Motozakupy na kilka sposobów

Kilka lat temu przedsiębiorcy rozważali, czy firmowe auta sfinansować leasingiem czy kredytem. Dzisiaj coraz bardziej konkurencyjny staje się wynajem długoterminowy.

Publikacja: 11.04.2018 08:40

Volvo

Volvo

Foto: materiały prasowe

Firmowe auta, poza kupnem za gotówkę, można sfinansować na kilka sposobów. Najprostszym jest kredyt samochodowy, najwygodniejszym leasing. Ma on wiele zalet. Przede wszystkim jego uzyskanie wymaga mniej formalności, a dla firm z krótkim stażem może być jedynym sposobem sfinansowania samochodu. Jest też tańszy od kredytu, oferowany nawet bez wkładu własnego lub z bardzo niskim i co najważniejsze – przynosi korzyści podatkowe.

Coraz większym powodzeniem cieszy się również wynajem długoterminowy. W ubiegłym roku jego rynek wzrósł o 13,1 proc. i jak podsumował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez przedsiębiorców. Wybór finansowania zależy od oczekiwań firmy.

1. Leasing klasyczny

Najwięcej przedsiębiorców decyduje się na leasing klasyczny. Wybór oferty wymaga jednak dokładnego porównania wszystkich parametrów zawartych w koszcie leasingu. Można je sprawdzić w tabeli opłat i prowizji danej firmy lub w ogólnych warunkach leasingu, które są częścią umowy. Warto porównać jeszcze koszty i zakres proponowanych wraz z leasingiem ubezpieczeń oraz zorientować się, czy leasing może być udzielony nie tylko w formie standardowej, ale również uproszczonej. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu, ponieważ w przypadku procedury uproszczonej od przedsiębiorcy nie jest wymagane dostarczenie pełnej dokumentacji. Potrzebny będzie tylko wpis do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia o numerze REGON i NIP oraz oświadczenie o wysokości osiąganego dochodu. Wniosku i dokumentów w wielu przypadkach nie trzeba dostarczać osobiście, do niektórych instytucji można je przesłać e-mailem. Decyzja może być wydana niemal od ręki i już po 24 godzinach można wyjechać z salonu wybranym autem.

Producenci samochodów radzą zmieniać flotę co trzy lata, ponieważ po tym czasie wartość rezydualna pojazdu jest jeszcze stosunkowo wysoka

W ten sposób można sfinansować tylko tańsze samochody, przy droższych stosowana jest już procedura standardowa, która wymaga znacznie więcej formalności. Przedsiębiorca musi dostarczyć dodatkowo m.in. deklaracje PIT i CIT za ostatnie 12 miesięcy oraz zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości, a na takie trzeba czekać.

Leasing ma jeszcze jedną zaletę – korzyści podatkowe. W przypadku leasingu operacyjnego w skład kosztów podatkowych wchodzą miesięczne raty, umożliwiając w ten sposób zwiększenie kosztów uzyskania przychodu, a następnie zmniejszenie podstawy opodatkowania. Włączana jest też do nich wpłata początkowa. Przy leasingu finansowym koszt uzyskania przychodu stanowi natomiast amortyzacja sprzętu oraz odsetki z płaconych rat leasingowych.

Firmy leasingowe udzielają również pożyczek na zakup aut, które są łatwiejsze do uzyskania niż kredyt w banku.

2. Leasing z wysokim wykupem

Koncerny motoryzacyjne i firmy leasingowe mają w swojej ofercie również produkty, które pozwalają na spłatę tylko rzeczywistej wartości auta i umożliwiają obniżenie rat nawet dwukrotnie w stosunku do tradycyjnych produktów finansowych. Są to: leasing z wysoką wartością wykupu i kredyt z wysoką wartością wykupu.

Leasing z wysoką wartością wykupu nie jest odpowiedni np. dla firm transportowych czy handlowców

Przy wyliczaniu rat z wysoką wartością wykupu ważna jest nie tylko wartość końcowa, czyli rezydualna, ale również całkowite koszty użytkowania samochodów, czyli TCO (total cost of ownership). Składają się na nie koszty serwisowe – naprawy i przeglądy, ubezpieczenia, likwidacje powstałych szkód, zużycie paliwa, a nawet wymiana opon, dostępny przez całą dobę i siedem dni w tygodniu assistance. Koszty finansowe to: cena samochodu, wartość rezydualna i oprocentowanie. Wszystkie składowe są bardzo ważne i należy je brać pod uwagę przy wyborze upatrzonego modelu auta, ponieważ cena wyjściowa nie będzie jedynym kosztem firmy. Eksploatacja też obciąża budżet.

 Zakup za gotówkę
Leasing z 1 proc. wartością końcową
Leasing z wysoką wartością końcową
* na okres 36 miesięcy, przy rocznym limicie przebiegu 40 000 km i 0 proc. wpłaty własnejŻródło: VFL
Miesięczna rata w zł
netto
1730,92
1155,69
Ograniczenie liczby km
Nie
Nie
Tak (40 000 km rocznie)
Tarcza podatkowa w okresie 3 lat (przy 23% VAT i 19% podatku dochodowego) – zmniejszenie podstawy opodatkowania
VAT do odliczenia: 6 900 zł. Podatek dochodowy: 7 626 zł. Razem: 14 526 zł.
VAT do odliczenia: 7 166 zł. VAT do odliczenia (wykup): 69 zł. Podatek dochodowy: 13 328,14 zł. Razem: 20 563,14 zł.
VAT do odliczenia: 4 784,55 zł. Podatek dochodowy: 8 813,99 zł. Razem: 13 598,54 zł.
Koszt rzeczywisty transakcji w okresie 3 lat
25 613,40 zł (amortyzacja – efekt tarczy podatkowej).
56 819,98 zł (suma rat brutto + wykup brutto – efekt tarczy podatkowej).
37 575,41 zł (suma rat brutto – efekt tarczy podatkowej).
Sprzedaż pojazdu po okresie 3 lat
Przez użytkownika – za ok. 24 000 zł; sprzedaż jest przychodem dla firmy.
Przez użytkownika – za ok. 24 000 zł; sprzedaż jest przychodem dla firmy.
Obowiązek firmy leasingowej, która jest w stanie sprzedać auto za ok. 29 000 zł.
Koszt utraconych korzyści, np. inwestycji w rozwój firmy
Tak
Większa możliwość inwestowania środków finansowych niż przy zakupie gotówkowym.
Większa możliwość inwestowania środków niż przy zakupie gotówkowym i leasingu z 1 proc. wartością końcową.
Koszty administracyjne i personalne związane ze sprzedażą samochodu


Brak

Leasing z rynkową wartością końcową ma nie tylko zalety, ale również wadę, która dla wielu firm może być istotna. W umowie zaznaczony jest roczny limit kilometrów. To ważna klauzula, ponieważ przebieg samochodu wpływa na wartość końcową auta, a więc i na wysokość miesięcznych rat, które się spłaca przez cały okres użytkowania samochodu. Gdyby okazało się, że auto musi jeździć więcej, warto podpisać aneks do umowy, aby firma leasingowa mogła jeszcze raz przeliczyć wartość rezydualną pojazdu.

Leasing z wysoką wartością wykupu nie jest odpowiedni np. dla firm transportowych czy handlowców. Przedsiębiorcy, którzy aż tak dużo nie jeżdżą, mogą jednak dużo zaoszczędzić. Wystarczy porównać koszty leasingu z wysoką wartością wykupu z kosztami leasingu klasycznego. Przy użytkowaniu np. skody octavi przez trzy lata będzie się płaciło 1,1 tys. zł netto miesięcznie. Decydując się na leasing klasyczny, trzeba będzie płacić 1,867 tys. zł netto.

Taka forma finansowania dobra jest przede wszystkim dla firm, które nie zamierzają wykupywać aut po zakończeniu umowy, tylko wymienić je na nowe. W leasingu klasycznym trudno z wykupu zrezygnować, ponieważ wynosi on zaledwie 1 proc. ceny wyjściowej samochodu.

3. Wynajem na różne sposoby

We wszystkich koncernach samochodowych można też znaleźć oferty wynajmu długoterminowego. Działa on na podobnych zasadach, jak leasing z wysoką wartością wykupu. To propozycja dla przedsiębiorców, którzy nie zakładają, że firma musi być właścicielem samochodu.

Przy wynajmie płaci się – podobnie jak za komórkę – rodzaj abonamentu. Składa się na niego rata rzeczywistej wartości pojazdu i stała opłata za usługi dodatkowe. Oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych są to: serwis, assistance, samochód zastępczy, karta paliwowa, zarządzanie szkodami, wymiana opon, a nawet doradztwo flotowe. Firmy, które decydują się na wynajem długoterminowy, nie muszą więc niczym się martwić. Stałe miesięczne raty wynajmu pozwalają na łatwe i precyzyjne planowanie wydatków związanych z firmową flotą oraz uwalniają od ryzyka związanego z niespodziewanymi wydatkami. Po zakończeniu umowy nie ma też problemu ze sprzedażą samochodu. Można wymienić go na nowy lub wykupić, jeżeli zmieni się zdanie. Decyzję można podjąć w ostatniej chwili.

Umowy można podpisywać na dwa, trzy lub cztery lata. Producenci samochodów radzą jednak zmieniać flotę co trzy lata, ponieważ właśnie po tym czasie wartość rezydualna pojazdu jest jeszcze stosunkowo wysoka. Z ich kalkulacji wynika, że przy umowie na ten okres i ustalonym limicie rocznym przebiegu 30 tys. km, po wygaśnięciu kontraktu na liczniku będzie tylko 90 tys. km, to oznacza, że samochód będzie mógł jeszcze przejechać drugie tyle bez poważniejszych awarii.

Przy wynajmie, podobnie jak przy leasingu, dodatkową korzyścią przedsiębiorcy jest możliwość odliczenia VAT za użytkowaniu pojazdów, a raty wynajmu są kosztem uzyskania przychodu, a więc obniżają wysokość podatku dochodowego.

Firmowe auta, poza kupnem za gotówkę, można sfinansować na kilka sposobów. Najprostszym jest kredyt samochodowy, najwygodniejszym leasing. Ma on wiele zalet. Przede wszystkim jego uzyskanie wymaga mniej formalności, a dla firm z krótkim stażem może być jedynym sposobem sfinansowania samochodu. Jest też tańszy od kredytu, oferowany nawet bez wkładu własnego lub z bardzo niskim i co najważniejsze – przynosi korzyści podatkowe.

Coraz większym powodzeniem cieszy się również wynajem długoterminowy. W ubiegłym roku jego rynek wzrósł o 13,1 proc. i jak podsumował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez przedsiębiorców. Wybór finansowania zależy od oczekiwań firmy.

Pozostało 91% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta