Zapłon przed komorą wstępną był preferowany w konstrukcji silników wysokoprężnych aż do lat 80. XX wieku. Teraz pomysł świętuje odrodzenie w mocno zmodyfikowanej formie w BMW. Marka posiada odpowiednią technologię chronioną przez Europejski Urząd Patentowy. Ideą zapłonu w komorze wstępnej w silnikach wysokoprężnych było lepsze spalanie przy niskich obrotach oraz płynniejsza praca silnika i niższy poziom hałasu. Nowy patent BMW, który będzie stosowany w silnikach benzynowych, skupia się na innych zaletach.
Nowa technologia BMW dla silników spalinowych
Opatentowany wynalazek dotyczy przedkomorowego urządzenia zapłonowego. Składa się z komory wstępnej z otworami przelewowymi, które łączą komorę wstępną z główną komorą spalania silnika. Mieszanka paliwowo-powietrzna przepuszczana jest przez te otwory do komory przedsionkowej i tam zapalana. Zapłon odbywa się za pomocą świecy zapłonowej z elektrodą zapłonową i oddzielną elektrodą masową, która jest częścią nowego wynalazku. Separacja ta zapobiega niepożądanym zapłonom i umożliwia niezależny montaż i demontaż elektrod. Zapłon w komorze wstępnej zapewnia szybkie i efektywne spalanie w głównej komorze spalania.
Czytaj więcej
BMW X4 nie doczeka się następcy. Ta informacja z pewnością cieszy tych, którzy uwielbiali narzekać na design tego SUV-a coupe. Z ulgą może odetchnąć także Mercedes - modelowi GLC Coupe ubędzie groźny konkurent.
Trzeba przyznać, że brzmi to nieco zawile, ale opis zawarty w zgłoszeniu patentowym jest jeszcze bardziej nieprzejrzysty. W uproszczeniu technologię tę można przedstawić w ten sposób, że mieszanka nie jest już „zapalana” bezpośrednio w komorze spalania nad tłokiem przez świecę zapłonową, ale poprzez zapłon w komorze wstępnej. Zgodnie z patentem nowa konfiguracja zapewnia również lepszą wydajność cieplną świecy zapłonowej zamontowanej nad komorą wstępną. W tym celu w silniku na stałe montuje się elektrodę masową, stanowiącą zazwyczaj część świecy zapłonowej. Sama świeca zapłonowa ma tylko jedną elektrodę zapłonową. Nowy pomysł ma przełożyć się w praktyce na oszczędność paliwa, zmniejszoną emisję, zwiększoną moc silnika i dłuższą żywotność jednostki napędowej. Technologia jest niezależna od wielkości silnika, co oznacza, że można ją stosować zarówno z trzycylindrowym rzędowym, jak i dużym silniku V8.
Czytaj więcej
BMW ustawiło na linii produkcyjnej pierwszego autonomicznego robota. Sprawdzamy jak radzi sobie nowy pracownik.