Polska gigantem w produkcji akumulatorów do e-samochodów

Polska to największy w Europie i piąty na świecie dostawca akumulatorów do samochodów z napędem elektrycznym. Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 eksperci będą dyskutować jak wzmocnić pozycję Polski w tym segmencie sektora motoryzacji.

Publikacja: 25.09.2021 14:51

Polska gigantem w produkcji akumulatorów do e-samochodów

Foto: Jaguar

Pod koniec 2020 roku wartość eksportu baterii litowo-jonowych sięgnęła ok. 400 mln euro miesięcznie, a obecnie stanowią one aż 2 proc. całego polskiego eksportu. To prawie jedna trzecia europejskiego zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych – wylicza opiniotwórczy serwis Politico. Według Bloomberg New Energy Finance (BNEF) nasz kraj zajmuje obecnie pierwsze miejsce w Europie i piąte na świecie wśród państw szczególnie zaangażowanych w budowę europejskiego i światowego łańcucha wartości sektora bateryjnego i ma szansę na to, aby utrzymać wiodącą pozycję w tym obszarze co najmniej do 2025 r.

– Dzięki licznym inwestycjom zagranicznym Polska stała się europejskim centrum produkcyjnym akumulatorów litowo-jonowych. W 2020 r. wartość eksportu w tym sektorze wyniosła ok. 2,9 mld euro. Jesteśmy również trzecim co do wielkości rynkiem pod względem liczby przedsiębiorstw z tej branży (61 podmiotów). Przed nami stoją wciąż liczne wyzwania: dalsze zwiększenie udziału polskich przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw sektora bateryjnego, podnosznie kompetencji osób zatrudnionych w tym obszarze, wzrost świadomości społecznej w kwestiach środowiskowych oraz zniesienie wciąż bardzo licznych barier natury administracyjnej utrudniających realizację niektórych inwestycji. O tym wszystkim porozmawiamy już w październiku na Battery Day podczas Kongresu Nowej Mobilności – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Fabryka LG Energy Solution

Pozycję lidera zawdzięczamy przede wszystkim firmie LG Energy Solution, której zakład w Kobierzycach niedaleko Wrocławia jest największą w Europie fabryką baterii do e-pojazdów. Planowana rozbudowa może sprawić, że obiekt będzie dysponował największym potencjałem produkcyjnym na świecie. Już teraz zakład wytwarza akumulatory o łącznej pojemności 20 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Docelowo ma to być 70 GWh. Taka wartość pozwala na zaspokojenie ponad połowy rynku samochodów elektrycznych (EV) produkowanych na Starym Kontynencie. Z wyliczeń Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) wynika, że w I kwartale 2021 r. sprzedaż EV na świecie wzrosła o 140 proc. r/r. Podwyższenie popytu na pojazdy zero- i niskoemisyjne odnotowano również w Europie. Wg danych ACEA w I połowie 2021 roku udział pojazdów elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) na rynku nowych samochodów osobowych osiągnął rekordowy poziom 15 proc. i był tylko nieznacznie niższy od udziału hybryd pozbawionych możliwości doładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła energii (HEV oraz mHEV). Wzmożony popytu na e-pojazdy przekłada się na zdecydowane zwiększenie zapotrzebowania na kluczowy komponent – akumulatory litowo-jonowe.

– Według prognoz BNEF popyt na baterie zwiększy się z 269 GWh w 2021 roku do 2,6 TWh do 2030 i 4,5 TWh do 2035 roku. Dlatego Europa stawia na skrócenie łańcucha dostaw i budowę lokalnego zrównoważonego rynku baterii. Komisja Europejska w ramach wsparcia sektora powołała porozumienie Batt4EU, na rzecz którego przeznaczono 925 mln euro z unijnego programu Horyzont Europa. Celem porozumienia jest wspieranie innowacyjnych inwestycji w całym łańcuchu badawczo-rozwojowym i dostaw rynku. Według Ministerstwa Rozwoju wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 roku szacowana jest na ok. 250 mld euro. Battery Day na KNM 2021 będzie niepowtarzalną okazją na dyskusję w eksperckim gronie o tym, jakie kroki powinna podjąć Polska, aby wykorzystać tę szansę w możliwie efektywny sposób – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Jaguar I-Pace

– Mapa inwestycji przemysłu bateryjnego w Polsce, uwzględniająca producentów ogniw, akumulatorów wysokonapięciowych i innych komponentów, jak również firmy zajmujące się ich recyklingiem oraz utylizacją, wyzwania natury gospodarczej, legislacyjnej, administracyjnej oraz społecznej, przed którymi staje sektor bateryjny w Polsce czy analiza projektu nowych regulacji UE dotyczących baterii i emisyjności procesu produkcji to wybrane tematy dyskusji, która odbędzie się w ramach „Polish Battery Day” na KNM 2021 – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Program „Polish Battery Day” obejmie również sesję technologiczną „Made lI-oN Poland – potencjał sektora baterii litowo-jonowych w Polsce”.

„Polish Battery Day” rozpocznie się 8 października o 12.45 w ramach Kongresu Nowej Mobilności 2021, najważniejszej w regionie CEE konferencji w całości poświęconej elektromobilności. Wydarzenie zgromadzi kluczowych interesariuszy całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu w Polsce, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility. W tym roku organizatorzy KNM 2021, PSPA oraz Miasto Łódź, rozszerzają formułę Kongresu o wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – Manufakturę Elektromobilności, która odbędzie się w dniach 8-9 października br. na rynku łódzkiej Manufaktury, a także Zlot członków EV Klubu Polska. Więcej informacji o Kongresie dostępne jest na stronie www, która umożliwia również rejestrację na wydarzenie.

Pod koniec 2020 roku wartość eksportu baterii litowo-jonowych sięgnęła ok. 400 mln euro miesięcznie, a obecnie stanowią one aż 2 proc. całego polskiego eksportu. To prawie jedna trzecia europejskiego zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych – wylicza opiniotwórczy serwis Politico. Według Bloomberg New Energy Finance (BNEF) nasz kraj zajmuje obecnie pierwsze miejsce w Europie i piąte na świecie wśród państw szczególnie zaangażowanych w budowę europejskiego i światowego łańcucha wartości sektora bateryjnego i ma szansę na to, aby utrzymać wiodącą pozycję w tym obszarze co najmniej do 2025 r.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Na prąd
Motoryzacyjny gigant wycofuje się z elektrycznej strategii