Pod koniec 2020 roku wartość eksportu baterii litowo-jonowych sięgnęła ok. 400 mln euro miesięcznie, a obecnie stanowią one aż 2 proc. całego polskiego eksportu. To prawie jedna trzecia europejskiego zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych – wylicza opiniotwórczy serwis Politico. Według Bloomberg New Energy Finance (BNEF) nasz kraj zajmuje obecnie pierwsze miejsce w Europie i piąte na świecie wśród państw szczególnie zaangażowanych w budowę europejskiego i światowego łańcucha wartości sektora bateryjnego i ma szansę na to, aby utrzymać wiodącą pozycję w tym obszarze co najmniej do 2025 r.

– Dzięki licznym inwestycjom zagranicznym Polska stała się europejskim centrum produkcyjnym akumulatorów litowo-jonowych. W 2020 r. wartość eksportu w tym sektorze wyniosła ok. 2,9 mld euro. Jesteśmy również trzecim co do wielkości rynkiem pod względem liczby przedsiębiorstw z tej branży (61 podmiotów). Przed nami stoją wciąż liczne wyzwania: dalsze zwiększenie udziału polskich przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw sektora bateryjnego, podnosznie kompetencji osób zatrudnionych w tym obszarze, wzrost świadomości społecznej w kwestiach środowiskowych oraz zniesienie wciąż bardzo licznych barier natury administracyjnej utrudniających realizację niektórych inwestycji. O tym wszystkim porozmawiamy już w październiku na Battery Day podczas Kongresu Nowej Mobilności – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Fabryka LG Energy Solution

Pozycję lidera zawdzięczamy przede wszystkim firmie LG Energy Solution, której zakład w Kobierzycach niedaleko Wrocławia jest największą w Europie fabryką baterii do e-pojazdów. Planowana rozbudowa może sprawić, że obiekt będzie dysponował największym potencjałem produkcyjnym na świecie. Już teraz zakład wytwarza akumulatory o łącznej pojemności 20 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Docelowo ma to być 70 GWh. Taka wartość pozwala na zaspokojenie ponad połowy rynku samochodów elektrycznych (EV) produkowanych na Starym Kontynencie. Z wyliczeń Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) wynika, że w I kwartale 2021 r. sprzedaż EV na świecie wzrosła o 140 proc. r/r. Podwyższenie popytu na pojazdy zero- i niskoemisyjne odnotowano również w Europie. Wg danych ACEA w I połowie 2021 roku udział pojazdów elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) na rynku nowych samochodów osobowych osiągnął rekordowy poziom 15 proc. i był tylko nieznacznie niższy od udziału hybryd pozbawionych możliwości doładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła energii (HEV oraz mHEV). Wzmożony popytu na e-pojazdy przekłada się na zdecydowane zwiększenie zapotrzebowania na kluczowy komponent – akumulatory litowo-jonowe.

– Według prognoz BNEF popyt na baterie zwiększy się z 269 GWh w 2021 roku do 2,6 TWh do 2030 i 4,5 TWh do 2035 roku. Dlatego Europa stawia na skrócenie łańcucha dostaw i budowę lokalnego zrównoważonego rynku baterii. Komisja Europejska w ramach wsparcia sektora powołała porozumienie Batt4EU, na rzecz którego przeznaczono 925 mln euro z unijnego programu Horyzont Europa. Celem porozumienia jest wspieranie innowacyjnych inwestycji w całym łańcuchu badawczo-rozwojowym i dostaw rynku. Według Ministerstwa Rozwoju wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 roku szacowana jest na ok. 250 mld euro. Battery Day na KNM 2021 będzie niepowtarzalną okazją na dyskusję w eksperckim gronie o tym, jakie kroki powinna podjąć Polska, aby wykorzystać tę szansę w możliwie efektywny sposób – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Jaguar I-Pace

– Mapa inwestycji przemysłu bateryjnego w Polsce, uwzględniająca producentów ogniw, akumulatorów wysokonapięciowych i innych komponentów, jak również firmy zajmujące się ich recyklingiem oraz utylizacją, wyzwania natury gospodarczej, legislacyjnej, administracyjnej oraz społecznej, przed którymi staje sektor bateryjny w Polsce czy analiza projektu nowych regulacji UE dotyczących baterii i emisyjności procesu produkcji to wybrane tematy dyskusji, która odbędzie się w ramach „Polish Battery Day” na KNM 2021 – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Program „Polish Battery Day” obejmie również sesję technologiczną „Made lI-oN Poland – potencjał sektora baterii litowo-jonowych w Polsce”.

„Polish Battery Day” rozpocznie się 8 października o 12.45 w ramach Kongresu Nowej Mobilności 2021, najważniejszej w regionie CEE konferencji w całości poświęconej elektromobilności. Wydarzenie zgromadzi kluczowych interesariuszy całego łańcucha wartości zeroemisyjnego transportu w Polsce, osoby zawodowo związane z rynkiem e-mobility. W tym roku organizatorzy KNM 2021, PSPA oraz Miasto Łódź, rozszerzają formułę Kongresu o wyjątkowe wydarzenie towarzyszące – Manufakturę Elektromobilności, która odbędzie się w dniach 8-9 października br. na rynku łódzkiej Manufaktury, a także Zlot członków EV Klubu Polska. Więcej informacji o Kongresie dostępne jest na stronie www, która umożliwia również rejestrację na wydarzenie.