Reklama

Rewolucja w silnikach elektrycznych. Napęd zabudowany w kołach

Firma Donut Lab zaprezentowała silnik elektryczny, który ma masę zaledwie 40 kg i może być nawet o 50 procent tańszy w produkcji niż konwencjonalne napędy elektryczne wykorzystywane w motoryzacji.

Publikacja: 14.01.2025 19:15

Silnik elektryczny firmy Donut Lab w kształcie koła

Silnik elektryczny firmy Donut Lab w kształcie koła

Foto: mat. prasowe

Nie dajcie się zwieść nazwie. Donut Lab to nie jest laboratorium zajmujące się nowymi rodzajami pączków, ale fiński startup zajmujący się rozwojem technologii napędów elektrycznych, który właśnie zaprezentował kolejną generację silników elektrycznych zabudowanych w kołach, które rzekomo są najmocniejsze na świecie. Nowe silniki mają być dostępne również dla ciężarówek i motocykli. W specyfikacji dla samochodu osobowego mają wielkość 21 cali i generują moc 845 KM oraz 4300 Nm momentu obrotowego na każde koło. Przy masie 40 kg każdy jest trzykrotnie lżejszy od tradycyjnych elektrycznych jednostek napędowych. Niska masa ma przekładać się na prowadzenie i niższe zużycie energii.

Reklama
Reklama
Silnik elektryczny firmy Donut Lab w kształcie koła

Silnik elektryczny firmy Donut Lab w kształcie koła

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Chińczycy prezentują nowy silnik. Rewolucja dla elektryków

Mniejsze wersje tych silników zamontowano w jednośladach firmy Verge Motorcycles, która współpracuje z Donut Lab. Silnik mający kształt obręczy idealnie wpasowuje się w tylne koło. Silnik ma 43 cm średnicy, moc 201 KM, jest przeznaczony do motocykli i waży zaledwie 17 kg. W planach znajduje się również jeszcze bardziej kompaktowy wariant o średnicy 30 cm i wadze jedynie 3,6 kg, który ma znaleźć zastosowanie w dronach. Tego rodzaju wszechstronność czyni technologię Donut Lab niezwykle obiecującą w kontekście przyszłości elektrycznej mobilności. Nowe silniki mają też dać nadzieję na sensowność zastosowania elektrycznych napędów w samochodach ciężarowych. Tu jest potrzeba zmniejszenia masy całkowitej i zwiększenia ładowności oraz zasięgu.

Verge TS Ultra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, ma 1200 Nm momentu obrotowego oraz zasięg

Verge TS Ultra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, ma 1200 Nm momentu obrotowego oraz zasięg ok. 370 km. Jego cena rozpoczyna się od 50 tys. dolarów (około 207 tys. zł)

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Nowy silnik może zrewolucjonizować elektromobilność

Zintegrowanie silników w kołach eliminuje potrzebę stosowania takich elementów jak wały napędowe czy skrzynie biegów. Otwiera to też owe możliwości projektowania aut i nie chodzi tylko o ich kształt, ale np. zwiększenie pojemności akumulatorów. Jeśli silniki stałby się powszechne, Donut Lab uważa, że koszty produkcji mogą zmniejszyć się nawet 50 procent w porównaniu z tradycyjnymi silnikami elektrycznymi.

Czytaj więcej

To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę

Nie dajcie się zwieść nazwie. Donut Lab to nie jest laboratorium zajmujące się nowymi rodzajami pączków, ale fiński startup zajmujący się rozwojem technologii napędów elektrycznych, który właśnie zaprezentował kolejną generację silników elektrycznych zabudowanych w kołach, które rzekomo są najmocniejsze na świecie. Nowe silniki mają być dostępne również dla ciężarówek i motocykli. W specyfikacji dla samochodu osobowego mają wielkość 21 cali i generują moc 845 KM oraz 4300 Nm momentu obrotowego na każde koło. Przy masie 40 kg każdy jest trzykrotnie lżejszy od tradycyjnych elektrycznych jednostek napędowych. Niska masa ma przekładać się na prowadzenie i niższe zużycie energii.

Reklama
Na prąd
Nowa jakość ładowania w Polsce. Orlen uruchamia huby szybkiego ładowania
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Na prąd
Elektryczna weryfikacja. BMW, Toyota i Mazda miały rację
Na prąd
Chiński gigant detronizuje Teslę. Symboliczna zmiana w globalnym układzie sił
Na prąd
Budżet dopłat do elektryków topnieje. Wsparcie skończy się szybciej, niż zakładano
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Na prąd
Warszawa rozbudowuje zeroemisyjną flotę chińskimi autobusami
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama