Taryfy dynamiczne to innowacyjne rozwiązanie, w którym cena energii elektrycznej zmienia się w zależności od pory dnia, tygodnia czy nawet sezonu. W przeciwieństwie do tradycyjnych taryf regulowanych, ceny energii w modelu dynamicznym odzwierciedlają rzeczywisty koszt jej wytworzenia i dystrybucji w danym momencie. Gdy zapotrzebowanie na prąd jest niskie (np. w nocy lub w weekendy), ceny spadają, a gdy wzrasta (w godzinach szczytu), rosną. Dla właścicieli samochodów elektrycznych oznacza to możliwość strategicznego planowania ładowania w okresach niższych cen, co w praktyce może przełożyć się na oszczędności związane z ładowaniem nawet do 80 proc. w porównaniu z taryfami regulowanymi. Wystarczy zaprogramować ładowanie swojego pojazdu na najtańsze godziny, by znacząco obniżyć koszty.
“Taryfy dynamiczne to prawdziwa rewolucja dla właścicieli pojazdów elektrycznych i posiadaczy magazynów energii, a także wsparcie systemu elektroenergetycznego. Z badania EV1000 przeprowadzonego wśród użytkowników samochodów elektrycznych zrzeszonych w EV Klub Polska wynika, że 52 proc. ankietowanych ładuje swoje auta 1-2 razy w ciągu tygodnia. Tacy odbiorcy mogą postarać się przenieść znaczną część swojego domowego zapotrzebowania na energię w godziny, kiedy prąd na giełdzie jest tani, a czasami spada nawet do wartości ujemnych. Osobiście również ładuję swoje auta elektryczne w taryfie dynamicznej i uzyskany przeze mnie koszt ładowania w kwietniu to 0,12 zł/kWh. W efekcie czego przejechanie 100 km w ubiegłym miesiącu wyniósł mnie nieco ponad 2 zł. To pokazuje, jak wielki potencjał oszczędności może przynieść taryfa dynamiczna i tzw. smart charging” – wskazuje Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.
Inteligentne ładowanie – przyszłość już tu jest
Najnowsze modele samochodów elektrycznych i stacje ładowania wyposażone są w funkcje inteligentnego zarządzania energią. Oznacza to, że użytkownik może łatwo zaprogramować urządzenie tak, by rozpoczynało ładowanie automatycznie, gdy cena energii spadnie poniżej określonego progu. Holandia, która jest europejskim liderem elektromobilności, dostarcza nam przekonujących przykładów skuteczności inteligentnego ładowania. W ramach projektu pilotażowego prowadzonego przez holenderskich operatorów sieci Liander i Enexis w 2024/2025 roku, wykazano, że podczas szczytowych godzin wieczornych zużycie energii do ładowania pojazdów elektrycznych zmniejszyło się o 68 proc. poprzez inteligentne sterowanie czasem ładowania. Co więcej, w gospodarstwach domowych korzystających z dynamicznych taryf energetycznych redukcja zużycia energii podczas wieczornego szczytu sięgała nawet 88 proc. Najnowszy program pilotażowy Deftpower w Amsterdamie rozpoczęty w marcu 2025 roku już wykazał przesunięcie 60-70 proc. zużycia energii poza godziny szczytu, co pozwala optymalizować wykorzystanie sieci energetycznej i obniżać koszty dla użytkowników.
Czytaj więcej
Nieduży zasięg i długi czas ładowania postrzegane są jako jedne z wad samochodów elektrycznych. N...
Co szczególnie interesujące, holenderskie programy pilotażowe wykazały, że samochody podłączone do inteligentnych systemów ładowania mogą znacząco zredukować obciążenie sieci energetycznej. W projekcie "Flexpower Amsterdam" zastosowano inteligentne sterowanie na 456 stacjach ładowania z 912 punktami, które dostosowują prędkość ładowania do całkowitego popytu i podaży energii odnawialnej. W godzinach szczytu (między 16:30 a 19:30) kiedy inne urządzenia (takie jak sprzęt domowy) pobierają dużo energii, samochody są ładowane wolniej i z mniejszą mocą, co zmniejsza obciążenie sieci. Według najnowszego pilotażowego projektu Deftpower w Amsterdamie, 60-70 proc. zużycia energii zostało przesunięte poza godziny szczytu, co może umożliwić miastu zatwierdzenie większej liczby projektów budowlanych i rozwijanie infrastruktury bez kosztownej rozbudowy sieci energetycznej.