Taryfy dynamiczne to klucz do tańszego ładowania samochodów elektrycznych

W świecie, gdzie koszty energii elektrycznej stanowią coraz większe wyzwanie dla domowych budżetów, również właściciele elektryków poszukują sposobów na zmniejszenie wydatków związanych z ładowaniem swoich aut. Rozwiązaniem, które zyskuje na popularności, są taryfy dynamiczne – nowoczesny model rozliczania zużycia energii, który może znacząco obniżyć koszty eksploatacji elektryków.

Publikacja: 18.05.2025 00:00

52 proc. ankietowanych osób ładuje swoje auta elektryczne 1-2 razy w ciągu tygodnia

52 proc. ankietowanych osób ładuje swoje auta elektryczne 1-2 razy w ciągu tygodnia

Foto: mat. prasowe

Taryfy dynamiczne to innowacyjne rozwiązanie, w którym cena energii elektrycznej zmienia się w zależności od pory dnia, tygodnia czy nawet sezonu. W przeciwieństwie do tradycyjnych taryf regulowanych, ceny energii w modelu dynamicznym odzwierciedlają rzeczywisty koszt jej wytworzenia i dystrybucji w danym momencie. Gdy zapotrzebowanie na prąd jest niskie (np. w nocy lub w weekendy), ceny spadają, a gdy wzrasta (w godzinach szczytu), rosną. Dla właścicieli samochodów elektrycznych oznacza to możliwość strategicznego planowania ładowania w okresach niższych cen, co w praktyce może przełożyć się na oszczędności związane z ładowaniem nawet do 80 proc. w porównaniu z taryfami regulowanymi. Wystarczy zaprogramować ładowanie swojego pojazdu na najtańsze godziny, by znacząco obniżyć koszty.

“Taryfy dynamiczne to prawdziwa rewolucja dla właścicieli pojazdów elektrycznych i posiadaczy magazynów energii, a także wsparcie systemu elektroenergetycznego. Z badania EV1000 przeprowadzonego wśród użytkowników samochodów elektrycznych zrzeszonych w EV Klub Polska wynika, że 52 proc. ankietowanych ładuje swoje auta 1-2 razy w ciągu tygodnia. Tacy odbiorcy mogą postarać się przenieść znaczną część swojego domowego zapotrzebowania na energię w godziny, kiedy prąd na giełdzie jest tani, a czasami spada nawet do wartości ujemnych. Osobiście również ładuję swoje auta elektryczne w taryfie dynamicznej i uzyskany przeze mnie koszt ładowania w kwietniu to 0,12 zł/kWh. W efekcie czego przejechanie 100 km w ubiegłym miesiącu wyniósł mnie nieco ponad 2 zł. To pokazuje, jak wielki potencjał oszczędności może przynieść taryfa dynamiczna i tzw. smart charging” – wskazuje Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.

Inteligentne ładowanie – przyszłość już tu jest

Najnowsze modele samochodów elektrycznych i stacje ładowania wyposażone są w funkcje inteligentnego zarządzania energią. Oznacza to, że użytkownik może łatwo zaprogramować urządzenie tak, by rozpoczynało ładowanie automatycznie, gdy cena energii spadnie poniżej określonego progu. Holandia, która jest europejskim liderem elektromobilności, dostarcza nam przekonujących przykładów skuteczności inteligentnego ładowania. W ramach projektu pilotażowego prowadzonego przez holenderskich operatorów sieci Liander i Enexis w 2024/2025 roku, wykazano, że podczas szczytowych godzin wieczornych zużycie energii do ładowania pojazdów elektrycznych zmniejszyło się o 68 proc. poprzez inteligentne sterowanie czasem ładowania. Co więcej, w gospodarstwach domowych korzystających z dynamicznych taryf energetycznych redukcja zużycia energii podczas wieczornego szczytu sięgała nawet 88 proc. Najnowszy program pilotażowy Deftpower w Amsterdamie rozpoczęty w marcu 2025 roku już wykazał przesunięcie 60-70 proc. zużycia energii poza godziny szczytu, co pozwala optymalizować wykorzystanie sieci energetycznej i obniżać koszty dla użytkowników.

Czytaj więcej

Ładowanie szybsze od tankowania. Rewolucyjne baterie z Chin

Co szczególnie interesujące, holenderskie programy pilotażowe wykazały, że samochody podłączone do inteligentnych systemów ładowania mogą znacząco zredukować obciążenie sieci energetycznej. W projekcie "Flexpower Amsterdam" zastosowano inteligentne sterowanie na 456 stacjach ładowania z 912 punktami, które dostosowują prędkość ładowania do całkowitego popytu i podaży energii odnawialnej. W godzinach szczytu (między 16:30 a 19:30) kiedy inne urządzenia (takie jak sprzęt domowy) pobierają dużo energii, samochody są ładowane wolniej i z mniejszą mocą, co zmniejsza obciążenie sieci. Według najnowszego pilotażowego projektu Deftpower w Amsterdamie, 60-70 proc. zużycia energii zostało przesunięte poza godziny szczytu, co może umożliwić miastu zatwierdzenie większej liczby projektów budowlanych i rozwijanie infrastruktury bez kosztownej rozbudowy sieci energetycznej.

