Mercedes eActros: Ta elektryczna ciężarówka ma przełamać dominację diesla

Mercedes-Benz Trucks przedstawił ciężarówkę E-Actros 600. To 40-tonowy samochód ciężarowy z napędem elektrycznym, który bez ładowania ma przejechać ponad 500 km.

Publikacja: 11.10.2023 11:44

Mercedes eActros 600

Mercedes eActros 600

Foto: mat. prasowe

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował seryjną wersję swojej pierwszej elektrycznej ciężarówki. Mercedes eActros 600 został opracowany z myślą o długich dystansach. Wizualnie nowa e-ciężarówka jest dopracowana pod kątem aerodynamiki. Gładkie kształty, delikatnie zaokrąglenia, a nie ostre kanty mają bardzo zmniejszyć opór powietrza. Zamiast lusterek są kamery. Brak dużego wlotu powietrza plus gładkie linie i ogromny zabudowany przód sprawiają, że eActros mimo normalnej kabiny wygląda bardzo futurystycznie.

Czytaj więcej

Tesla rozpoczyna produkcję swojej pierwszej elektrycznej ciężarówki

Pod kabiną nie ma już 6-cylindrów, a jedynie jednostki pomocnicze i elementy sterujące. Dwa synchroniczne silniki elektryczne zaprojektowane na napięcie 800 V mają moc szczytową 816 KM. Moc ciągła tego Actrosa wynosi 544 KM. Pojazd jest technicznie zaprojektowany na łączną masę zestawu do 44 ton. Ze standardową przyczepą eActros 600 ma w UE ładowność około 22 ton. Bateria ma pojemność 600 kWh. Volvo w modelu FH electric oferuje 540 kWh, a Tesla Semi z prawdopodobnie 850 kWh. To, co wyjątkowe, kryje się głęboko w trzech zestawach akumulatorów, z którego każdy ma pojemność brutto 207 kWh. To zupełnie nowe ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe chińskiego producenta CATL, które mają mieć o wiele lepszą gęstością energii i zdecydowanie większą trwałość. Mercedes obiecuje 1,2 mln km w ciągu dziesięciu lat eksploatacji przy zawartości energii resztkowej wynoszącej co najmniej 80 procent. Odpowiada to 2400 całkowitym cyklom ładowania i rozładowania na dystansie 500 km eActrosa, czyli ponad czterokrotnie więcej niż dotychczas w samochodach elektrycznych.

Mercedes eActros 600

Mercedes eActros 600

Foto: mat. prasowe

Model 600 może ładować się w sposób klasyczny za pośrednictwem sieci ładowania CCS lub w przyszłości za pomocą tzw. systemu ładowania megawatowego (MCS). Tylko póki co nikt nie potrafi odpowiedzieć na pytanie jak mają być dostarczane tak ogromne ilości prądu na parkingi oraz jak mają wyglądać miejsca parkingowe skoro już teraz nie starcza miejsc dla klasycznie napędzanych ciężarówek. Bateria powinna naładować się od 20 do 80 procent w ciągu 30 minut przy szczytowej mocy ładowania wynoszącej jeden megawat, co odpowiadałoby średniej mocy ładowania wynoszącej 720 kW. Są to parametry wydajności, z jakimi Tesla obecnie ładuje swoje ciężarówki Semi specjalnymi ładowarkami o mocy 750 kW. To czas ładowania decyduje o sukcesie elektrycznych ciężarówek w transporcie dalekobieżnym.

Mercedes eActros 600

Mercedes eActros 600

Foto: mat. prasowe

Dopóki megaładowanie nie będzie dostępne, moc ładowania jaka może być dostępna wynosi do 400 kW. Wtedy proces ładowania akumulatora od 20 do 80 procent trwa 45 minut. Odpowiada to dokładnie wymaganemu prawem czasowi przerwy wynoszącemu 45 minut po 4,5 godzinach jazdy. Oficjalny zasięg 600-tki to 500 km, co przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 120 kWh/100 km. Najbardziej ekonomiczne ciężarówki z silnikiem diesla spalają około 25 l/100 km przy pełnym obciążeniu, co odpowiada około 245 kWh. We wnętrzu kabiny jest znacznie mniej przycisków, ale znacznie więcej wyświetlaczy. Mercedes póki co nie podał ceny elektrycznej ciężarówki.

Mercedes eActros 600

Mercedes eActros 600

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Mercedes-AMG S63 E Performance: Siła dwóch serc

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował seryjną wersję swojej pierwszej elektrycznej ciężarówki. Mercedes eActros 600 został opracowany z myślą o długich dystansach. Wizualnie nowa e-ciężarówka jest dopracowana pod kątem aerodynamiki. Gładkie kształty, delikatnie zaokrąglenia, a nie ostre kanty mają bardzo zmniejszyć opór powietrza. Zamiast lusterek są kamery. Brak dużego wlotu powietrza plus gładkie linie i ogromny zabudowany przód sprawiają, że eActros mimo normalnej kabiny wygląda bardzo futurystycznie.

Pozostało 87% artykułu
Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan