Pierwszy miesiąc 2023 r. okazał się szóstym, już kolejnym z rzędu miesiącem poprawiającej się sprzedaży, ugruntowującej wyczekiwane odbicie europejskiej branży motoryzacyjnej. 760 tys. zarejestrowanych aut oznacza przeszło 11-procentowy wzrost w porównaniu r/r. - Ten wzrost jest w dużej mierze spowodowany skromną bazą porównawczą z 2022 r., kiedy to osiągnięto najniższą w historii styczniową wielkość sprzedaży – zaznacza ACEA. Ale mimo to, perspektywa – nawet uwzględniając ciągnące się kłopoty z dostawami komponentów do produkcji – wydaje się optymistyczna. Lider producentów – Grupa Volkswagena – sprzedała 197,5 tys. samochodów, poprawiając wynik sprzed roku o nieco ponad jedną dziesiątą. Największą dynamikę wzrostu w grupie osiągnęła Cupra (27,4 proc.), następnie Audi (15,4 proc.). Drugi pod względem wielkości sprzedaży Stellantis musiał zadowolić się już tylko niespełna 1-procentowym, wzrostem (141,2 tys. aut), do czego przyczyniły się spadki sprzedaży Peugeota i Opla, choć w górę ciągnęła rejestracje Alfa Romeo (3,3 tys. sprzedanych aut ze wzrostem o 116,3 proc.) Za to trzecia Grupa Renault pochwaliła się z wynikami lepszymi r/r o jedną czwartą (88,6 tys.), bazując na wysokim popycie na Dacię, której rejestracje poszybowały o 42,6 proc.
Cupra Formentor
Czytaj więcej
IBRM Samar opublikował raport dotyczący importu samochodów używanych w 2022 r. To był rok, w którym nastąpiło załamanie importu pojazdów. Jest też nowy lider importu. Po wielu latach królowania Audi A4 musi oddać koronę.
Absolutnym rekordzistą wzrostu okazała się jednak Tesla, która w styczniu sprzedała w UE 8,7 tys. samochodów, co w ujęciu rocznym daje wzrost o prawie 1100 proc. . Powody do zadowolenia ma także Mazda (prawie 12 tys. sprzedanych aut i wzrost o 48 proc.), a także Land Rover (4,3 tys. i 45,8 proc.). Z kolei po dnie szoruje sprzedaż Mini, które odnotowało przeszło 35-procentowy spadek, podobnie jak Mitsubishi, które zmniejszyło sprzedaż o ponad 32 proc. Choć w rodzajach preferowanych przez Europejczyków napędów wciąż niezagrożone są silniki benzynowe – w styczniu udział takich aut w łącznej liczbie rejestracji wyniósł 37,9 proc., to nadal rosła sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym, osiągając poziom odpowiednio 9,5 proc. oraz 26 proc. Zmalała natomiast sprzedaży hybryd plug-in – o prawie jedną dziesiąta, co przełożyło się na rynkowy udział tych napędów wynoszący już tylko 7,1 proc. w porównaniu do 8,7 proc. przed rokiem. Z kolei auta z dieslem stanowiły w styczniu już tylko 15,9 proc. rynku.
Mazda CX-60