Dwa miliardy złotych na infrastrukturę ładowania elektrycznych ciężarówek

Rozpoczęte konsultacje w sprawie subsydiów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotyczące wsparcia budowy infrastruktury ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Są to kolejne dopłaty, które mają wesprzeć sektor eHDV.

Publikacja: 01.02.2024 09:45

Volvo FH Electric

Volvo FH Electric

Foto: mat. prasowe

„Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego” to drugi program, który został wprowadzony po niecałym tygodniu od ogłoszenia projektu innego programu, zakładającego dopłaty do zeroemisyjnych samochodów ciężkich kategorii N2 oraz N3. Na cel rozbudowy infrastruktury ładowania Fundusz chce przeznaczyć 2 miliardy złotych. Jest to dwukrotnie więcej niż opiniowane subsydia do elektrycznych ciężarówek (miliard złotych). 80 proc. tej kwoty zostanie przeznaczone na dotacje do ładowarek zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, zaś 20 proc. - na dopłaty do stacji uruchamianych na obszarze centrum logistycznego lub terminalu intermodalnego.

Dotacja na 100 proc. kosztów

Nowy program ma być realizowany w latach 2024-2029, w trybie konkursowym, a nie w ramach zasady pierwszeństwa wniosków, która obowiązywała m.in. w programie dopłat do infrastruktury dla samochodów osobowych. Dotacja do budowy lub rozbudowy infrastruktury będzie mogła wynosić do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. „Rządowa propozycja zakłada atrakcyjniejsze warunki niż np. przewidziane w podobnym programie realizowanym do niedawna w Niemczech (gdzie maksymalna wysokość dopłaty pokrywała 80 proc. kosztów kwalifikowanych) czy we Francji (do 60 proc.) – mówi Piotr Ziółkowski, koordynator Komitetu PSPA ds. Logistyki i Transportu.

Czytaj więcej

Mercedes eActros: Ta elektryczna ciężarówka ma przełamać dominację diesla

Ze wsparcia w ramach programu będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, przy czym jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze kilka wniosków o dofinansowanie. Jak wskazuje PSPA, subsydiami zostaną objęte inwestycje polegające na budowie ogólnodostępnej stacji ładowania prądem stałym (DC) posiadającej co najmniej dwa punkty ładowania o mocy co najmniej 350 kW – dla inwestycji realizowanych wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T albo jeden punkt ładowania o mocy co najmniej 350 kW – dla inwestycji na terenie centrum logistycznego – DEPOT - lub terminala intermodalnego. Dotacje będą również przeznaczane na przebudowę stacji ładowania, skutkującą wzrostem jej mocy do ww. poziomu.

Branża TSL to 750 tys. miejsc pracy i 6 proc. PKB

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA wskazuje, że jest to bardzo ważny projekt nie tylko dla branży nowej mobilności, ale również dla całej polskiej gospodarki. „Dotacje do infrastruktury ładowania dla eHDV (wraz z ogłoszonymi wcześniej subsydiami do elektrycznych ciężarówek) mogą przenieść Polskę do grona państw, które w kolejnych miesiącach i latach będą wyznaczać w Europie kierunek rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego” – podkreśla Mazur. Jak wskazują eksperci ogłoszone programy mają mieć kluczowe znaczenie dla zachowania konkurencyjności polskiej branży TSL, która odpowiada za 750 tys. miejsc pracy oraz 6 proc. PKB kraju.

Czytaj więcej

Trzecia generacja Dacii Duster. Zmodernizowany rumuński hit

Jak wskazuje PSPA, z ok. 3,3 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonujących dziś w Polsce ani jedna nie jest przystosowana do ładowania zeroemisyjnych pojazdów ciężkich. Ta sytuacja będzie musiała się jednak już wkrótce zmienić w związku z wymogami ambitnego unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane od 13 kwietnia br. Oznacza to m.in. wymóg pokrycia do końca 2025 r. co najmniej 15 proc. długości sieci bazowej TEN-T (na każdym kierunku podróży) strefami ładowania o mocy co najmniej 1,4 MW każda. Do końca 2027 i 2030 r. wymogi w tym zakresie mają zostać odpowiednio podniesione. Analogiczne obowiązki dotyczą sieci kompleksowej TEN-T z nieznacznie mniejszymi wymaganiami na lata 2027 oraz 2030.

Czytaj więcej

Uwaga na opony całoroczne oznaczone M+S. Za ich używanie możesz dostać mandat

„Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego” to drugi program, który został wprowadzony po niecałym tygodniu od ogłoszenia projektu innego programu, zakładającego dopłaty do zeroemisyjnych samochodów ciężkich kategorii N2 oraz N3. Na cel rozbudowy infrastruktury ładowania Fundusz chce przeznaczyć 2 miliardy złotych. Jest to dwukrotnie więcej niż opiniowane subsydia do elektrycznych ciężarówek (miliard złotych). 80 proc. tej kwoty zostanie przeznaczone na dotacje do ładowarek zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, zaś 20 proc. - na dopłaty do stacji uruchamianych na obszarze centrum logistycznego lub terminalu intermodalnego.

Pozostało 85% artykułu
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę
Na prąd
Elektryki biorą udział najczęściej w jednym rodzaju wypadków drogowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe