Czy auta elektryczne są tak naprawdę ekologiczne?

Od długiego czasu trwa spór o to czy samochody elektryczne, w cyklu istnienia, emitują więcej dwutlenku węgla do atmosfery od aut spalinowych? To pytanie niczym mantra powtarzane jest za każdym razem jak poruszany jest ten niewygodny temat. Odpowiedź na to jednak w końcu została uzyskana.

Publikacja: 12.04.2020 11:39

Czy auta elektryczne są tak naprawdę ekologiczne?

Foto: moto.rp.pl

Badań naukowych, statystycznych itp. odnośnie emisji pojazdów elektrycznych było już naprawdę wiele. Jedne wskazywały na to, że to auta zasilane z gniazdka są bardziej ekologiczne, a jeszcze inne obalały tą teorię i z wyliczeń wynikało, że to jednak samochody z konwencjonalnym napędem są lepszym rozwiązaniem. Od czasu do czasu pojawiał się też trzeci głos w tym sporze, który jasno podkreślał, że niezależnie od tego który rodzaj napędu pojazdów jest bardziej ekologiczny, należałoby porzucić ideę posiadania własnego auta na rzecz transportu publicznego i współdzielenia aut (np. carsharing).

""

Nissan Leaf.

moto.rp.pl

Badacze nie dają jednak za wygraną. Nowe badania przeprowadzone na uniwersytetach w Exeter, Nijmegen – w Holandii – i Cambridge pokazują, że w 95 proc. świata, jazda samochodem elektrycznym jest lepsza dla klimatu niż autem z silnikiem zasilanym benzyną – podaje BBC. Wyjątek w tym stanowi np. Polska, gdzie wytwarzanie energii elektrycznej opiera się przede wszystkim na węglu. Według tych badań średnia emisja z całego okresu eksploatacji pojazdów elektrycznych jest o 70 proc. mniejsza niż aut z silnikiem spalinowym zasilanym benzyną w takich krajach jak Szwecja i Francja (gdzie większość energii elektrycznej pochodzi z odnawialnych źródeł energii i energii jądrowej), i mniejsza w około 30 proc. w Wielkiej Brytanii.

""

Volkswagen e-Up.

moto.rp.pl

Co więcej we wnioskach tych badań podkreślono, że w 2050 roku co drugi samochód na ulicach świata może być elektryczny. Ograniczyłoby to globalną emisję CO2 nawet o 1,5 gigatony rocznie, co odpowiada całkowitej obecnej emisji CO2 Rosji – podaje BBC. Dr. Florian Knobloch z University of Nijmegen – kierownik przeprowadzonych badań – powiedział: „Idea, że ​​pojazdy elektryczne mogą zwiększać emisje, jest całkowitym mitem. Niedawno widzieliśmy wiele dyskusji na ten temat, z dużą ilością dezinformacji. Sprawdziliśmy liczby dla całego świata, patrząc na całą gamę samochodów, a nawet w naszym najgorszym scenariuszu nastąpiłby spadek emisji w prawie wszystkich przypadkach…”.

""

Tesla Model 3.

moto.rp.pl

Nie zmienia to faktu, że osiągnięcie wyznaczonych celów – choćby przez Wielką Brytanię – będzie trudne do realizacji. Problemów jest kilka. Wśród nich można wymienić choćby trudności wymiany parku pojazdów na ich elektryczne odpowiedniki, obciążenie wytwarzania i dostarczania czystej energii, zanieczyszczenie miast nadal będzie występować choćby przez zużywanie się ogumienia czy układów hamulcowych. Greg Marsden z Instytutu Badań nad Transportem na Uniwersytecie w Leeds ostrzegł: „Elektryfikacja jest konieczna, ale niewystarczająca. Konieczne są redukcje popytu na podróże o co najmniej 20 proc., a także znaczne odejście od samochodu, jeśli chcemy osiągnąć nasze cele klimatyczne. Oznacza to naprawdę poważną zmianę społeczną. Dlatego jest to sytuacja wyjątkowa, a nie niedogodność klimatyczna”.

CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilność Niemców do 2030 roku pochłonie 75 miliardów euro

""

Porsche Taycan Turbo S.

moto.rp.pl

Jak to wygląda w Polsce?
Według danych zaprezentowanych przez VUB University w raporcie „Life Cycle Analisys of the Climate Impact od Electriv Vehicles” z 2017 roku, wynika, że w Polsce auta zasilane z gniazda, w cyklu istnienia również są ekologiczne. Według przedstawionych badań auto elektryczne może być o 25 proc. bardziej ekologiczne od auta z silnikiem konwencjonalnym zasilanym olejem napędowym. Z raportu wynika, że duża część emisji w cyklu istnienia dla pojazdu elektrycznego jest związana z jego produkcją (od źródła do zbiornika – ang. Well-to-tank). Z kolei w aucie z silnikiem Diesla jest to przeważnie emisja związana z jego eksploatacją (od zbiornika do koła – ang. Tank-to-Wheel).

""

Honda e.

moto.rp.pl

Tak więc z niektórych badań już również dla Polski wyniki nie są najgorsze i auta elektryczne mogą stanowić lepszą alternatywę dla aut wyposażonych w silniki spalinowe, mimo że większość energii elektrycznej produkowane jest z węgla. W opisywanych holenderskich i brytyjskich badaniach, grupa badaczy przyjrzała się również pompom ciepła dla gospodarstw domowych. Po analizach okazało się, że one również generują mniejszą emisję niż alternatywy dla paliw kopalnych w 95 proc. świata. Naukowcy przeprowadzili ocenę cyklu życia, w której obliczyli nie tylko emisję gazów cieplarnianych generowanych podczas korzystania z samochodów elektrycznych i systemów grzewczych, ale także w łańcuchu produkcyjnym i przetwarzaniu odpadów. Okazało się, że w 53 z 59 globalnych regionów – przy uwzględnieniu Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Chin – samochody elektryczne i pompy ciepła są mniej emisyjne niż inne alternatywy wykorzystujące paliwa kopalne. To daje nadzieję, że kierunek, który obrał świat – związany choćby z autami elektrycznymi – jest słusznym.

CZYTAJ TAKŻE: Polska w elektromobilności na końcu UE

""

Volkswagen ID.3 1st Edition.

moto.rp.pl

Badań naukowych, statystycznych itp. odnośnie emisji pojazdów elektrycznych było już naprawdę wiele. Jedne wskazywały na to, że to auta zasilane z gniazdka są bardziej ekologiczne, a jeszcze inne obalały tą teorię i z wyliczeń wynikało, że to jednak samochody z konwencjonalnym napędem są lepszym rozwiązaniem. Od czasu do czasu pojawiał się też trzeci głos w tym sporze, który jasno podkreślał, że niezależnie od tego który rodzaj napędu pojazdów jest bardziej ekologiczny, należałoby porzucić ideę posiadania własnego auta na rzecz transportu publicznego i współdzielenia aut (np. carsharing).

Pozostało 87% artykułu
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Na prąd
Xiaomi SU7 stał się hitem, ale na każdym egzemplarzu firma traci ok. 40 tys. zł