„Dynamiczne taryfy to nie tylko odpowiedź na rosnące koszty energii, ale też naturalne uzupełnienie trendu inteligentnej elektromobilności. W Otomoto Lease obserwujemy, że klienci decydujący się na samochody elektryczne coraz częściej interesują się całkowitym kosztem użytkowania – a możliwość realnego wpływu na rachunek za ładowanie jest jednym z kluczowych argumentów ekonomicznych. Elektromobilność to już nie wyłącznie kwestia środowiskowa, ale coraz bardziej – finansowa i praktyczna. Dlatego tak ważne jest, aby użytkownicy mieli dostęp nie tylko do aut, ale też do rzetelnej wiedzy i narzędzi, które pozwolą podejmować świadome decyzje zakupowe. Jako wiodąca platforma motoryzacyjna Otomoto łączy szeroki wybór nowych samochodów elektrycznych z funkcjami, które pomagają porównać oferty i oszacować koszty w długim horyzoncie. To wsparcie edukacyjne jest równie istotne jak jazda testowa – dlatego wydarzenia takie jak EV Experience mają dla nas ogromną wartość” - komentuje Tomasz Sułkowski, Head of Sales Otomoto.

Dowiedz się więcej o taryfach dynamicznych

Jeśli temat taryf dynamicznych Cię zainteresował i chcesz dowiedzieć się więcej o praktycznych aspektach ładowania samochodów elektrycznych, już 22 I 23 maja będzie ku temu najlepsza okazja podczas EV Experience Urban Edition w Łodzi. W Manufakturze będzie można przetestować ponad 100 modeli samochodów elektrycznych w warunkach miejskich. Będzie to doskonała okazja, by nie tylko zdobyć praktyczną wiedzę, ale także osobiście przetestować samochody elektryczne różnych marek – od miejskich hatchbacków i crossoverów, przez rodzinne SUV-y, aż po luksusowe limuzyny. Większość prezentowanych pojazdów kwalifikuje się do dopłaty w ramach programu "NaszEauto", co czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla potencjalnych nabywców. Podczas wydarzenia dodatkowo eksperci z branży elektromobilnej podzielą się swoją wiedzą na temat optymalnych strategii ładowania, porównają różne taryfy energetyczne i doradzą, jak maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji pojazdu elektrycznego. Na scenie odbędą się panele dyskusyjne poświęcone m.in. tematyce taryf dynamicznych, ich integracji z domowymi systemami fotowoltaicznymi, magazynami energii oraz prognozy rozwoju rynku energii w Polsce. Ponadto nie zabraknie też licznych dodatkowych atrakcji w tym kulinarne show w duchu zero waste, rywalizacja na symulatorach czy spotkania z członkami EV Klub Polska – największej elektromobilnej społeczności w kraju.

Czytaj więcej

ADAC wybrało najlepsze używane auta elektryczne do 85 tys. zł

Taryfy dynamiczne to innowacyjne rozwiązanie, w którym cena energii elektrycznej zmienia się w zależności od pory dnia, tygodnia czy nawet sezonu. W przeciwieństwie do tradycyjnych taryf regulowanych, ceny energii w modelu dynamicznym odzwierciedlają rzeczywisty koszt jej wytworzenia i dystrybucji w danym momencie. Gdy zapotrzebowanie na prąd jest niskie (np. w nocy lub w weekendy), ceny spadają, a gdy wzrasta (w godzinach szczytu), rosną. Dla właścicieli samochodów elektrycznych oznacza to możliwość strategicznego planowania ładowania w okresach niższych cen, co w praktyce może przełożyć się na oszczędności związane z ładowaniem nawet do 80 proc. w porównaniu z taryfami regulowanymi. Wystarczy zaprogramować ładowanie swojego pojazdu na najtańsze godziny, by znacząco obniżyć koszty.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Na prąd
Niemcy rzucili się na elektryki. Co piąty nowy samochód ma napęd elektryczny
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Na prąd
Katastrofalna sprzedaż elektrycznego Mercedesa G. Klienci wolą modele spalinowe
Na prąd
Elektryfikacja flot w Polsce: klucz do zrównoważonego transportu miejskiego i rozwoju biznesu
Na prąd
Tesla w największym kryzysie w swojej historii. Volkswagen 200 proc. w górę
Na prąd
Rekordowe 4,78 mld zł na projekty niskoemisyjne. NFOŚiGW ogłosił nowy konkurs