fot. Yamaha

Niespełna 4,3 tys. nowych jednośladów zarejestrowano w Polsce w maju 2018 r. To o 15,3 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Maj okazał się też piątym miesiącem z rzędu ze spadkiem sprzedaży.

Według PZPM, jest to gównie rezultat słabszego popytu na motorowery, których rejestracje zmalały do niecałych 2,3 tys. sztuk, co jest wynikiem słabszym od ubiegłorocznego aż o jedną czwartą. Sprzedaż motocykli niemal osiągnęła poziom z maja 2017 r. i wyniosła 2004 sztuki (spadek o 9 sztuk). – Chociaż to wynik zdecydowanie niższy niż w latach 2015-2016, kiedy sprzedaż rosła dzięki rozszerzeniu uprawnień do prowadzenia lekkich motocykli, jest to i tak znacznie więcej niż rejestrowano w maju w latach poprzedzających boom na 125-tki – komentuje PZPM.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Katana: Nowa szansa

Rejestracje motocykli od początku roku wyniosły 6346 sztuk i zmalały w ujęciu r/r o 9,4 proc. Liderem rynku jest Yamaha, która sprzedała 885 maszyn, o 19 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Japoński producent zdobył w ten sposób prawie 14-procentowy udział w rynku, podczas gdy rok temu o tej samej porze miał tylko 10,6 proc. Na drugim miejscu znalazło się BMW ze sprzedażą 766 motocykli i spadkiem o 2,4 proc., natomiast na najniższym miejscu podium jest Honda z rejestracją 701 sztuk i wynikiem słabszym od ubiegłorocznego o 7,6 proc.

Yamaha Star Venture / fot. mat. pras.

Kolejne miejsca zajęły: Junak, Romet Motors, KTM, Harley-Davidson, Kawasaki, Suzuki i Barton. W sumie w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek tylko cztery poprawiły ubiegłoroczna sprzedaż, w tym najwięcej Barton – o 63 proc. i KTM – o 40,1 proc. Z kolei największy spadek zaliczył Romet Motors, którego rejestracje poszybowały w dół o 56,9 proc. Dwucyfrowe spadki miały także Kawasaki i Suzuki – odpowiednio o 13,6 oraz 14,3 proc.

BMW R 1200 / fot. mat.pras.

Wciąż najlepiej sprzedają się motocykle z najmniejszymi silnikami, do 125 centymetrów sześciennych. W okresie styczeń-maj zarejestrowano 2682 sztuki, ale jest to wynik słabszy od uzyskanego rok wcześniej o 26 proc.  W rezultacie rynkowy udział tego segmentu stopniał do 42,3 proc. z 51,7 proc. w pierwszych pięciu miesiącach przed rokiem. Wszystko wskazuje, że mniejszymi i tańszymi motocyklami, które windowały sprzedaż w poprzednich latach, rynek się nasycił. Teraz nowe motocykle kupują przede wszystkim posiadacze zasobnych portfeli. Zwiększył się bowiem rynek najcięższych i najdroższych maszyn o pojemnościach powyżej 750 centymetrów: ich rejestracje zwiększyły się z 2046 do 2073 motocykli, a udział w rynku – z 29,2 do 32,7 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Miejskie skutery alternatywą dla samochodów

Znacznie lepiej niż nowe sprzedają się jednoślady na rynku wtórnym. W maju rejestracje używanych motocykli wyniosły 8677 sztuk i były o 18,6 proc. wyższe niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Z kolei w grupie motorowerów przybyło 1184 sztuk, o 7,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Podróż bez stresu

Zarządcy flot mogą dopasować zakres komunikacyjnego assistance do swoich potrzeb. Jest w czym wybierać. ...

MAN TGE: Nowy gracz wśród dostawczaków

MAN zamierza podbić rynek aut dostawczych atrakcyjnym wyposażeniem i cenami. Od września 2017 r. ...

Opona przyszłości - Michelin Vision

Mech na kołach

Firmy oponiarskie wprowadzają do produkcji opon coraz więcej rozwiązań, które będą wykorzystywane w samochodach ...

Dariusz Wawrzyniak, szef Poznań Motor Show: Z Genewy do Poznania

Nie ma drugiego takiego miejsca w Polsce, gdzie w jednym miejscu można zobaczyć tyle ...

Pięćsetka z Tych pod prądem

W fabryce Fiat Chrysler Automobiles w Tychach będzie produkowany elektryczny Fiat 500 – dowiedział ...

Dieter Zetsche, prezes Daimler AG: Nie zrezygnujemy z diesla

Chciałbym, żeby dyskusja na temat przyszłości silników wysokoprężnych była racjonalna, a nie – jak ...