Reklama

Do salonów samochodowych wrócą wyprzedaże rocznika

Dealerzy zaczną wprowadzać obniżki cen przed końcem roku, skrócą się kolejki oczekujących na nowy samochód – prognozuje Carsmile. Ta internetowa platforma sprzedażowa dokonała przeglądu dealerskich zapasów i wytypowała ok. tysiąca aut, które sprzedający skłonni są zaoferować poniżej ceny katalogowej. Obniżki są znaczne, bo mają sięgać od 7 proc. do nawet 35 proc.

Publikacja: 28.11.2022 13:35

Do salonów samochodowych wrócą wyprzedaże rocznika

Foto: Adobe Stock

Na liście znalazły się Audi A4 oraz Audi A3, Mercedes klasy A i klasy E, Mercedes GLC, Mazda CX-5 oraz Mazda 6, Hyundai i30, Toyota Corolla i Toyota C-HR, a także KIA Sportage. Nie oznacza to jednak, że w salonach zrobi się po nie tłok. Dostępne są raczej pojedyncze egzemplarze lub po kilka sztuk z danego modelu. Możliwe również, że duży upust zostanie zaoferowany przy wyborze konkretnej opcji finansowania, np. leasingu lub wynajmu. Ale w perspektywie trudna sytuacja na rynku ma się stabilizować. Więc atrakcyjnych ofert powinno pojawiać się coraz więcej. Np. w ramach tradycyjnych – jeszcze przed pandemią - wyprzedaży rocznika.

Mercedes klasy A

Mercedes klasy A

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Wyprawa Porsche 911 na najwyższy wulkan na świecie

- Średnio o 1-2 miesiące skrócił się czas oczekiwania na samochód z indywidulaną konfiguracją. Wiele aut dostępnych jest od ręki, coraz więcej zamówień jest realizowanych na czas, a dealerzy są bardziej skłonni do negocjacji cenowych – twierdzi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Możliwość spadku cen samochodów zakładał już opublikowany we wrześniu tego roku raport firm EY oraz DCG Dealer Consulting. Ich ankieterzy przepytali w sierpniu właścicieli salonów dealerskich o prognozy rozwoju sytuacji na polskim rynku. Z odpowiedzi wynikało, że najważniejszym problemem nie jest dostępność samochodów, ale spadek popytu. W rezultacie 49 proc. badanych przyznało, że w kolejnych miesiącach spodziewają się spadku cen transakcyjnych.

- Coraz wyraźniej na rynku widać efekt przegrzania. Ceny samochodów doszły do granicy, finansowanie staje się rekordowo drogie, a niepewni jutra konsumenci często rezygnują z zakupu – komentował wyniki badania Michał Lesiuk, partner w EY. Dziś efekty rozkręcającej się spirali cen widać gołym okiem. W salonach doradcy samotnie siedzą przy pustych biurkach, zmalał ruch w serwisach. Te ostatnie bessa będzie dociskać coraz mocniej: jeśli pomiędzy 2019 a 2021 r. spadek sprzedaży samochodów osobowych i lekkich dostawczych przekroczył 100 tys., a w tym roku pogłębi się do ponad 150 tys., to spadek popytu na usługi gwarancyjne może okazać się wyjątkowo bolesny.

Reklama
Reklama

Foto: mat. prasowe

Carsmile podkreśla, że choć o rabatach dealerskich zaczyna być słychać po raz pierwszy od półtora roku, to trend może się w każdej chwili zmienić. Sytuacja na rynku jest wciąż niepewna i dość nieprzewidywalna, m.in. ze względu na sytuację w Chinach. Jeśli z powodu narastającej fali Covid-19 dojdzie tam do zatrzymania produkcji jakiegoś istotnego komponentu dla branży motoryzacyjnej, dostępność wykorzystującego taką część modelu samochodu może spaść do zera praktycznie w ciągu kilku dni.

Czytaj więcej

Przełomowy moment. Udział w rynku modeli SUV sięga niemal 50 procent

Na liście znalazły się Audi A4 oraz Audi A3, Mercedes klasy A i klasy E, Mercedes GLC, Mazda CX-5 oraz Mazda 6, Hyundai i30, Toyota Corolla i Toyota C-HR, a także KIA Sportage. Nie oznacza to jednak, że w salonach zrobi się po nie tłok. Dostępne są raczej pojedyncze egzemplarze lub po kilka sztuk z danego modelu. Możliwe również, że duży upust zostanie zaoferowany przy wyborze konkretnej opcji finansowania, np. leasingu lub wynajmu. Ale w perspektywie trudna sytuacja na rynku ma się stabilizować. Więc atrakcyjnych ofert powinno pojawiać się coraz więcej. Np. w ramach tradycyjnych – jeszcze przed pandemią - wyprzedaży rocznika.

Reklama
Czym jeździć
Seat i Cupra w flotach 2025. Między rozsądkiem a emocjami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Czym jeździć
Aż 443% wzrostu i nowy model sprzedaży aut online: OTOMOTO i BAIC zmieniają zasady gry na polskim rynku
Czym jeździć
Test opon zimowych ADAC. Uważaj na tanie opony!
Czym jeździć
Ulubione marki emerytów. Które auta kochają seniorzy
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Czym jeździć
Podcast „Moto rp.pl”: Wszystko o samochodach używanych
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama