Niemiecki uniwersytet rozebrał i porównał baterię Tesli i BYD. Zaskakujący wynik

Naukowcy z RWTH Aachen (Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule), największej niemieckiej publicznej uczelni badawczej rozłożyli na części, przeanalizowali i porównali flagowe akumulatory Tesli i BYD. Wynik tych badań jest zaskakujący.

Publikacja: 10.04.2025 08:27

Zespół z uniwersytetu RWTH w Achen rozłożył na elementy pierwsze baterię Tesli i BYD

Zespół z uniwersytetu RWTH w Achen rozłożył na elementy pierwsze baterię Tesli i BYD

Foto: mat. prasowe

Tesla i BYD należą do największych producentów aut elektrycznych. Jeśli jednak chodzi o technologię ogniw w bateriach, szczegółowych danych technicznych jest niewiele. Można było jedynie spekulować na temat różnic w strukturze, składzie czy chemii komórek. Zespół z uniwersytetu RWTH w Achen rozłożył na elementy pierwsze baterię Tesli i BYD, a następnie porównał oba akumulatory. Naukowcy z katedry Inżynierii Produkcji Komponentów E-Mobilności doszli do kilku interesujących wyników.

Czytaj więcej

Rewolucja w silnikach elektrycznych. Napęd zabudowany w kołach

Najpierw jednak przyjrzyjmy się podstawowym różnicom pomiędzy tymi dwoma akumulatorami. Ogniwo Tesli 4680 to cylindryczne ogniwo (chemia niklowo-manganowo-kobaltowa) o średnicy 46 mm i wysokości 80 mm – stąd jego nazwa. Ogniwo to produkowane jest w różnych fabrykach Tesli – w Teksasie, Kalifornii i Szanghaju. Jest ono montowane np. w Modelu Y. Z kolei BYD opiera się na zupełnie innej filozofii i stosuje akumulator LFP. LFP to skrót od materiału katodowego – fosforanu litowo-żelazowego. Ta specjalna forma baterii litowo-jonowych nie zawiera toksycznych metali ciężkich, takich jak nikiel, kobalt czy kadm. W przypadku baterii typu Blade firma BYD łączy ze sobą wąskie ogniwa baterii w sposób przypominający ostrza mieczy.

Tak prezentuje się bateria Blade firmy BYD od środka

Tak prezentuje się bateria Blade firmy BYD od środka

Foto: mat. prasowe

Analiza chemiczna pokazała, że ogniwa 4680 Tesli koncentrują się na dużej gęstości energii, podczas gdy w przypadku ogniwa Blade firmy BYD ważniejsza jest wydajność objętościowa i tańsze materiały. Istotne różnice występują również w produkcji. Tesla stosuje wyłącznie spawanie laserowe w przypadku ogniw 4680, natomiast BYD stosuje zarówno spawanie laserowe, jak i ultradźwiękowe. W ogniwach baterii zmierzono gęstości energii na poziomie BYD: 160 Wh/kg i 355,26 Wh/l oraz dla Tesli 241,01 Wh/kg i 643,3 Wh/l. W obu ogniwach zastosowano anody grafitowe bez dwutlenku krzemu. – Byliśmy zaskoczeni, że anody obu baterii nie zawierają krzemu – zwłaszcza w ogniwie Tesli, ponieważ krzem jest powszechnie uważany za kluczowy materiał zwiększający gęstość energii – mówi profesor Heiner Heimes, członek zespołu badawczego. Naukowcy odkryli również, że dwa „zasadniczo odmiennie zaprojektowane” typy akumulatorów wykazują znaczące różnice w szybkości, z jaką można je ładować lub rozładowywać w stosunku do ich maksymalnej pojemności.

Bateria firmy BYD jest bardziej wydajna

Ogniwa w BYD opierają się na specjalnej metodzie, w której anody i katody w stosie elektrod są mocowane w idealnej pozycji względem siebie poprzez laminowanie krawędzi separatora. W akumulatorze Tesli zastosowano nowy typ spoiwa, które spaja ze sobą materiały aktywne w elektrodach. Jednak baterie miały też nieoczekiwane podobieństwa – ich cienkie folie elektrodowe zostały połączone ze sobą przy zastosowaniu metody spawania laserowego, zamiast konwencjonalnej metody spawania ultradźwiękowego. Mimo że ogniwo BYD jest dużo większe od ogniwa Tesli, proporcje pasywnych elementów ogniwa, takich jak kolektory prądu, obudowy i szyny zbiorcze, są podobne. Kolejną niespodzianką badania jest to, że akumulator BYD jest bardziej wydajny, co jest wynikiem lepszego zarządzania ciepłem. Tesla 4680 generuje około dwukrotnie większą ilość ciepła, która musi zostać rozproszona i wymaga to około dwukrotnie większej ilości energii.

Bateria Tesla 4680 od środka

Bateria Tesla 4680 od środka

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę

Tesla i BYD należą do największych producentów aut elektrycznych. Jeśli jednak chodzi o technologię ogniw w bateriach, szczegółowych danych technicznych jest niewiele. Można było jedynie spekulować na temat różnic w strukturze, składzie czy chemii komórek. Zespół z uniwersytetu RWTH w Achen rozłożył na elementy pierwsze baterię Tesli i BYD, a następnie porównał oba akumulatory. Naukowcy z katedry Inżynierii Produkcji Komponentów E-Mobilności doszli do kilku interesujących wyników.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Na prąd
Wysokie cła i słaba sprzedaż. Tesla wycofuje dwa modele z chińskiego rynku
Na prąd
Sprawdzamy czy elektryk zużywa tyle prądu co deklaruje producent
Na prąd
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 r. Znamy propozycję nazwy e-modelu
Na prąd
Nowy pomysł restauracji przy superchargerach, ale nikt nie chce gotować dla Muska
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Na prąd
Nowy patent Stellantisa. Pierwszy na świecie układ wydechowy dla aut elektrycznych