Sprzedaż Tesli w górę o ponad tysiąc procent

Tesla z największym wzrostem, Mini z największym spadkiem, Volkswagen z największą wielkością sprzedażą – unijny rynek samochodów osobowych w styczniu właśnie podsumowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.

Publikacja: 22.02.2023 09:40

Sprzedaż Tesli w górę o ponad tysiąc procent

Foto: mat. prasowe

Pierwszy miesiąc 2023 r. okazał się szóstym, już kolejnym z rzędu miesiącem poprawiającej się sprzedaży, ugruntowującej wyczekiwane odbicie europejskiej branży motoryzacyjnej. 760 tys. zarejestrowanych aut oznacza przeszło 11-procentowy wzrost w porównaniu r/r. - Ten wzrost jest w dużej mierze spowodowany skromną bazą porównawczą z 2022 r., kiedy to osiągnięto najniższą w historii styczniową wielkość sprzedaży – zaznacza ACEA. Ale mimo to, perspektywa – nawet uwzględniając ciągnące się kłopoty z dostawami komponentów do produkcji – wydaje się optymistyczna. Lider producentów – Grupa Volkswagena – sprzedała 197,5 tys. samochodów, poprawiając wynik sprzed roku o nieco ponad jedną dziesiątą. Największą dynamikę wzrostu w grupie osiągnęła Cupra (27,4 proc.), następnie Audi (15,4 proc.). Drugi pod względem wielkości sprzedaży Stellantis musiał zadowolić się już tylko niespełna 1-procentowym, wzrostem (141,2 tys. aut), do czego przyczyniły się spadki sprzedaży Peugeota i Opla, choć w górę ciągnęła rejestracje Alfa Romeo (3,3 tys. sprzedanych aut ze wzrostem o 116,3 proc.) Za to trzecia Grupa Renault pochwaliła się z wynikami lepszymi r/r o jedną czwartą (88,6 tys.), bazując na wysokim popycie na Dacię, której rejestracje poszybowały o 42,6 proc.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Jest nowy król importu. Jakie auta Polacy najchętniej sprowadzają z zagranicy

Absolutnym rekordzistą wzrostu okazała się jednak Tesla, która w styczniu sprzedała w UE 8,7 tys. samochodów, co w ujęciu rocznym daje wzrost o prawie 1100 proc. . Powody do zadowolenia ma także Mazda (prawie 12 tys. sprzedanych aut i wzrost o 48 proc.), a także Land Rover (4,3 tys. i 45,8 proc.). Z kolei po dnie szoruje sprzedaż Mini, które odnotowało przeszło 35-procentowy spadek, podobnie jak Mitsubishi, które zmniejszyło sprzedaż o ponad 32 proc. Choć w rodzajach preferowanych przez Europejczyków napędów wciąż niezagrożone są silniki benzynowe – w styczniu udział takich aut w łącznej liczbie rejestracji wyniósł 37,9 proc., to nadal rosła sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym, osiągając poziom odpowiednio 9,5 proc. oraz 26 proc. Zmalała natomiast sprzedaży hybryd plug-in – o prawie jedną dziesiąta, co przełożyło się na rynkowy udział tych napędów wynoszący już tylko 7,1 proc. w porównaniu do 8,7 proc. przed rokiem. Z kolei auta z dieslem stanowiły w styczniu już tylko 15,9 proc. rynku.

Mazda CX-60

Mazda CX-60

Foto: mat. prasowe

Materiał Partnera
Japońska niezawodność teraz nawet 12 000 zł taniej. Poznaj promocje na Suzuki Swift
Czym jeździć
Chińskie modele aut zaczynają coraz bardziej rozpychać się na polskim rynku
Czym jeździć
Auta z importu w większości są po kolizji. Jak uniknąć kupna samochodu powypadkowego
Czym jeździć
Drogie samochody sprzedają się lepiej niż auta marek popularnych
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki