To mogło być najtrudniejsze półrocze w światowej motoryzacji. Francusko-niemiecka Grupa PSA jednak odnotowała zysk. —Pomogło wyraźne odbicie w sprzedaży w czerwcu – tłumaczy Philippe de Rovira, wiceprezes PSA ds finansowych.

Grupa PSA zawsze chwaliła się wysokimi marżami. I nawet teraz, w tych trudnych dla gospodarki czasach, wynosi ona 3,7 proc. Oczywiście jest to mniej, niż w czasach przed pandemią COVID-19. Za cały 2019 rok wyniosła ona 8,5 proc. Zysk netto za I połowę 2020 wyniósł 595 mln euro. Był więc znacząco mniejszy, niż 1,83 mld euro wypracowane rok temu w tym samym okresie. Natomiast przychody spadły o 34,5 proc. do 25,12 mld euro.

CZYTAJ TAKŻE: Opel Mokka: Narodziny nowego stylu

Prognozy na II połowę roku nie są złe. Bo sprzedaż lipcowa pokazuje już, że to czerwcowe odbicie może być już trwałe. Prezes grupy, Carlos Tavares ujawnił przy okazji, że zamówienia idą „jak po maśle” i ciągną je przede wszystkim mniejsze auta – Peugeot 208 i Opel Corsa. Dobrze sprzedają się także SUVy, a ponieważ są droższe od aut mniejszych, marża na tych modelach jest wyższa, więc także dokładają się do wyniku operacyjnego. Tavares wyrósł na światowym rynku motoryzacyjnym na człowieka, który doskonale daje sobie radę z cięciem kosztów i dzisiaj w grupie PSA wystarczy, że wykorzystane jest 53 proc. mocy produkcyjnych i firma nie ma strat.

Peugeot 208.

W czasie pandemii Grupa PSA intensywnie zaczęła testować sprzedaż online i jej efekty tak w samej Francji, jak i w Europie zostały uznane za zadowalające, więc ten kanał sprzedaży będzie wykorzystywany także po pandemii. W rozmowach z analitykami Tavares ujawnił, że negocjacje z FCA na temat fuzji i stworzenia wspólnej firmy Stellantis idą zgodnie z planem i spodziewa się ich zakończenia w I kwartale 2021. Nie ukrywał również, że jest otwarty w rozmowach z Komisją Europejską i nie wyklucza kolejnych ustępstw, jeśli tylko ma to przybliżyć ich finał. Na początku lipca Bruksela informując o sprawdzaniu pomysłu tej fuzji złożyła wniosek o dodatkowe materiały. Wiadomo, że największe zagrożenie jest dla segmentu furgonetek i lekkich aut dostawczych. I FCA i PSA, zwłaszcza po przejęciu Opla są w Europie prawdziwymi potęgami.

CZYTAJ TAKŻE: 60 lat Peugeota 404: Elegancja i niezniszczalność

Prezes PSA jest jednak realistą i nie ukrywa, że to właśnie kondycja w jakiej PSA i FCA wyjdą z kryzysu wywołanego pandemią zadecyduje czy rzeczywiście do tej fuzji będzie mogło dojść na warunkach ustalonych w zeszłym roku. — W tej chwili jest naprawdę zbyt wcześnie, aby udzielać informacji na temat tej fuzji, ponieważ nie znamy w jakiej formie wyjdziemy z kryzysu. Powinniśmy wiedzieć pod koniec tego roku, kiedy będą już znane jakie mamy zasoby gotówki – mówił Carlos Tavares. — W tej chwili jedyne, co powinniśmy zrobić, to skoncentrować się na przejściu przez ten kryzys zdrowotny i odbudować swoje bilanse — dodał. Ujawnił również, że Grupa PSA jest w stanie zarabiać pieniądze i nie myśli nawet o korzystaniu z pomocy publicznej. — To my musimy kontrolować naszą przyszłość — podkreślił. FCA nie ma takiego szczęścia i w czerwcu wynegocjował z rządem dostęp do gwarantowanej przez państwo linii kredytowej wartej 6,3 mld euro. Pieniądze z tego źródła mają być wykorzystane na wsparcie produkcji we Włoszech. FCA poda swoje wyniki finansowe w najbliższy piątek, 31 lipca.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Co dziesiąte nowe auto w Europie jest zelektryfikowane

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów – ACEA, podsumowało drugi kwartał 2020 roku, pod względem sprzedaży ...

Koniec z wycinaniem filtrów DPF. Wchodzą nowe normy spalin

Rząd ma zamiar zaostrzyć przepisy dotyczące emisji spalin. Walka z autami zanieczyszczającymi powietrze przełoży ...

Niemcy znów dopłacą do zakupu auta?

Niemieckie koncerny motoryzacyjne apelują do rządu o wprowadzenie dopłat do zakupu nowych aut na ...

Pierwsze szkice nowej Skody Octavii

Premiera nowej Skody Octavi już za niedługo. Czesi zaprezentowali pierwsze szkice. Tak będzie wyglądał ...

Rosyjska inwigilacja na warszawskim odcinku S8

Integra 3D+ to najnowsza wersja radaru, bazującego na rosyjskiej licencji i technologii lotniczej. Pierwsze ...

Ford przenosi kolejną część biznesu z Europy do USA

Ford w ramach głębokiej restrukturyzacji chce przenieść szereg kompetencji z Europy do USA. W ...