Elon Musk chce zakazu odsprzedaży Tesli Cybertruck

Tesla chce przez rok zakazać odsprzedaży nabywcom elektrycznego picukupa Cybertrucka. Zakaz prawdopodobnie będzie prawnie nieskuteczny, ale Elon Musk i tak chce przeforsować swój pomysł.

Publikacja: 17.11.2023 17:55

Tesla Cybertruck być może będzie objęta spejalną klauzulą odsprzedaży

Tesla Cybertruck być może będzie objęta spejalną klauzulą odsprzedaży

Foto: mat. prasowe

Amerykańskie media donoszą o prawdopodobnym dopisaniu przez Teslę dodatkowej klauzuli do umowy nabywców Cybertrucka, zgodnie z którą nie wolno im odsprzedawać elektrycznego pickupa przez rok od daty zakupu. Każdemu, kto sprzeda, grozi kara w wysokości aż 50 000 dolarów (ok. 202 tys. zł). Kto musi sprzedać swoje auto, a nie chce płacić kary może odsprzedać swoje auto Tesli. Producent samochodów elektrycznych chce w ten sposób położyć kres spekulacjom finansowym przy handlowaniu Cybertruckiem. Takich przykładów na rynku jest dużo i nie chodzi tu wyłącznie o modele z wyższej półki np. GM miał problem z handlowanie po zawyżonych cenach pickupem GMC Hummer EV, a Chevrolet z Corvette C8 Stingray z silnikiem umieszczonym centralnie. Ponieważ Cybertruck początkowo będzie zjeżdżał z linii montażowej tylko w małych ilościach, również istnieje takie ryzyko.

Czytaj więcej

Tesla Model S Plaid: Elektryczna bestia

Tesla grozi wysoką karą przy przedwczesnej odsprzedaży

W Europie nie ma praktycznie żadnych skutecznych sposobów zapobiegania szybkiej odsprzedaży aut przez osoby prywatne. Każdy, kto kupił i zapłacił za samochód, jest jego właścicielem, a w momencie, gdy kupujący jest właścicielem samochodu, opinie producenta lub sprzedawcy na temat odsprzedaży są nieistotne. Jednak mimo to zakaz odsprzedaży nie jest niczym nowym w branży samochodowej. Ferrari i Mercedes-Maybach miały już takie klauzule w swoich umowach. W przypadku limuzyny Mercedesa, szczególnie wersji opancerzonych umowa często obejmuje opcję wykupu przez firmę, a nie odsprzedaż osobie prywatnej. Ostatnio Rolls-Royce chciał wprowadzić zakaz szybkiej odsprzedaży przy elektrycznym modelu Spectre.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

mat. prasowe

W USA sprawy mogą się jednak potoczyć inaczej. W 2017 roku Ford pozwał amerykańskiego zawodowego zapaśnika Johna Cena za zbyt szybką odsprzedaż Forda GT. Zapaśnik zignorował 24-miesięczny zakaz odsprzedaży i upłynnił swój samochód sportowy z dużym zyskiem. W ramach ugody zapaśnik zapłacił Fordowi nieujawnioną sumę, którą następnie producent samochodów przekazał na szczytny cel.

Czytaj więcej

Sprzedasz swojego Rolls-Royce’a zbyt wcześnie - znajdziesz się na czarnej liście

Amerykańskie media donoszą o prawdopodobnym dopisaniu przez Teslę dodatkowej klauzuli do umowy nabywców Cybertrucka, zgodnie z którą nie wolno im odsprzedawać elektrycznego pickupa przez rok od daty zakupu. Każdemu, kto sprzeda, grozi kara w wysokości aż 50 000 dolarów (ok. 202 tys. zł). Kto musi sprzedać swoje auto, a nie chce płacić kary może odsprzedać swoje auto Tesli. Producent samochodów elektrycznych chce w ten sposób położyć kres spekulacjom finansowym przy handlowaniu Cybertruckiem. Takich przykładów na rynku jest dużo i nie chodzi tu wyłącznie o modele z wyższej półki np. GM miał problem z handlowanie po zawyżonych cenach pickupem GMC Hummer EV, a Chevrolet z Corvette C8 Stingray z silnikiem umieszczonym centralnie. Ponieważ Cybertruck początkowo będzie zjeżdżał z linii montażowej tylko w małych ilościach, również istnieje takie ryzyko.

Na prąd
Chiński gigant motoryzacyjny zainwestuje w Turcji miliard dolarów
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Na prąd
Porsche ogranicza produkcję Taycana. Spadek popytu na samochody elektryczne
Na prąd
Ferrari buduje swój pierwszy elektryczny samochód
Na prąd
Sprawdź baterię zanim kupisz używany samochód elektryczny
Na prąd
Rekord świata w bezprzewodowym ładowaniu. Elektryk będzie ładowany jak telefon