Sprzedaż Tesli w górę o ponad tysiąc procent

Tesla z największym wzrostem, Mini z największym spadkiem, Volkswagen z największą wielkością sprzedażą – unijny rynek samochodów osobowych w styczniu właśnie podsumowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.

Publikacja: 22.02.2023 09:40

Sprzedaż Tesli w górę o ponad tysiąc procent

Foto: mat. prasowe

Pierwszy miesiąc 2023 r. okazał się szóstym, już kolejnym z rzędu miesiącem poprawiającej się sprzedaży, ugruntowującej wyczekiwane odbicie europejskiej branży motoryzacyjnej. 760 tys. zarejestrowanych aut oznacza przeszło 11-procentowy wzrost w porównaniu r/r. - Ten wzrost jest w dużej mierze spowodowany skromną bazą porównawczą z 2022 r., kiedy to osiągnięto najniższą w historii styczniową wielkość sprzedaży – zaznacza ACEA. Ale mimo to, perspektywa – nawet uwzględniając ciągnące się kłopoty z dostawami komponentów do produkcji – wydaje się optymistyczna. Lider producentów – Grupa Volkswagena – sprzedała 197,5 tys. samochodów, poprawiając wynik sprzed roku o nieco ponad jedną dziesiątą. Największą dynamikę wzrostu w grupie osiągnęła Cupra (27,4 proc.), następnie Audi (15,4 proc.). Drugi pod względem wielkości sprzedaży Stellantis musiał zadowolić się już tylko niespełna 1-procentowym, wzrostem (141,2 tys. aut), do czego przyczyniły się spadki sprzedaży Peugeota i Opla, choć w górę ciągnęła rejestracje Alfa Romeo (3,3 tys. sprzedanych aut ze wzrostem o 116,3 proc.) Za to trzecia Grupa Renault pochwaliła się z wynikami lepszymi r/r o jedną czwartą (88,6 tys.), bazując na wysokim popycie na Dacię, której rejestracje poszybowały o 42,6 proc.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

mat. prasowe

Czytaj więcej

Jest nowy król importu. Jakie auta Polacy najchętniej sprowadzają z zagranicy

Absolutnym rekordzistą wzrostu okazała się jednak Tesla, która w styczniu sprzedała w UE 8,7 tys. samochodów, co w ujęciu rocznym daje wzrost o prawie 1100 proc. . Powody do zadowolenia ma także Mazda (prawie 12 tys. sprzedanych aut i wzrost o 48 proc.), a także Land Rover (4,3 tys. i 45,8 proc.). Z kolei po dnie szoruje sprzedaż Mini, które odnotowało przeszło 35-procentowy spadek, podobnie jak Mitsubishi, które zmniejszyło sprzedaż o ponad 32 proc. Choć w rodzajach preferowanych przez Europejczyków napędów wciąż niezagrożone są silniki benzynowe – w styczniu udział takich aut w łącznej liczbie rejestracji wyniósł 37,9 proc., to nadal rosła sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym, osiągając poziom odpowiednio 9,5 proc. oraz 26 proc. Zmalała natomiast sprzedaży hybryd plug-in – o prawie jedną dziesiąta, co przełożyło się na rynkowy udział tych napędów wynoszący już tylko 7,1 proc. w porównaniu do 8,7 proc. przed rokiem. Z kolei auta z dieslem stanowiły w styczniu już tylko 15,9 proc. rynku.

Mazda CX-60

Mazda CX-60

mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota wszystkich zaskoczyła. Nowy Prius z najbardziej wydajnym napędem w historii

Pierwszy miesiąc 2023 r. okazał się szóstym, już kolejnym z rzędu miesiącem poprawiającej się sprzedaży, ugruntowującej wyczekiwane odbicie europejskiej branży motoryzacyjnej. 760 tys. zarejestrowanych aut oznacza przeszło 11-procentowy wzrost w porównaniu r/r. - Ten wzrost jest w dużej mierze spowodowany skromną bazą porównawczą z 2022 r., kiedy to osiągnięto najniższą w historii styczniową wielkość sprzedaży – zaznacza ACEA. Ale mimo to, perspektywa – nawet uwzględniając ciągnące się kłopoty z dostawami komponentów do produkcji – wydaje się optymistyczna. Lider producentów – Grupa Volkswagena – sprzedała 197,5 tys. samochodów, poprawiając wynik sprzed roku o nieco ponad jedną dziesiątą. Największą dynamikę wzrostu w grupie osiągnęła Cupra (27,4 proc.), następnie Audi (15,4 proc.). Drugi pod względem wielkości sprzedaży Stellantis musiał zadowolić się już tylko niespełna 1-procentowym, wzrostem (141,2 tys. aut), do czego przyczyniły się spadki sprzedaży Peugeota i Opla, choć w górę ciągnęła rejestracje Alfa Romeo (3,3 tys. sprzedanych aut ze wzrostem o 116,3 proc.) Za to trzecia Grupa Renault pochwaliła się z wynikami lepszymi r/r o jedną czwartą (88,6 tys.), bazując na wysokim popycie na Dacię, której rejestracje poszybowały o 42,6 proc.

Czym jeździć
4 na 10 kierowców rozważy zakup chińskiego auta. Warunkiem jest niższa cena
Czym jeździć
Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Przeciętny wiek samochodu to już prawie 15 lat
Czym jeździć
Mikroprzedsiębiorcy kupują głównie jeden typ samochodu
Czym jeździć
Najszybciej i najdłużej sprzedające się używane samochody
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Czym jeździć
Drożeją auta spalinowe, elektryki z obniżkami cen. Volvo i Mercedes ze wzrostami