Nowe pojazdy zeroemisyjne już w 2035 roku staną się jedyną opcją – jeżeli odpowiednie rozporządzenie zostanie wprowadzone w życie. Do tego czasu pozostało jeszcze 13 lat. Jest to czas na edukację i promowanie pojazdów elektrycznych czy wodorowych. W Polsce pod koniec czerwca 2022 r. zarejestrowanych było 48 883 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (23 698 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 185 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2107 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 14 464 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 407 466 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 762 szt.

Czytaj więcej

Extreme E: wyścigi, jakich nikt nie widział

Pod koniec czerwca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2232 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4327 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 42 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (74 punkty).  

– Program „Mój Elektryk” przynosi szczególnie pozytywne efekty w segmencie samochodów użytkowych. Atrakcyjna kwota dotacji (do 70 tys. zł) oraz brak limitu cenowego sprawiły, że w I półroczu 2022 r. w Polsce zarejestrowano ponad trzy razy więcej zeroemisyjnych dostawczaków w I połowie roku 2021. Prawdziwy wzrost zainteresowania nabywców tą kategorią pojazdów dopiero przed nami w związku ze stale powiększającą się ofertą modelową użytkowych EV (liczącą obecnie 21 wariantów) oraz realizowanymi strategiami elektryfikacji flot dużych przedsiębiorstw. Co istotne, elektryczne samochody dostawcze stają się coraz bardziej praktyczne z perspektywy kierowców - średni zasięg modeli, które pojawiły się na rynku w 2022 r. przekracza już 250 km na jednym ładowaniu, co z nawiązką wystarcza do realizowania codziennych zadań miejskiej logistyki – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. W efekcie firmy leasingujące już w tym momencie odpowiadają za wygenerowanie niemal 59 897 293,05 zł wsparcia na zakup 1954 pojazdów. Jest to o 3 894 793,05 zł więcej niż w przypadku złożonych wniosków przez odbiorców indywidualnych oraz o 31 827 043,05 zł w odniesieniu do przyjętych wniosków tej grupy przez NFOŚiGW.

Czytaj więcej

Nowy Fiat Doblo i e-Doblo: Włoch, a może jednak Francuz