Reklama

Elon Musk chce zakazu odsprzedaży Tesli Cybertruck

Tesla chce przez rok zakazać odsprzedaży nabywcom elektrycznego picukupa Cybertrucka. Zakaz prawdopodobnie będzie prawnie nieskuteczny, ale Elon Musk i tak chce przeforsować swój pomysł.

Publikacja: 17.11.2023 17:55

Tesla Cybertruck być może będzie objęta spejalną klauzulą odsprzedaży

Tesla Cybertruck być może będzie objęta spejalną klauzulą odsprzedaży

Foto: mat. prasowe

Amerykańskie media donoszą o prawdopodobnym dopisaniu przez Teslę dodatkowej klauzuli do umowy nabywców Cybertrucka, zgodnie z którą nie wolno im odsprzedawać elektrycznego pickupa przez rok od daty zakupu. Każdemu, kto sprzeda, grozi kara w wysokości aż 50 000 dolarów (ok. 202 tys. zł). Kto musi sprzedać swoje auto, a nie chce płacić kary może odsprzedać swoje auto Tesli. Producent samochodów elektrycznych chce w ten sposób położyć kres spekulacjom finansowym przy handlowaniu Cybertruckiem. Takich przykładów na rynku jest dużo i nie chodzi tu wyłącznie o modele z wyższej półki np. GM miał problem z handlowanie po zawyżonych cenach pickupem GMC Hummer EV, a Chevrolet z Corvette C8 Stingray z silnikiem umieszczonym centralnie. Ponieważ Cybertruck początkowo będzie zjeżdżał z linii montażowej tylko w małych ilościach, również istnieje takie ryzyko.

Czytaj więcej

Tesla Model S Plaid: Elektryczna bestia

Tesla grozi wysoką karą przy przedwczesnej odsprzedaży

W Europie nie ma praktycznie żadnych skutecznych sposobów zapobiegania szybkiej odsprzedaży aut przez osoby prywatne. Każdy, kto kupił i zapłacił za samochód, jest jego właścicielem, a w momencie, gdy kupujący jest właścicielem samochodu, opinie producenta lub sprzedawcy na temat odsprzedaży są nieistotne. Jednak mimo to zakaz odsprzedaży nie jest niczym nowym w branży samochodowej. Ferrari i Mercedes-Maybach miały już takie klauzule w swoich umowach. W przypadku limuzyny Mercedesa, szczególnie wersji opancerzonych umowa często obejmuje opcję wykupu przez firmę, a nie odsprzedaż osobie prywatnej. Ostatnio Rolls-Royce chciał wprowadzić zakaz szybkiej odsprzedaży przy elektrycznym modelu Spectre.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

Foto: mat. prasowe

W USA sprawy mogą się jednak potoczyć inaczej. W 2017 roku Ford pozwał amerykańskiego zawodowego zapaśnika Johna Cena za zbyt szybką odsprzedaż Forda GT. Zapaśnik zignorował 24-miesięczny zakaz odsprzedaży i upłynnił swój samochód sportowy z dużym zyskiem. W ramach ugody zapaśnik zapłacił Fordowi nieujawnioną sumę, którą następnie producent samochodów przekazał na szczytny cel.

Reklama
Reklama

Amerykańskie media donoszą o prawdopodobnym dopisaniu przez Teslę dodatkowej klauzuli do umowy nabywców Cybertrucka, zgodnie z którą nie wolno im odsprzedawać elektrycznego pickupa przez rok od daty zakupu. Każdemu, kto sprzeda, grozi kara w wysokości aż 50 000 dolarów (ok. 202 tys. zł). Kto musi sprzedać swoje auto, a nie chce płacić kary może odsprzedać swoje auto Tesli. Producent samochodów elektrycznych chce w ten sposób położyć kres spekulacjom finansowym przy handlowaniu Cybertruckiem. Takich przykładów na rynku jest dużo i nie chodzi tu wyłącznie o modele z wyższej półki np. GM miał problem z handlowanie po zawyżonych cenach pickupem GMC Hummer EV, a Chevrolet z Corvette C8 Stingray z silnikiem umieszczonym centralnie. Ponieważ Cybertruck początkowo będzie zjeżdżał z linii montażowej tylko w małych ilościach, również istnieje takie ryzyko.

Reklama
Na prąd
Ameryka nie chce elektrycznych pickupów. Ram wycofuje się z projektu
Na prąd
Ford pod presją. Tnie kolejne etaty. Produkcja elektryków na jedną zmianę
Na prąd
Europejska motoryzacja pod presją: uniezależnienie od Azji czy wzrost cen aut?
Na prąd
Trzeba było tak od razu. Koniec z bezdusznymi nazwami modeli Volkswagena
Na prąd
Niesamowity rekord. Żaden samochód elektryczny nigdy nie pojechał szybciej niż ten
Reklama
Reklama