Sixt nie tylko rezygnuje z zakupów aut marki Tesla, ale również wycofuje egzemplarze, które ma we flocie. Powodem jest mniejsze zainteresowanie wśród klientów niż w przypadku samochodów spalinowych, wysokie koszty naprawy oraz polityka cenowa Tesli. Amerykańska marka w ostatnich miesiącach wywołała wojnę cenową na rynku samochodów, wielokrotnie obniżając ceny swoich modeli. Te decyzje wywołały oburzenie u części klientów oraz niepokój w korporacjach, które zainwestowały w auta Tesli. Efektem jest duży spadek wartości modeli Tesli co zwiększa koszty leasingów oraz wpływa bardzo niekorzystnie na rentowność. Aktualna decyzja o wycofaniu modeli elektrycznych z floty korporacji Sixt dotyczy wyłącznie marki Tesla. Wciąż będzie można wynająć zasilane prądem auta marki BMW, Peugeot. Sixt nie rezygnuje jednak z wynajmu elektrycznych modeli. W ofercie pojawi się największy konkurent Tesli, chińska firma BYD. Jedna z największych wypożyczalni na świecie chce mieć w 2030 r. 90 proc. swojej floty zelektryfikowanej. Zamiast u Tesli Sixt złożył zamówienie na 100 tys. elektrycznych aut u chińskiego konkurenta.
W ujęciu rocznym elektryki tracą najwięcej na wartości
Co ciekawe w przypadku firm leasingowych rzuca się w oczy wzmożona kampania reklamowa modeli Tesli. Jest ona najprawdopodobniej wynikiem mniejszego od prognozowanego zainteresowania autami amerykańskiego producenta, które utrudnia firmom leasingowym wywiązywanie się z kontraktów. Informacje o niepokojącym spadku wartości samochodów elektrycznych docierają również z rynku amerykańskiego. Pandemia spowodowała nienaturalny wzrost cen i obecnie rozpoczyna się proces korekty, który najbardziej dotyka samochody elektryczne. Jak podaje „iSeeCars” wśród pięciu modeli, które w ciągu ostatniego roku najwięcej straciły na wartości są wyłącznie auta elektryczne: Nissan Leaf (-30,6 proc.), Tesla Model 3 (-30,5 proc.), Chevrolet Bolt (-28,7 proc.), Tesla Model X (-26 proc.) i Tesla Model S (-24,7 proc.).
Czytaj więcej
Tesla chce przez rok zakazać odsprzedaży nabywcom elektrycznego picukupa Cybertrucka. Zakaz prawdopodobnie będzie prawnie nieskuteczny, ale Elon Musk i tak chce przeforsować swój pomysł.
Znacznie mniejszy spadek wartości notują hybrydy. W analogicznym okresie od roku 2022 do 2023 średni spadek wartości hybryd wyniósł 9,6 proc. Najmniejszy spadek wartości odnotowują samochody spalinowe, a średni spadek wartości dla wszystkich samochodów w USA wyniósł według „ iSeeCars” 5,1 proc. Duży spadek wartości samochodów elektrycznych na rynkach całego świata wynika głównie z polityki cenowej Tesli, która jest na wielu rynkach leaderem w sprzedaży samochodów elektrycznych. Użytkowanie samochodu elektrycznego wciąż wiąże się z wieloma ograniczeniami w podróżowaniu, a w ostatnich latach było niekorzystne finansowo. Jak raportują producenci, samochody elektryczne sprzedają się daleko poniżej oczekiwań, a trend wzrostowy może być trudny do utrzymania. Poza tym koszty produkcji aut elektrycznych spadają znacznie wolniej niż przewidywano. Już najwyższa pora na rozwój zaawansowanych badań nad alternatywnymi rozwiązaniami w dziedzinie mobilności, które będą dbać o środowisko.
Czytaj więcej
Od 1 stycznia 2024 r. ze stacji zniknie benzyna Pb95 z symbolem E5. Zastąpi ją paliwo oznaczone symbolem E10, ze zwiększonym udziałem biokomponentów do 10 proc. Nowe paliwo nie nadaje się do wszystkich samochodów. Te starsze są nieprzystosowane do tankowania benzyny E10 i będą musiały być zalewane droższą benzyną Pb 98.
Czytaj więcej
Drogowcy zapowiadają włączenie kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości na terenie kraju. Wśród nich będzie również 4-kilometrowy wzdłuż drogi nr 74 w miejscowości Biała, niedaleko Wielunia.
Czytaj więcej
Żeby samochód został dopuszczony do ruchu, niezbędne jest wykonanie kilku czynności. Najważniejsze z nich to re rejestracja auta, wykupienie obowiązkowej polisy O i przeprowadzanie badania technicznego. Co grozi za zaniedbania w tym zakresie i czy polskie przepisy odstają od standardów innych krajów?