Katowicach

Yutong U12 to 12-metrowe autobusy z możliwością przewozu ponad 90 pasażerów i zasięgiem przekraczającym 400 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojazdy są wyposażone w bezkobaltowe baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności 423 kWh oraz system rekuperacji energii, który zwiększa efektywność energetyczną. Jedną z kluczowych zalet tych elektrobusów jest brak konieczności stosowania pantografów – ładowanie odbywa się wyłącznie za pomocą złącza plug-in, co upraszcza infrastrukturę techniczną. Każdy pojazd jest wyposażony w system całodobowego monitoringu baterii, co zwiększa bezpieczeństwo i przewidywalność eksploatacji.

Yutong U18

Yutong U18

Foto: mat. prasowe

Podpisany kontrakt obejmuje nie tylko dostawę autobusów, ale również kompleksowe zaplecze techniczne. W jego ramach Białystok otrzyma 25 stacji ładowania zajezdniowego, trzy mobilne stacje ładowania oraz pakiet szkoleń dla kierowców i pracowników zaplecza technicznego. To kompleksowe rozwiązanie „pod klucz” ma umożliwić płynne wdrożenie pojazdów do codziennej eksploatacji. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, skórzaną tapicerkę, ładowarki USB oraz nastrojowe oświetlenie LED. Kierowcy będą mieli do dyspozycji m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu, system kamer z widokiem 360 stopni oraz zdalny dostęp do parametrów pojazdu poprzez aplikację mobilną.

Reklama
Reklama

Yutong – globalny gracz w elektromobilności

Wybór chińskiego producenta nie jest przypadkowy. Yutong to największy na świecie producent autobusów elektrycznych, z ponad 30-letnim doświadczeniem w segmencie pojazdów zeroemisyjnych. W samym 2024 roku firma zakontraktowała 47 tysięcy pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych, a łączna liczba dostarczonych egzemplarzy przekroczyła 190 tysięcy. Na rynku europejskim Yutong jest obecnie najczęściej wybieraną marką autobusów bateryjnych. – Jeśli zestawimy dużą pojemność pasażerską z wysokim zasięgiem, możemy mówić o realnej alternatywie dla tradycyjnych autobusów z silnikiem Diesla – zauważa Marcin Kucharski, podkreślając praktyczne korzyści wynikające z nowoczesnych technologii.

Czytaj więcej

Nowe przepisy ułatwią ładowanie elektryków w garażach bloków wielorodzinnych

Umowa nie jest pierwszym przypadkiem współpracy Białegostoku z chińskim producentem. Już we wrześniu 2022 roku miasto zamówiło 20 zeroemisyjnych autobusów Yutong E12, które od drugiej połowy 2023 roku obsługują lokalne trasy. Najnowszy kontrakt rozszerza białostocką flotę autobusów o 30 egzemplarzy najnowszego modelu U12. – To już drugi tak duży kontrakt podpisany z miastem Białystok – podkreśla Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, oficjalnego przedstawiciela marki Yutong w Polsce. Firma działa na krajowym rynku od pięciu lat i w tym czasie zakontraktowała łącznie 253 autobusy dla 28 samorządów z 11 województw.

Reklama
Na prąd
Niesamowity rekord. Żaden samochód elektryczny nigdy nie pojechał szybciej niż ten
Na prąd
Porsche wyłącza prąd. Koniec niemieckiego snu o superbaterii
Na prąd
Kolejna marka rezygnuje z planu przejścia na pełną elektromobilność
Na prąd
Ford zrywa współpracę z Volkswagenem? Amerykanie stawiają na własną platformę EV
Na prąd
Elektromobilna fikcja. Polska nie spełni celów UE na 2025 i 2027 r.
Reklama
Reklama