fot. Yamaha

Niespełna 4,3 tys. nowych jednośladów zarejestrowano w Polsce w maju 2018 r. To o 15,3 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej – podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Maj okazał się też piątym miesiącem z rzędu ze spadkiem sprzedaży.

Według PZPM, jest to gównie rezultat słabszego popytu na motorowery, których rejestracje zmalały do niecałych 2,3 tys. sztuk, co jest wynikiem słabszym od ubiegłorocznego aż o jedną czwartą. Sprzedaż motocykli niemal osiągnęła poziom z maja 2017 r. i wyniosła 2004 sztuki (spadek o 9 sztuk). – Chociaż to wynik zdecydowanie niższy niż w latach 2015-2016, kiedy sprzedaż rosła dzięki rozszerzeniu uprawnień do prowadzenia lekkich motocykli, jest to i tak znacznie więcej niż rejestrowano w maju w latach poprzedzających boom na 125-tki – komentuje PZPM.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Katana: Nowa szansa

Rejestracje motocykli od początku roku wyniosły 6346 sztuk i zmalały w ujęciu r/r o 9,4 proc. Liderem rynku jest Yamaha, która sprzedała 885 maszyn, o 19 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Japoński producent zdobył w ten sposób prawie 14-procentowy udział w rynku, podczas gdy rok temu o tej samej porze miał tylko 10,6 proc. Na drugim miejscu znalazło się BMW ze sprzedażą 766 motocykli i spadkiem o 2,4 proc., natomiast na najniższym miejscu podium jest Honda z rejestracją 701 sztuk i wynikiem słabszym od ubiegłorocznego o 7,6 proc.

Yamaha Star Venture / fot. mat. pras.

Kolejne miejsca zajęły: Junak, Romet Motors, KTM, Harley-Davidson, Kawasaki, Suzuki i Barton. W sumie w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek tylko cztery poprawiły ubiegłoroczna sprzedaż, w tym najwięcej Barton – o 63 proc. i KTM – o 40,1 proc. Z kolei największy spadek zaliczył Romet Motors, którego rejestracje poszybowały w dół o 56,9 proc. Dwucyfrowe spadki miały także Kawasaki i Suzuki – odpowiednio o 13,6 oraz 14,3 proc.

BMW R 1200 / fot. mat.pras.

Wciąż najlepiej sprzedają się motocykle z najmniejszymi silnikami, do 125 centymetrów sześciennych. W okresie styczeń-maj zarejestrowano 2682 sztuki, ale jest to wynik słabszy od uzyskanego rok wcześniej o 26 proc.  W rezultacie rynkowy udział tego segmentu stopniał do 42,3 proc. z 51,7 proc. w pierwszych pięciu miesiącach przed rokiem. Wszystko wskazuje, że mniejszymi i tańszymi motocyklami, które windowały sprzedaż w poprzednich latach, rynek się nasycił. Teraz nowe motocykle kupują przede wszystkim posiadacze zasobnych portfeli. Zwiększył się bowiem rynek najcięższych i najdroższych maszyn o pojemnościach powyżej 750 centymetrów: ich rejestracje zwiększyły się z 2046 do 2073 motocykli, a udział w rynku – z 29,2 do 32,7 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Miejskie skutery alternatywą dla samochodów

Znacznie lepiej niż nowe sprzedają się jednoślady na rynku wtórnym. W maju rejestracje używanych motocykli wyniosły 8677 sztuk i były o 18,6 proc. wyższe niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Z kolei w grupie motorowerów przybyło 1184 sztuk, o 7,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Toyota GR Supra: Czasami warto poczekać

Sportowa Toyota jakiej dawno nie było. GR Supra to dwudrzwiowe coupe z bawarskimi genami. ...

Toyota Corolla Sedan: Atrakcyjny następca Avensisa

Na niektórych rynkach pięciodrzwiowa wersja Toyoty Corolli już jest w sprzedaży. Teraz zaprezentowano Corollę ...

Liderem rynku wciąż pozostaje Skoda

Rynek nowych aut bije rekord za rekordem

Maj – według Instytutu Samar – był kolejnym, już trzydziestym ósmym miesiącem nieprzerwanego wzrostu ...

Skoda Kodiaq

Nowe modele Skody podbiją polski rynek

Skoda ma za sobą wyjątkowo dobre półrocze. Przez pierwsze sześć miesięcy tego roku dostarczyła ...

Ford Ka+ Active 1.2 Ti-VCT: Nie tylko dla działkowca

Moda na wszelkiego rodzaju SUV-y i crossovery sprawia, że w takie szatki przebiera się ...

Importujemy coraz więcej aut. Głównie te powyżej 10 lat

Import aut nadal rośnie. W ciągu dziesięciu miesięcy sprowadziliśmy 791 tysięcy samochodów. Ponad połowa ...